Sepasang suami isteri sedang menaiki basikal pada suatu petang. Suami
di hadapan, manakala isterinya membonceng di belakang. Mereka melalui
jalan berhadapan sebuah vila. Kebetulan di halaman vila tersebut sedang
duduk pemilik dan isterinya sambil santai-santai minum petang.
Tiba-tiba
pandangan kedua-dua pasangan suami isteri itu bertembung. Pasangan
suami isteri yang sedang bersantai di halaman vila merenung pasangan
suami isteri yang sedang berbasikal melalui hadapan vilanya.
Walaupun hanya seketika berpandangan tetapi hati mereka sempat berbicara…
“Alangkah
bahagianya mereka,” bicara hati suami yang sedang menunggang basikal.
“Rumah besar, duduk bersantai pula dengan menikmati makanan yang
enak-enak. Isterinya cantik, kereta besar…”
Apa pula bicara hati suami yang sedang duduk bersantai di halaman vilanya?
“Oh,
romantik sungguh kedua-dua suami isteri itu. Isterinya memeluk erat di
belakang. Alangkah bertuahnya mendapat seorang isteri yang disayangi.
Tidak seperti aku, sekalipun mempunyai harta yang melimpah ruah tetapi
aku tidak bahagia seperti mereka…” begitulah bisik hati si suami kaya
itu.
Justeru, siapakah antara kedua-dua mereka yang bahagia apabila masing-masing merasakan orang lain yang lebih bahagia? Apa ukuran sebuah rumah tangga yang bahagia? Mempunyai
segala kekayaan dan kemewahan hidup? Rumah besar, perabot mahal dan
kereta berjenama, itukah petanda rumah tangga yang bahagia?
Jika
itulah petanda bahagia, tentu sahaja rumah tangga Rasulullah s.a.w. dan
isteri-isterinya tidak bahagia. Betapa sejarah telah menukilkan sering
kali dapur rumah Rasulullah s.a.w. tidak berasap kerana tidak ada
makanan untuk dimasak. Alas tempat tidur Rasulullah s.a.w. sangat kasar
sehingga berbekas di belakang Baginda apabila tidur di atasnya.
Namun, rumah tangga Rasulullah s.a.w. itulah yang paling bahagia dan hingga kini menjadi contoh teladan untuk kita ikuti.
Apa sebenarnya bahagia itu? Hakikatnya ramai manusia masih tertanya-tanya dan teraba-raba tentangnya. Yang miskin berasa bahagia itu pada kekayaan. Namun apabila dia mencapai kekayaan, ada yang lain pula disangkanya bahagia, lalu itulah pula yang diburunya untuk mendapat bahagia.
Bagi orang yang
sakit, sihat itu bahagia. Sebaliknya pada yang sihat, itu bukan
bahagia. Buktinya betapa ramai orang yang sihat tubuh badan tetapi muram
jiwanya.
Bagi orang biasa, ternama dan termasyhur itu bahagia.
Anehnya ramai pula orang ternama yang menyamar dan ingin lari daripada
paparazi kerana benci akan publisiti.
Bahagia Itu dari Hati yang Tenang
Jadi apa bahagia sebenarnya?
Bahagia itu bukan dari luar ke dalam, sebaliknya dari dalam ke luar.
Maksudnya, harta, nama dan lain-lain perkara berbentuk kebendaan dan
luaran bukan penyumbang kepada kebahagiaan seorang manusia. Bahagia itu
datang dari dalam diri dan sesuatu yang maknawi sifatnya.
Untuk
menangani sesuatu yang berasal atau berpunca dari dalam diri, manusia
tidak boleh bergantung kepada dirinya semata-mata. Manusia harus
bergantung kepada Allah, Penciptanya Yang Maha Mengetahui. Soal dalaman
ialah soal hati atau roh. Itu sangat sedikit diketahui oleh manusia.
Untuk mengetahui rahsia bahagia, manusia perlu kembali kepada
Penciptanya (Allah).
Bahagia itu datang dari hati yang tenang.
Hati yang tenang terhasil daripada sering mengingati Allah. Dalam
al-Quran Allah mengingatkan hanya dengan mengingati-Nya hati akan
menjadi tenang. Firman Allah yang bermaksud:
“Ketahuilah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.” (Surah al-Ra’d 13: 28)
Dengan
berzikir hati menjadi tenang dan dengan ketenangan hati itulah
terciptanya kebahagiaan pada diri seseorang. Itulah resipi kebahagiaan
dari segi ilmiahnya. Namun bagaimana pelaksanaannya?
Saya
pernah mendengar kisah benar yang diceritakan oleh seorang bekas mufti
tentang pengaduan seorang suri rumah tentang kebengisan suaminya.
Bayangkan, suaminya “kaki masjid”, kuat berzikir dan memakai serban
serta jubah. Namun anehnya, suami itu sangat garang dan ganas. Pantang
salah sedikit, isterinya akan diherdik, ditampar malah ditendangnya.
Lalu
kita tertanya-tanya, mengapa suami yang kuat berzikir itu jadi begitu?
Mengapa zikir yang ditegaskan sebagai sumber ketenangan itu gagal
memberikan ketenangan kepada suami yang pemarah itu?
Lalu kita
bertanya, bagaimana faktor zikrullah (mengingati Allah) ini dapat
dipraktikkan dalam rumah tangga agar rumah tangga itu benar-benar
mendapat ketenangan dan seterusnya kebahagiaan? Apakah suami, isteri dan
seluruh anggota keluarga perlu berzikir sahaja sepanjang masa? Atau
mengapa setelah zikir dipraktikkan, rumah tangga masih tidak
tenang-tenang juga? Di mana salahnya?
Ada sepasang suami isteri
yang menghadapi masalah dalam rumah tangga. Isteri keletihan
menguruskan anak-anak yang masih kecil manakala suaminya pula keletihan
bekerja untuk menyara ekonomi keluarga. Mereka sama-sama letih. Setelah
mendengar cerita bagaimana Siti Fatimah dan Sayidina Ali mendapat
kekuatan daripada berzikir dengan kalimah Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahuakbar,
mereka pun terus mengamalkannya. Sayangnya, mereka tidak mendapat
ketenangan seperti yang dialami oleh Siti Fatimah dan Sayidina Ali.
Zikir sudah sama tetapi kenapa kesan pada hati berbeza? Sekali lagi, di mana salahnya?
Zikir itu bukanlah sekadar menyebut-nyebut kalimah zikir tetapi yang lebih penting menghayatinya dengan hati dan mempraktikkannya dengan perbuatan.
Oleh sebab itu, zikir itu terbahagi kepada tiga dimensi – lidah
(qauli), hati (qalbi) dan perbuatan (fi’li). Inilah yang hendak
dipraktikkan oleh suami isteri agar rumah tangga bahagia.
Zikir Pada Lidah (Qauli)
Zikir
pada lidah, ramai yang sudah tahu. Yakni lidah menyebut-nyebut kalimah
zikir sama ada semasa solat, selepas solat, membaca al-Quran dan
sebagainya. Dalam sebuah rumah tangga, perlu ada program zikir secara
rasmi dan tidak rasmi agar seluruh anggota keluarga berzikir sama ada
secara berjemaah ataupun individu. Seelok-eloknya setiap keluarga ada
amalan-amalan zikir yang khusus dan diamalkan secara istiqamah. Pilih
sahaja sama ada al-Ma’thurat, Manzil atau zikir-zikir warisan keluarga
yang berasal daripada tarekat-tarekat yang muktabar. Atau ambil sahaja
daripada zikir-zikir yang telah terbukti autentik daripada petikan ayat
al-Quran dan hadis-hadis yang sahih.
Zikir Pada Hati (Qalbi)
Tidak
cukup sekadar “membaca” atau “menyebut” kalimah zikir, tetapi paling
utama mesti dihayati maknanya. Jika Subhanallah, ertinya Maha Suci
Allah. Apa maksud Maha Suci Allah itu? Allah suci daripada segala
kekurangan, kelemahan dan lain-lain sifat negatif sama ada dari segi
zat, sifat, perbuatan dan nama-nama-Nya. Allah itu juga suci daripada
segala sifat buruk, hodoh dan seumpamanya. Berlawanan dengan makhluk-Nya
yang serba-serbi lemah, kurang dan hina.
Untuk menghayati zikir
Subhanallah, seseorang mesti memahami makna dan pengertiannya. Untuk
mengetahui dan memahami, seseorang mesti belajar. Setelah itu barulah
erti Subhanallah itu dibawa dalam kehidupan dalam bentuk penghayatan
apabila bertemu dengan pelbagai insiden dalam rumah tangga. Katakan
“Subhanallah” apabila Allah disifatkan dengan sesuatu yang negatif atau
apabila berlaku sesuatu yang di luar dugaan sama ada buruk atau baik,
suka atau duka, untung atau rugi dalam rumah tangga kita.
Zikir Pada Perbuatan (Fi’li)
Tidak
cukup dihayati sahaja, tetapi praktik “Subhanallah” itu hendaklah
diterjemahkan dalam bentuk perbuatan. Segala tindakan sama ada oleh
suami atau isteri mestilah mencerminkan mereka benar-benar menyucikan
Allah. Orang yang benar-benar menyucikan Allah tidak akan marah-marah,
mengherdik apalagi memukul pasangannya. Adakah mereka berani berbuat
demikian jika mereka merasakan yang suci, yang hebat dan kuat hanya
Allah? Orang yang marah-marah, bengis dan mudah naik angin boleh
dianggap tidak menyucikan Allah dalam kehidupannya sebaliknya dia
“menyucikan” dirinya sendiri.
Ya,
kebahagiaan itu datang daripada ketenangan. Ketenangan itu pula datang
daripada zikir. Namun bukan semua zikir menghasilkan ketenangan. Zikir
yang menghasilkan ketenangan hanyalah zikir yang diamalkan secara
bersepadu antara lidah, hati dan anggota. Hanya zikir yang bersepadu itu
yang memberi ketenangan pada hati untuk menghadapi pelbagai pancaroba
dalam hidup.
Hati yang tenang akan bersyukur apabila menerima
nikmat, sabar apabila ditimpa musibah, rela memberi maaf apabila
dipinta, mudah meminta maaf apabila bersalah, qanaah dengan rezeki yang
ada, tawakal apabila berusaha dan sentiasa bersangka baik dengan Allah
dan manusia.
- Artikel iluvislam.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan