Jumaat, 14 Disember 2012

Taman Beracun ( Taman Alnwick Poison )

 Taman Alnwick Poison  adalah salah satu daripada banyak taman-taman awam yang dilampirkan ke Alnwick Castle di Northumberland, England. Istana itu sendiri adalah yang kedua terbesar di Great Britain. Taman Alnwick Poison  mempunyai beberapa tumbuhan di dunia yang paling berbahaya, dengan itu nama. Di sebalik pintu besar hitam, taman teliti curated mengandungi kira-kira 100 jenis narkotik haram termasuk popi, yang digunakan untuk membuat candu, beladonna Atropa beracun (juga dikenali sebagai nightshade maut), Strychnos Nux-Vomica (digunakan untuk membuat strychnine), Coca (dari yang kokain dihasilkan), Hemlock (digunakan untuk membunuh Socrates), ganja dan banyak lagi.
 
 


Walaupun Taman Alnwick Poison  adalah tambahan baru-baru ini, sejarah Taman Alnwick kembali pada tahun 1750, berikutan tradisi abad lama kepentingan botani dalam tumbuh-tumbuhan beracun dan toksik. Taman-taman mempunyai sejarah yang panjang di bawah Duke Northumberland, tetapi telah rosak selepas Perang Dunia 2.

Duchess semasa Northumberland memutuskan untuk merombak taman-taman apabila dia menjadi perempuan simpanan Alnwick Castle. Projek ini bermula sekitar tahun 2000, tetapi dia tidak memulakan taman racun  sehingga lima tahun kemudian. Diilhamkan oleh taman berhampiran Padua, Itali yang pernah digunakan oleh Medici untuk mencari cara yang lebih baik untuk membunuh musuh-musuh mereka, Duchess memutuskan untuk membina sebuah taman yang dipenuhi dengan narkotik, tumbuhan beracun dan berbahaya. Reka bentuk awal termasuk beberapa tumbuhan perubatan.

Poppies sedia untuk dituai.
 Para tetamu yang melawat Taman Alnwick Racun dipimpin oleh pemandu yang mengajar mereka mengenai tumbuh-tumbuhan dan kira-kira pencegahan penyalahgunaan dadah. Mesej pencegahan penyalahgunaan dadah berpunca daripada tumbuhan yang tinggal di Taman Racun. Tiada menyentuh, tidak menghidu dan pemotongan tidak dibenarkan. Untuk memastikan kanak-kanak ingin tahu dari tumbuh-tumbuhan, tanda-tanda yang menyebut 'These Plants May Kill' diletakkan di pintu pagar.

Taman Racun di Alnwick Gardens sentiasa dalam pengawasan untuk keselamatan awam dan mengelakkan kecurian. Sesetengah tumbuh-tumbuhan walaupun disimpan di kawasan yang dipagar khas untuk mengelakkan keracunan sengaja atau kecurian tumbuhan untuk digunakan dalam membuat narkotik. Mesej di Taman Racun adalah anti-dadah, jadi ia adalah penting bahawa tumbuh-tumbuhan di sana akan digunakan untuk mendidik orang awam,tidak memudaratkan orang .

Deadly Nightshade

Sativa Ganja loji, ditanam dengan kebenaran di Taman Racun




 
dairishare.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...