Rabu, 30 November 2011

INILAH WANITA KIMIA MELAYU PERTAMA YANG BERASAL DARI PERAK!


MENJADI wanita Melayu pertama menguasai bidang kimia pada era 1970-an yang kurang diterokai orang Melayu ketika itu, tiada apa dapat menghalang tekad wanita berhati waja ini.

Banyak yang telah dikorbankan oleh Profesor Datin Zuriati Zakaria, 61.
Peluang menjadi kumpulan pelajar perintis jurusan Kimia di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 1970 yang berada dalam genggamannya tidak dilepaskan begitu sahaja.
Beliau kemudian menjadi kumpulan pertama graduan jurusan kimia universiti tersebut dengan meraih Ijazah Sarjana Muda Sains pada tahun 1973.
Lebih membanggakan, Zuriati seterusnya melanjutkan pengajian di Universiti East Anglia, England sebelum menempa sejarah sebagai wanita Melayu pertama memperolehi Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang kimia pada tahun 1978.
Sebenarnya bukan kerana minat, tetapi kejayaannya lebih didorong oleh semangat mahu menyahut cabaran dalam menguasai jurusan tersebut.
“Bidang ini tidak ramai menarik minat orang Melayu pada masa itu. Majoritinya yang berminat adalah kaum Cina. Saya pula ketika di sekolah menengah dulu pun bukan pandai sangat subjek Kimia. Benci pun ada sebab ia susah.
“Sebelum masuk UKM, ketika berada di tingkatan enam, semua subjek saya dapat markah tinggi kecuali Kimia. Saya jadi geram bila tengok markah kertas kimia yang agak mengecewakan sebab subjek lain semuanya cemerlang.
“Ketika itu saya hampir-hampir sudah berputus asa dan berniat mahu bekerja di kilang. Namun, apabila mendapat tawaran menyambung pelajaran di UKM, akhirnya ia membuka jalan kepada saya untuk terus melangkah ke dalam bidang ini. Selepas itu, barulah saya menjadikan kimia sebagai pilihan utama dan sahut cabaran untuk menguasai bidang ini,” ujar wanita kelahiran Perak itu.
Menurut Zuriati, tanpa sebarang tunjuk ajar daripada ibu bapanya dahulu, tidak mungkin dia boleh mengecapi kejayaan seperti hari ini.
“Saya sangat bersyukur kerana arwah bapa seorang yang sangat tegas dalam mendidik anak-anaknya seramai empat orang termasuk saya.
Saya ingat lagi masa sekolah dulu, kalau salah seorang daripada kami tak pergi sekolah, dia akan angkat dan hantar kami pergi sekolah.
“Jangan kata nak melawan cakap, nak menjawab pun tak boleh. Tapi kerana ketegasan itulah yang menjadikan kami semua orang yang berguna pada hari ini,” imbau beliau.

Belajar di Thailand
Sebenarnya ada kisah menarik mengenai Zuriati dalam tempoh di antara selepas dia menamatkan pengajian di UKM dan sebelum melanjutkan pula pelajaran di Universiti East Anglia.
Ini kerana beliau telah melanjutkan pengajiannya di Universiti Mahidol, Thailand.
Ketika di sana, beliau telah belajar pengertian bahawa tiada yang mustahil dalam mendapatkan sesuatu jika keinginan disertakan dengan usaha.
“Ketika saya belajar di Thailand dulu, saya hadapi sedikit kesukaran untuk berkomunikasi kerana mereka gunakan bahasa Thailand ketika bercakap. Jadi terpaksalah membuat ulang kaji sendiri dengan buku-buku yang ada.
“Mujur saya ni juga seorang yang suka bertanya. Jadi pelajaran saya pun tak pernah ketinggalan, “ ujarnya yang berjaya memperoleh Ijazah Sains (MSc) di universiti tersebut.
“Selepas menerima ijazah, sempatlah saya bekerja sementara sebagai pensyarah di UKM sebelum ditaja melanjutkan pelajaran di Universiti Mahidol.
“Setelah berjaya menamatkan pengajian saya, barulah saya dihantar pula belajar jurusan kimia di Universiti of Anglia bagi peringkat PhD,” katanya yang belajar bersungguh-sungguh demi membalas jasa ibu bapanya.
Selepas tamat pengajian di Universiti of Anglia, karier beliau bermula apabila dilantik sebagai Ketua Unit Kimia di Sabah pada tahun 1980 bagi merancang program akademik serta prasana bagi fakulti Sains dan Sumber Alam di Universiti Kebangsaan Malaysia, kampus Sabah.
Pada tahun 1982 pula beliau kembali bertugas sebagai pensyarah kimia organik di UKM, Bangi dan melibatkan diri dalam pelbagai jenis penyelidikan minyak pati, sebatian semulajadi, sekitaran serta kimia liken.
“Selain membuat penyelidikan, saya juga menerbitkan lebih daripada 150 kertas kerja dalam jurnal, prosiding dan monograf serta terlibat dengan editorial jurnal Sains Malaysiana, “ katanya yang masih lagi berada dalam lembaga editor bagi Arkivoc dan Chemical Education Journal.
Selain memberi sumbangan besar dalam bidang kimia, beliau turut memberi input yang baik dalam pelbagai jenis persatuan dan menjadi ahli Lembaga bagi beberapa organisasi seperti Institut Kimia Malaysia (IKM), Persatuan Sains Malaysia (MSA), Malaysian Oil Scientist and Technologist Association (MOSTA) dan Balai Iktias Malaysia (BIM).
“Banyak yang saya pelajari bila menyertai pertubuhan-pertubuhan tersebut. Selain dapat menimba pengalaman baru, ia turut memberi peluang kepada saya untuk menemui santis-saintis hebat dari serata dunia, “ujar beliau.
Tidak cukup dengan itu, di peringkat antarabangsa, Zuriati juga dikenali kerana kerap tampil membincangkan dan menjalankan penyelidikan dalam bidang berkaitan seperti kapasiti bangunan di bandar dan projek pembangunan industri serta gambaran keseluruhan kimia di Malaysia yang berlangsung di luar negara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...