Isnin, 28 November 2011

Empat Maut Jambatan Runtuh Di Kalimantan

JAKARTA, Indonesia – Sebuah jambatan sibuk di Kalimantan runtuh dengan menyebabkan sekurang-kurangnya empat orang terbunuh manakala 19 yang lain cedera selepas sebuah bas, beberapa kereta dan motosikal terjatuh ke dalam sungai, kata polis dan saksi.

Seorang pegawai polis, Kapten Syafii Nafsikin berkata, pasukan pencari dan penyelamat bergegas ke tempat kejadian selepas nahas berlaku kelmarin.

Jambatan gantung Kutai Kartanegara sepanjang 700 meter itu dibina menyerupai Jambatan Golden Gate di San Francisco, Amerika Syarikat. Ia menghubungi bandar Tenggarong dan Samarinda di wilayah Kalimantan Timur.

Dalam wawancara bersama stesen televisyen TVONE, saksi kejadian, Syaiful berkata, insiden berlaku ketika jambatan berkenaan sesak dengan kenderaan.

Menurutnya, dia melihat sekurang-kurangnya sebuah bas dan hampir 12 buah motosikal terjunam ke dalam Sungai Mahakam. Beberapa buah kereta turut terjunam ke dalam sungai

“Ramai orang menjeritmeminta tolong ,” kata Syaiful.

Jurucakap polis Kalimantan Timur, Kolonel Col. Antonius Wisnu Sutirta berkata, punca jambatan berusia 10 tahun itu tiba-tiba runtuh masih belum dapat dipastikan.

Katanya, semua mangsa yang cedera kini dirawat di beberapa buah hospital berdekatan di wilayah berkenaan. – Agensi

gambar jambatan sebelum dan selepas runtuh .....







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...