Selasa, 24 September 2013

Rupa Di Dalam Terowong Rahsia GAZA Palestin

Berbeza dengan penerokaan gua semula jadi, orang-orang yang mengembara melalui terowong ini tidak berbuat demikian bagi maksud penyelidikan atau rekreasi. Gambar-gambar di bawah tanah sebenarnya saluran perdagangan yang menghubungkan antara kedua-dua negara antara Gaza dan Mesir. Terowong ini telah digunakan selama bertahun-tahun, dan walaupun percubaan telah dibuat berulang kali untuk menutup atau menghancurkannya, ianya terus beroperasi, sehingga kini.
 

Pada tahun 2007, Israel dan Mesir bersetuju untuk mengenakan sekatan ke atas Semenanjung Gaza. Menurut Israel, tujuan ini adalah untuk meletakkan tekanan ke atas Hamas, organisasi yang mengawal Semenanjung Gaza, dan untuk menghadkan keupayaan mereka untuk melancarkan serangan roket dari kawasan itu. Di bawah kepungan, barangan seperti makanan tertentu, pakaian dan petrol telah dibenarkan masuk ke Gaza, manakala barang-barang lain dan bahan-bahan, termasuk simen, paip logam, alat-alat muzik dan juga kertas, dihadkan atau diharamkan - atau sekurang-kurangnya begitu sebelum Jun 2010.

Walaupun dan kerana apa-apa sekatan, hari demi hari terowong ini telah digunakan untuk pengangkutan barang-barang - termasuk ubat-ubatan, makanan, rokok, bahan binaan, ternakan, dan juga kereta. Pada masa lalu, sudah tentu, senjata juga dibawa melalui laluan rahsia, walaupun pada tahun 2008 Hamas mendakwa telah tidak melakukan penyeludupan senjata dan ubat-ubatan melalui terowong. Namun begitu, Israel telah berkata Hamas mempunyai terowong sendiri tersembunyi yang ia menggunakan untuk import senjata.














 
dairishare blogsport

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...