Isnin, 30 September 2013

Pelajar 16 Tahun Yang Berjaya Menyelesaikan Masalah Matematik Berusia 300 Tahun!

Mohamed Al-Toumaimi, seorang imigran Iraq yang tinggal di Sweden telah berjaya menyelesaikan satu formula matematik yang mencabar cendekiawan selama 300 tahun iaitu 'masalah nombor Bernoulli'.


Mohamed Al-Toumaim

Dia yang kini berusia 20 tahun berjaya menyelesaikan masalah matematik itu ketika berusia 16 tahun pada 2009 yang lalu.

Mohamed tiba di Sweden pada tahun 2003 semasa perang di Iraq dan telah mendapat pujian daripada para profesor di University Uppsala.



Sebelum itu, guru-gurunya di Falun, Sweden tidak yakin dengan kebolehannya. Mohamed yang asyik berkepit dengan komputer bimbitnya selama empat bulan telah menemui formula yang menerang dan memudahkan satu sekuen kira-kira yang telah dinamakan sempena ahli matematik dari Sweden pada kurun ke 17 iaitu Jacob Bernoulli.

Oleh kerana tidak mendapat kepercayaan daripada guru-gurunya, Mohamed telah membuat keputusan untuk menghubungi profesor-profesor di University Uppsala dengan harapan yang mereka akan mengakui hasil usahanya.

Setelah mengesahkan kira-kira tersebut, seorang pensyarah matematik senior di situ iaitu Lars-Ake Lindahl kemudiannya telah menghubungi guru-guru Mohamed untuk memberitahu betapa bertuahnya mereka kerana mendapat seorang pelajar seperti Mohamed.

Pihak sekolah Mohamed telah mengambil kesempatan terhadap kelebihan Mohamed dengan menjadikan dia sebagai pengajar Matematik di Falun pada musim luruh dan telah menerangkan masalah yang telah diselesaikannya itu kepada mereka.

-Sentiasapanas.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...