Ahad, 9 Disember 2012

Sejarah Email atau Elektronik Mail



 
 
Menurut data dari laman www.royal.pingdom.com, saat ini jumlah kandungan email sekitar 1,3 bilion pengguna surat elektronik atau yang lebih popular disebut dengan e-mel di seluruh dunia. Para pengguna telah berhubung mulai dari berbagai golongan termasuk golongan koprat. Kerana ianya sangat cepat,mudah dan tidak perlu ke pejabat pos berbanding dengan surat biasa yang mengambil masa beberapa hari untuk diterima oleh orang.
 
 
 

Di antara sekian banyak penggunanya, mungkin masih banyak yang belum mengetahui sejak bila-bila email digunakan dan siapa orang pertama yang menciptakannya. Ini akan dipaparkan sepintas sejarah awal terciptanya email beserta selok belok email tercipta.

Semuanya bermula pada tahun 1968 di sebuah syarikat yang bernama Olt Break and Newman (BBN). Syarikat ini dikontrak oleh Jabatan Pertahanan AS untuk mencipta sesuatu yang disebut ARPANET, yang kemudian berubah menjadi internet. ARPANET merupakan singkatan dari Advanced Research Projects Agency Network, dan bertujuan untuk mencipta sebuah kaedah komunikasi antara institusi ketenteraan dan pendidikan satu sama lain.


Pada tahun 1971, seorang jurutera bernama Ray Tomlinson ditugaskan dalam projek yang disebut SNDMSG. Program ini bukan merupakan program baru, kerana sebenarnya program tersebut sudah ada selama sekian tahun. Dengan standard masa kini, program tersebut boleh dikatakan lebih daripada primitif. Apa yang dilakukan program tersebut hanyalah membolehkan pengguna pada mesin yang sama dapat saling menghantar mesej satu sama lain. Pengguna boleh membuat dokumen teks yang kemudian akan dihantar ke dalam kotak surat pada mesin yang sama.
Queen Elizaberth II adalah orang yang pertama menggunakan email sekitar tahun1972,selepas itu, ianya baru diperkenalkan untuk golongan elite dan menteri-menteri di seluruh dunia untuk berhubung.

Awalnya, Ray membuat experimen dengan sebuah program yang bernama SNDMSG yang boleh digunakan untuk meninggalkan mesej pada sebuah komputer, sehingga orang lain yang memakai komputer itu dapat membaca mesej yang ditinggalkan. Lalu ia meneruskan eksperimennya dengan menggunakan file protocol yang bernama CYPNET sehingga program SNDMSG tadi boleh menghantar mesej ke komputer lain yang berada di dalam rangkaian ARPAnet. Itulah awal terciptanya sebuah 'e-mail'. Mesej e-mel yang pertama kali dihantar Ray, dan merupakan e-mail yang pertama di dunia adalah "QWERTYUIOP".

Pada tahun 1972, Ray mengenalkan icon '@' sebagai identiti e-mel untuk memisah user id dan domain sebuah alamat e-mel, yang bererti "at" atau "pada".

Salah satu program e-mel pertama yang terbesar yang boleh digunakan oleh umum adalah Eudora. Email ini pertama kali ditulis pada tahun 1988 oleh Steve Dorner. Pada saat itu ia adalah seorang pekerja di University of Illinois.

Eudora diambil dari nama mendiang Eudora Welty, seorang penulis dari Amerika. Eudora adalah client email pertama yang menyediakan antara muka grafik. Pada saat pertama muncul email ini bersifat percuma, meskipun kemudian setelah dibeli oleh Qualcomm pada tahun 1994, Eudora menjadi produk professional.

Seperti aplikasi lain dalam web, Eudora adalah raja selama beberapa tahun, kemudian dengan cepat digantikan oleh client email dari Netscape dan Internet Explorer. Kedua-dua client e-mel tersebut menjadi popular tidak hanya kerana mereka lebih baik dari Eudora, tapi juga kerana mereka disediakan di web browser.

Komponen Email

Sebuah alamat email terdiri atas dua bahagian, iaitu di sebelah kiri tanda @ disebut user id, yang menunjukkan identiti pemilik e-mel tersebut. User id ini  berupa nama pemilik, singkatan nama, nama samaran, nombor, atau apa-apa juga. Sedangkan teks selepas lambang @ (contoh: ymail.com) disebut domain name / hostname, yang menunjukkan identiti domain tempat e-mel (mail server) tersebut disimpan.

Jenis Email

Ada 3 jenis perkhidmatan E-mail, iaitu: POP mel, E-mail Forwarding dan E-mel berasaskan web, masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan.

a. Pop Mail
E-mel jenis ini sama dengan e-mel yang anda terima dari ISP anda

 Kelebihannya:
• Kemampuan untuk dibaca secara offline (tidak perlu connect ke internet) untuk memeriksa e-mel, anda perlu connect ke server POP mel anda, lalu mendownload seluruh e-mel yang ada, selepas itu anda boleh memutuskan hubungan dengan internet dan membaca e-mel.

 Kekurangannya:
• Anda tidak boleh memeriksa e-mel anda di mana-mana tempat

b. Web Based Mail
E-mel jenis ini merupakan email yang ditawarkan oleh pelbagai laman web / web

 Kelebihannya:
• Anda boleh memeriksa e-mel anda dari mana saja

 Kekurangannya:
• Untuk memeriksa email anda harus selalu disambungkan ke internet.

c. Email Forwarding

 Kelebihannya:
• Anda boleh menyembunyikan alamat email, selain itu tidak perlu memberi tahu email anda yang baru.

Kaedah Penghantaran

Untuk menghantar e-mel kita memerlukan suatu program mail-client. Email yang kita hantar akan melalui beberapa mata sebelum sampai di destinasi

Mengakses Email

Email pada mulanya disimpan di dalam sebuah mailserver. Biasanya bila seseorang memakai sambungan ISP untuk menyambung ke internet, ia akan diberikan satu email percuma. Email yang diterima akan disimpan di pelayan surat elektronik ISP.

 Menggunakan 'browser', seperti Internet Explorer atau Mozilla Firefox. Kaedah ini disebut sebagai web-based, ertinya kita menggunakan media web sebagai perantara ke kotak email. Contoh: Yahoo! Mail dan Gmail. Untuk menggunakannya, pengguna haruslah dalam keadaan talian. Perkhidmatan e-mel berasaskan web biasanya disediakan oleh penganjur perkhidmatan e-mel percuma.

 Menggunakan program pengakses email (e-mail client), seperti: Eudora Mail, Outlook Express, Mozilla Thunderbird, Mutt. Dengan menggunakan program seperti ini, seseorang perlu mengetahui konfigurasi yang boleh didapati dari ISP. Keuntungannya adalah dapat membaca email tanpa perlu berhubung secara terus-menerus dengan internet dan puluhan bahkan ratusan email boleh diterima dan dihantar secara bersama-sama sekaligus. Kelebihan yang lain adalah perisian ini menyediakan fungsi-fungsi penyuntingan dan pembacaan email secara offline. Dengan demikian bayaran sambungan ke internet boleh dihemat.

Etika penggunaan e-mel

Etika dalam e-mel sama dengan etika dalam menulis surat biasa. Ada e-mel yang kandungannya formal ada yang tidak formal. Beberapa poin penting:

 Jangan menghantar e-mel dengan lampiran (attachment) yang terlalu besar (lebih dari 1 mb). Tidak semua orang mempunyai akses internet yang cepat, dan ada kemungkinan lampiran tersebut melebihi kapasiti email penerima, sehingga akan ditolak mailserver penerima. Selain itu, perhatikan juga bahawa beberapa pembekal e-mel juga menerapkan batasan tentang jumlah, jenis, dan saiz e-mel yang boleh diterima (dan dihantar) penggunanya.


  •   Jangan menghantar lanjut (forward) e-mel tanpa berfikir kegunaan bagi orang yang dituju.
  •   Selalu isi medan subjek, jangan dibiarkan kosong.
  •   Jangan menggunakan huruf besar kerana boleh menimbulkan kesan anda seperti memarahi dan BERTERIAK.
  •  Dan tentu saja, gunakan kata-kata dengan santun :). Adakalanya sesuatu yang kita tulis akan terkesan berbeza dengan apa yang sebenarnya kita maksudkan.


Keselamatan

Keselamatan data di email tidak terjamin dan selalu ada risiko terbuka untuk umum, dalam erti kata semua kandungannya boleh dibaca oleh orang lain. Hal ini disebabkan oleh kerana e-mel itu akan melewati banyak pelayan sebelum sampai di destinasi. Tidak tertutup kemungkinan ada orang yang menggodam email yang dihantar tersebut.

Email dapat diselamatkan dengan melakukan teknik rawak (penyulitan). Salah satu program enkripsi yang popular adalah PGP (Pretty Good Privacy). Dengan memakai PGP maka isi akan dienkrip, dan hanya orang yang tertuju dapat menyahsulit dan membaca e-mel tersebut. Kerugiannya adalah membuat repot pihak pengirim dan penerima (kerana kedua-duanya harus mempunyai program PGP, dan penghantar juga harus mempunyai kunci umum penerima, dan melakukan penyulitan mesej dengan kunci tersebut).

Perkembangan Email

Mulai tahun 1980-an email sudah boleh dinikmati oleh khalayak umum, baik itu email gratisan mahupun yang berbayar. Saat ini banyak e-mel berasaskan web yang diberikan secara cuma-cuma oleh Telkom, Yahoo!, Google, MSN, dll. Kapasitinya pun bervariasi mulai dari 100 mb sampai yang tak terbatas.

Akibatnya, kini banyak syarikat pos di pelbagai negara menurun penghasilannya kerana masyarakat lebih memilih email sebagai media penyampai mesej.

(Dari pelbagai sumber) 
 wanhayden1040.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...