Ahad, 27 November 2011

Siapapun Mampu - Budak 10 Tahun Menawan Puncak Gunung Berbayaha Amerika

Salam pembaca. Lama saya x online. Hehe. Kini saya nak cerita pasal seorang gadis cilik dan comel ini telah berjaya menawan gunung ketika usia nya kini 10 tahun. Tahniah. Pengjarannya semua manusia mampu lah.





Stella Noble mungkin beratnya hanya 25 kilogram dan mempunyai tinggi badan 1.2 meter, namun hal tersebut tak mampu menghentikan gadis cilik berusia 10 tahun tersebut untuk menaklukkan pegunungan paling sukar dan paling berbahaya di Amerika Utara.

Dalam gambar-gambar menakjubkan ini menunjukkan bagaimana dia menjadi pendaki termuda yang pernah menaklukkan puncak tertinggi pegunungan Rocky, yang dikenal sebagai The Diamond (permata), pada bulan lalu.

menaklukkan puncak tersebut, Stella melakukan pendakian yang melelahkan selama 12 jam dengan ayahnya, Forrest, (43).

“Ini adalah tebing yang paling bahaya, dimana semakin tinggi anda mendaki, risiko menjadi semakin berbahaya.” tutur Forrest.

“Stella berpikir bahwa melakukan hal ini adalah sesuatu yang paling indah dalam hidupnya. Kerana dalam ketinggian tersebut anda dapat melihat semuanya, termasuk Denver.” tambahnya.


Diketahui, tidak ada catatan rasmi bagi orang termuda untuk yang memanjat puncak Diamond, tetapi sejauh yang diketahui, tak ada seorang pun yang lebih muda dari Stella yang berjaya menaklukan puncak ini.

Bahkan, keluarga Noble pernah mendapatkan telefon dari pendaki lain, iaitui Tommy Caldwell, yang mengatakan bahawa Stella telah mengalahkan rekod yang dibuatnya 21 tahun yang lalu, kala ia menaklukan puncak yang sama saat berusia 12 tahun.

“Saya suka memanjat gunung, jadi saya fikir merupakan sesuatu yang indah dalam hidup saya "
amirulhafizin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...