Selasa, 7 Mei 2013

Takungan Hidroelektrik Ini Berfungsi Tanpa Sumber Sungai

Menakjubkan! Takungan Hidroelektrik Ini Berfungsi Tanpa Sumber Sungai | Mengapa kita memerlukan sistem hidro elektrik? Kebiasaannya kita melihat sistem hidro elektrik dibangunkan di tempat kawasan yang mempunyai aliran air yang banyak. Ia penting bagi memastikan teknologi ini dapat menghasilkan tenaga elektrik. Namun pernahkan anda melihat sistem hidroelektrik yang berfungsi tanpa menggunakan sumber sungai? Jom lihat gambar di bawah ini.

hidro2 

Stesen kuasa hidroelektrik biasanya terletak berhampiran sumber air, atau kepada sumber itu sendiri, seperti empangan di sungai-sungai. Tetapi TAUM Sauk Stesen Janakuasa Hidroelektrik terletak lebih 80 kilometer dari sumber air terdekat – sungai Mississippi. Dibina di atas pergunungan St Francois rantau Ozarks Missouri, kira-kira 140 km ke selatan St Louis berhampiran Lesterville, Missouri,  TAUM Sauk Stesen Janakuasa Hidroelektrik adalah tumbuhan hidroelektrik dipam penyimpanan tulen, yang direka untuk membantu memenuhi permintaan kuasa puncak siang hari.




 Sepanjang tempoh permintaan elektrik yang tinggi, air yang disimpan di dalam takungan berbentuk buah pinggang di atas Gunung Proffit dikeluarkan melalui turbin ke dalam takungan yang lebih rendah, dua kilometer dari sini, pada Fork Timur Sungai Hitam. Pada waktu malam, apabila permintaan elektrik yang rendah, tenaga elektrik yang berlebihan boleh didapati di grid kuasa digunakan untuk mengepam air kembali ke puncak gunung itu. Pada dasarnya, loji kuasa berfungsi seperti bateri yang besar, menyimpan kuasa yang berlebihan sehingga ia diperlukan.

hidro3 

hidro4 

hidro5 

hidro6 

hidro7 

hidro8 

hidro1 

Walaupun dipam penyimpanan stesen kuasa hidroelektrik terdapat di seluruh dunia, kilang TAUM Sauk adalah penting kerana ia adalah satu operasi pam balik tulen – tiada aliran utama semulajadi yang ada untuk generasi, tidak seperti kebanyakan tempat simpanan lain dipam. Ia adalah antara yang projek terbesar  apabila ia dibina.

Pembinaan kilang TAUM Sauk bermula pada tahun 1960 dan mula beroperasi pada tahun 1963. Kedua-dua unit turbin pam balik , mampu menjana 175 megawatt kuasa. Ianya telah dinaik taraf pada tahun 1999 kepada unit-unit mampu 225 megawatt setiap satu. Pada tahun 2005, kilang itu terpaksa ditutup apabila takungan atas mengalami bencana menyebabkan 4 juta meter padu air di dalam dua belas minit ke Sungai Hitam.Tumpahan air mengaum penuh semangat ke  Taman TAUM Sauk , menyapu rumah taman penguasa dan mencederakan tiga kanak-kanak kecil itu.

Kilang itu kembali beroperasi selepas empat tahun. Takungan semula kini dianggap satu pencapaian kejuruteraan, yang terbesar empangan konkrit roller dipadatkan di Amerika Utara. Untuk mengelakkan bencana yang lain, lima sistem back-up kini di tempat dan sembilan kamera titik perimeter takungan yang memberi pengawasan 24 jam kepada krew mengendalikan kemudahan itu sepanjang masa.

Sebelum kegagalan pengunjung takungan atas biasanya boleh memandu ke puncak Gunung Proffit dan berjalan ke dek pemerhatian di bahagian atas takungan. Di pintu masuk terdapat juga muzium menonjolkan sejarah semulajadi Missouri. Loji kuasa telah sering dikunjungi oleh pelajar geologi kerana contoh yang menarik daripada Precambrian / Cambrian unconformity dalam lapisan batu didedahkan oleh pembinaan takungan itu.
http://melayukini.net/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...