Khamis, 3 November 2011

Pengurusan zakat, wakaf dan sedekah perlu pembaharuan

Oleh AZMAN AHMAD

http://wartakedah.net/images/stories/November2011/rasmi%20tuanku.jpgLANGKAWI - Ekonomi umat Islam perlukan perubahan namun, pengurusan zakat, waqaf dan sedeqah perlukan perubahan sebelum ekonomi umat Islam boleh diubah.

Demikian titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM) Tuanku Sultan Kedah dalam majlis perasmian Forum Antarabangsa Ekonomi dan Kewangan Islam Langkawi kali ke tiga (Langkawi Islamic Financial dan Ekonomics International Forum, LIFE3)

KDYMM Tuanku Sultan Kedah turut bertitah kebanyakan tanah waqaf di negara ini hanya digunakan untuk tujuan bukan komersil antaranya untuk tanah perkuburan Islam, membangunkan masjid dan surau. Terdapat juga tanah waqaf yang di biarkan dan tidak diusahakan malah ada yang diusahakan secara tidak sah atau menyalahi undang-undang.

“Banyak tanah waqaf tidak dibangunkan dan tidak dipedulikan, malah ada juga tanah waqaf yang tiada rekod atau tidak diketahui kedudukannya yang tepat.

“Masalah pengurusan waqaf ini bukan hanya berlaku di Malaysia malah turut berlaku di negara lain juga,” titah baginda.

Baginda menyeru supaya pengurusan zakat, waqaf dan sedeqah tidak diuruskan secara berasingan seperti mana berlaku sekarang, tetapi perlu diurusakan secara bersepadu.

“Intitusi kewangan Islam perlu maju kehadapan dengan memainkan peranan untuk mencari lebih banyak jalan bagaimana menggunakan zakat, waqaf dan sedeqah bagi memajukan ekonomi umat Islam,” titah baginda.

Baginda berharap pakar pengurusan Islam dapat mencari formula dalam struktur atau sistem pengurusan dan para cendiakawan atau ulamak perlu mengkaji dan memastikan sistem pengurusannya selari dengan maqasid syari’ah.

KDYMM Tuanku Sultan turut melahirkan kekecewaannya terhadap pengurusan zakat yang jumlah kutipannya melebihi 1 billion ringgit setiap tahun tetapi tidak mampu mengubah ekonomi umat Islam.

“Zakat telah dijalankan sejak zaman Rasulullah hinggalah sekarang, termasuk di zaman pemerintahan empayar Khalifah Uthmaniah, namun sekarang zakat yang dipungut gagal memainkan peranannya memajukan ekonomi umat Islam seperti zaman kegemilangan Islam dahulu.

“Sebagai contoh, kaedah pungutan zakat bertambah baik menghasilkan kutipan lebih 1 billion ringgit namun tiada kesan besar terhadap pembangunan ekonomi Islam di Malaysia,” titah baginda.

LIFE 3 adalah forum antarabangsa yang di anjurkan oleh Kolej Universiti Insaniah (KUIN), Kerajaan Negeri Kedah dan Islamic Development Bank (IDB).

Forum yang dijadikan acara tahunan ini merupakan kali ketiga dianjurkan di Langkawi dan dihadiri oleh peserta-peserta dari intitusi perbankan tempatan dan antarabangsa serta individu yang terlibat dalam sektor kewangan dan perbankan.

Forum LIFE 3 kali ini di adakan di Berjaya Resort & Spa Langkawi juga menerima penyertaan dari kalangan bukan Islam bagi membincangkan agenda menjadikan zakat, waqaf dan sedeqah sebagai pemacu ekonomi masyarakat.

Majlis perasmian LIFE 3 diadakan turut dihadiri oleh Tan Sri Dr Ahmad Mohamed Ali Al-Madani, Presiden IDB dan Exco Kerajaan Negeri. Ia diadakan selama tiga hari bermula 28 Oktober dan berakhir pada 30 Oktober 2011.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...