Khamis, 23 Mei 2013

10 Coklat Paling Mahal di Dunia

Gula-gula dan coklat adalah makanan kegemaran semua orang. Tentu saja nampak menyelerakan bila melihat foto2 coklat di dalam gambar ini. Jika faktor duit bukan penghalang untuk kebahagiaan anda, kita bebas membeli salah satu daripada coklat-coklat yang paling mahal dan nampak mewah di dunia ini. Saya senaraikan 10 coklat yang paling mahal di dunia dan boleh didapati di pasaran hari ini.

1. Swarovski-studded chocolates by Harrods

Coklat ini adalah antara hadiah yang paling mewah utk seseorang dan sudah tentu orang-orang yang paling berharga dan mahal di dunia. Sekotak kira-kira US$10,000[RM30.386], mengandungi 49 keping, disemat dengan kristal Swarovski dan kotak dibalut dengan sutera India. Kotak ini juga mempunyai platinum dan lapisan emas. Setiap keping di dalam kotak yang empuk dengan hiasan bunga kristal.

2. Chocopologie by Fritz Knipschildt

Dicipta oleh pengeluar coklat yang terkenal dari Connecticut. Operasi coklat ini dimulakan sejak dari thn 1999 lagi. Ia dibuat daripada cendawan dan bijian koko nombor 1, dan boleh didapati hanya melalui tempahan. Satu paun Chocopologie bernilai US$2,600 [RM7.903].

3. Noka Vintages Collection

Ini hidangan paling lazat yg dibuat dengan biji koko tulen yang diperolehi daripada ladang-ladang di Trinidad, Venezuela, Cote d'Ivoire dan Ecuador. Coklat ini adalah tulen, dengan benar-benar tiada penambahan perisa tiruan atau pengemulsi. Satu paun Noka vintages coklat kos sekitar AS$850.

4. Gold and Diamond Chocolates by Cocoa Gourmet

Royal Collection ini dikeluarkan oleh Cocoa Gourmet menawarkan perak sebenar, emas dan coklat berlian. Mereka bukan sahaja akan memenuhi keinginan rasa coklat untuk anda, tetapi juga memenuhi hiasan mewah. Kotak ini mempunyai 12 keping, semua dibungkus dalam logam yang boleh dimakan, 4 emas, 4 perak dan 4 berlian. Setiap coklat mempunyai lapisan lembut pembekuan di Swiss. Logam yang boleh dimakan yang disahkan mengikut piawaian antarabangsa di industri makanan. Sekotak yang berharga $1,250, iaitu kira-kira $790 untuk satu paun.

5. Criollo by Richart Chocolates

Produk-produk yang paling mahal dijual oleh Coklat Richart adalah dalam lingkungan harga $700 satu pound, walaupun yang murah boleh didapati. The Criollos diperbuat daripada koko dari rantau Chuao di Venezuela, sebuah negara yang dikatakan mempunyai koko yang terbaik di dunia. Ini coklat unggul dalam rasa penuh dan kompleks dan akan meresapi mulut anda dengan kekayaan rasa pahit lagi manis.
6. Pierre Marcolini’s Chocolates
Dari kilang coklat yang terkenal di Brussels datang 6 coklat yang paling mahal di dunia. Satu kotak peribadi hidangan dengan harga $550. 
7. Godiva “G” Collection
Koleksi ni yang baru diperkenalkan oleh Godiva ciri gula-gula diperbuat daripada biji koko dan pelbagai bahan-bahan lain. Kotak dengan teliti dibungkus dalam sutera halus yang berkualiti, mempunyai bayangan yang terang merah dan merupakan hadiah yang sempurna untuk seorang wanita. Harga: sekitar $500.
8. Delafee Chocolate Truffles with Pure Edible Gold
Delafee terkenal dengan coklat utk hadiah. Coklat ni sangat berharga dijual kerana diperbuat daripada biji koko, koko dan serpihan emas 24k yang boleh dimakan. Anda perlu keluar wang sebanyak 39 Euro untuk sekotak dua coklat ni, yang menghasilkan kira-kira $409 [RM1.220].

9. Michel Cluizel Chocolate

Keluaran Perancis chocolatier Michel Cluizel datang dengan coklat ke-9 paling mahal di dunia. Pengeluar terkenal membentuk garis bar yang pelbagai beza rasa istimewa.Ini pek hadiah mahal datang dengan 400 keping coklat buatan tangan dibungkus dalam pakej reka bentuk yang besar. Bahan-bahan yang datang dari 10 ladang yang bertaburan di seluruh dunia, beberapa di Amerika Selatan dan beberapa lagi dari Afrika. Koko dalam coklat adalah antara 33-98 %. Harga satu kotak kira-kira $900 dolar, atau sekitar RM2,732.

10. The Aficionado’s Collection of Chocolates

Ini bar coklat dibuat oleh House Grauer. Coklat ini datang dalam pelbagai perisa, seperti susu, debunga lebah, kayu manis atau hazelnut panggang. Harga $275 [RM837]. 
 http://wanhayden1040.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...