Jumaat, 17 Januari 2014

Info - Perbezaan Barcode dan Kod QR

barQR-300x137
Barcode tidaklah begitu asing di kalangan sesetengah masyarakat kita. Kini hampir semua produk yang dijual di pasaraya, kedai-kedai, buku, hardware dan ribuan lagi mempunyai barcode. Bagaimana dan kenapa barcode digunakan?

Barcode adalah kumpulan data optik yang hanya boleh dibaca oleh mesin pengimbas yang diciptakan khas untuk tujuan itu. Barcode mempunyai garisan hitam dan putih. Ruang putih yang terletak di antara garis-garis lurus hitam merupakan bahagian data-data yang tersimpan di dalamnya.



Perbezaan saiz dan ketebalan garis ini dapat ditukarkan menjadi bentuk angka. Garis paling nipis melambangkan angka “1”, yang sederhana nipis diwakili dengan angka “2”. Paling tebal dikenali sebagai angka “4”. Setiap digit angka terbentuk dari urutan empat angka. 0=3211, 1=2221, 2=2122, 3=1411, 4 1132, 5=1231, 6=1114, 7=1312, 8=1213, 9=3112. Piawaian barcode yang digunakan di sebahagian besar dunia adalah EAN-13 (European Article Number-13) yang memuatkan empat informasi iaitu kod negara tempat produk tersebut didaftarkan, kod kilang yang menghasilkannya, kod spesifik produk dan kod untuk pengesahan produk ketika diimbas oleh mesin pengimbas. 
Barcode kini telah melalui evolusi dan berkembang menjadi bentuk 2 dimensi. Data-datanya kini dikenali dengan geometri persegi, titik, heksagon dan bentuk-bentuk geometri lain. Barcode 2 dimensi ini lebih dikenali sebagai QR (Quick Response)code.
 
Kod QR kini jauh lebih canggih berbanding barcode terdahulu. Ini kerana ia mampu menyimpan semua jenis dan bentuk data seperti data numerik, data alphabet, data-data tulisan Jepun seperti Kanji, Kana, Hiragana. Selain itu ia juga mampu menyimpan data berbentuk simbol da kod binari. Lebih dari itu, kod QR ini juga mampu menampung data dalam bentuk horizontal dan vertikal, hinggakan ukuran gambar kod QR lebih kecil dna bersaiz satu persepuluh berbanding barcode jenis terdahulu.

Kod QR juga tahan rosak kerana ia mampu membetulkan kesilapan sehingga 30% meskipun sebahagian kod QR ini rosak atau kotor dan data tetap tersimpan di dalamnya dan boleh dibaca semula.

Kod QR dapat digunakan menggunakan telefon pintar yang memiliki apps pembaca kod QR, akses internet GPRS atau wi-fi atau 3G untuk menghubungkan telefon pintar dengan portal/website yang dituju.

Penggunaan teknologi kod QR kini semakin meluas. Di Jepun, kod QR digunakan untuk produk-produk sandwich untuk menyimpan data-data gizi makanan dan informasi alergi dari sandwich tersebut. Kod QR juga diletakkan di perhentian bas untuk mengetahui kedudukan bas yang sedang ditunggu dengan membuat sambungan ke CCTV di setiap jalan dengan sambungan rangkaian internet di telefon bimbit.

Begitulah sedikit sebanyak perbezaan barcode dan QR code.
 http://deenville.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...