Jumaat, 17 Februari 2012

9 Jenis Terapi Warisan Kedoktoran Islam

Inilah 9 Terapi Warisan Kedokteran Islam

Aromaterapi
Aromaterapi merupakan salah satu jenis perubatan alternatif yang menggunakan bahan cecair tanaman yang mudah menguap, dikenali sebagai minyak esensial, dan sebatian aromatik lain dari tumbuhan yang bertujuan untuk mempengaruhi suasana hati atau kesihatan seseorang.

Stanley Finger dalam karyanya bertajuk Origins of Neuroscience: A History of Explorations Into Brain Function, mendedahkan, penyulingan wap air pertama kali ditemui doktor Muslim bernama Ibnu Sina (980 M - 1037 M). Ibnu Sina menggunakan penyulingan wap air itu untuk membuat minyak esensial yang digunakan untuk mengubati pesakitnya. Kaedah rawatan ini disebut aromaterapi.

''Ibnu Sina pun digelar sebagai orang pertama yang mengenalkan aromaterapi,''ungkap Finger.

Terapi Kanser
Patricia Skinner dalam bukunya Unani-tibbi, Encyclopedia of Alternative Medicine, mendedahkan, doktor pertama yang berjaya melakukan terapi kanser adalah Ibnu Sina alias Avicenna. Dalam Canon of Medicine, Ibnu Sina mendedahkan, salah satu kaedah bedah yang disertai pemotongan atau pembersihan saluran darah.

Prof Nil Sari dari Universiti Istanbul, Cerrahpasha Medical School dalam tulisannya berjudul "Hindiba: A Drug for Cancer Treatment'', menuturkan, pada abad ke-12 M, ilmuwan Muslim bernama Ibnu al-Baitar mencari ramuan ubat kanser atau tumor bernama" Hindiba " . Ubat kanser warisan peradaban Islam itu dipatenkan oleh Prof Nil sari pada 1997.

Kemoterapi
Kemoterapi adalah kaedah rawatan penyakit dengan menggunakan bahan kimia. Dalam penggunaan moden, istilah ini hampir merujuk secara eksklusif kepada ubat sitostatik yang digunakan untuk merawat kanser. Dalam tulisan bertajuk The Valuable Contribution of al-Razi (Rhazes) to the History of Pharmacy, disebutkan bahawa kemoterapi pertama kali diperkenalkan seorang doktor Muslim legenda bernama al-Razi alias Rhazes (865 M-925 M) pada abad ke-10 M.

Al-Razi merupakan doktor yang pertama kali memperkenalkan penggunaan bahan-bahan kimia dan ubat-ubatan dalam rawatan. Zat-zat kimia meliputi belerang, tembaga, merkuri dan garam arsenik, sal ammoniac, gold Scoria, zat kapur, tanah liat, karang, mutiara, ter, aspal dan alkohol.

Kromoterapi
Kromoterapi merupakan kaedah rawatan penyakit dengan menggunakan warna-warna. Terapi ini merupakan terapi sokongan yang boleh menyokong terapi utama. Menurut pengamal kromoterapi, penyebab dari beberapa penyakit dapat diketahui dari pengurangan warna-warna tertentu dari sistem dalam manusia.

Terapi ini ternyata juga dibangunkan Ibnu Sina. Avicenna sudah mampu menggunakan warna sebagai salah satu bahagian yang paling penting dalam mendiagnosis dan rawatan. Dalam The Canon of Medicine, Ibnu Sina mendedahkan bahawa "Warna merupakan gejala yang nampak dalam penyakit".

Ia juga telah berjaya membangunkan grafik hubungan antara warna dengan suhu badan dan keadaan fizikal tubuh. Bahkan, Avicenna lebih lanjut membincangkan kekayaan warna untuk menyembuhkan dan pertama untuk membuktikan bahawa warna yang salah yang dicadangkan untuk terapi boleh menyebabkan tidak ada respons dalam penyakit yang khusus.

Hirudoterapi
Hirudoterapi merupakan terapi penyembuhan penyakit dengan menggunakan pacat / lintah sebagai ubat untuk tujuan perubatan, yang diperkenalkan Avicenna dalam karyanya The Canon of Medicine. Ibnu Sina juga mengenalkan penggunaan lintah sebagai rawatan untuk penyakit kulit. Terapi Lintah menjadi salah satu kaedah yang disukai masyarakat Eropah pada abad pertengahan.

Dalam era lebih maju, rawatan dengan lntah diperkenalkan oleh Abd-el-latif pada abad ke-12 M, yang menulis bahawa lintah boleh digunakan untuk membersihkan rangkaian penyakit selepas pembedahan pembedahan. Dia melakukannya, walaupun ia memahami risiko menggunakan lintah. Ia memberikan cadangan untuk pesakit bahawa lintah perlu dibersihkan sebelum digunakan, dan kotoran dan debu "yang melekat pada lintah harus dihilangkan" sebelum penggunaan.

"Dia selanjutnya menulis bahawa selepas lintah menghisap darah keluar, garam harus" dititiskan dibahagian tubuh manusia, "jelas Nurdeen Deuraseh, dalam karyanya bertajuk" Ahadith of the Prophet on Healing in Three Things (al-Shifa 'fi thalatha): An Interpretational ", journal of the International Society for the History of Islamic Medicine.

Fisioterapi
Fisioterapi kaedah penyembuhan yang menitikberatkan untuk menstabilkan atau membaiki gangguan fungsi alat gerak atau fungsi tubuh yang terganggu yang kemudian diikuti dengan proses / kaedah terapi gerak.

Doktor Muslim membangunkan kaedah terapi bermula dengan diet. Jika usaha itu tidak bekerja pada pesakit, doktor akan memberi ubat dan rawatan. Namun, jika masih tidak bekerja, doktor akan melakukan pembedahan. Fisioterapi ditentukan oleh doktor Muslim selalu mancakup latihan fizikal dan mandi.

Doktor Muslim Arab membangunkan sistem diet secara terperinci, yang terdiri daripada kesedaran defisiensi makanan, dan gizi yang sesuai adalah item yang penting dalam rawatan. Ezzat Abouleish, dalam bukunya Contributions of Islam to Medicine, menjelaskan bahawa ubat-ubatan dibahagikan dalam dua kumpulan, iaitu ubat perseorangan / sederhana dan ubat jamak / campuran.

"Mereka mengetahui interaksi antara ubat-ubatan, mereka pertama menggunakan ubat perseorangan, jika gagal, kemudian ubat campuran digunakan yang dibuat dari dua atau lebih campuran, dan jika kaedah konservatif gagal, kemudian pembedahan diambil sebagai langkah terakhir," jelasnya.

Psikoterapi
Siri kaedah berdasarkan ilmu-ilmu psikologi yang digunakan untuk mengatasi gangguan kejiwaan atau mental seseorang. Doktor Muslim yang melaksanakan psikoterapi adalah Al-Razi dan Ibnu Sina. Psikoterapi merupakan salah satu cabang ilmu terapi dari psikologi Islam. Psikologi Islam menunjuk kepada ilmu nafs atau kejiwaan pada dunia Islam, khususnya selama era keemasan islam (Abad 8 M - 15 M) hingga abad moden (abad ke-20 M-21 M), dan berkaitan ke psikologi, psikiatri dan Neurosciences.
Fitoterapi

Fitoterapi
Terapi yang menggunakan tumbuh-tumbuhan dan ekstrak tumbuh-tumbuhan untuk tujuan perubatan. Dalam fitoterapi, Avicenna memperkenalkan perubatan menggunakan Taxus baccata L. dalam karayanya The Canon of Medicine. Dia menyebut ramuan ubat ini sebagai "Zarnab" yang digunakan untuk menyembuhkan sakit jantung.

"Ini pertama kali diketahui menggunakan saluran kalsium penghalang ubat, yang belum digunakan di dunia barat Hingga tahun 1960,''papar Yalcin Tekol dalam karyanya" The Medieval Physician Avicenna Used an Herbal Calcium Channel blocker, Taxus baccata L.

Urologi
Doktor Muslim dari dunia Islam membuat banyak kemajuan dalam bidang urologi. "Muhammad ibnu Zakariya Razi memperkenalkan kaedah-kaedah rawatan saluran air kencing,''tutur jelas Rafik Berjak dan Muzaffar Iqbal, dalam karyanya Ibn Sina - Al-Biruni correspondence", Islam & Science.

Saat doktor lain berhadapan dengan pengurusan perubatan dan rawatan batu ginjal, radang, jangkitan, dan gangguan seksual. Mereka merupakan yang baru bermul kemajuan pembedahan mendekati untuk rawatan kencing batu sebagai seperti masalah penile dan scrotal, dengan menggunakan teknik yang masih digunakan oleh ahli fizik / doktor moden. "Mereka juga orang pertama yang menghasilkan ubat penguji untuk rawatan pelbagai penyakitsaluran kencing," jelas Al Dayel dalam karyanya "Urology in Islamic medicine".

Litotomi
Abdul Nasser Kaadan PhD, dalam karyanya "Albucasis and Extraction of Bladder Stone" menjelaskan dalam lithotomi, Abu al-Qasim Khalaf ibn al-Abbas Al-Zahrawi atau dikenali barat sebagai Abulcasis (936 M-1013M), merupakan orang yang pertama yang berjaya melakukan pencabutan saluran kencing dan batu karang dari saluran air kencing menggunakan instrumen / peralatan baru
adanaberkat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...