Selasa, 29 November 2011

Warga Emas 100 Tahun Sertai Maraton

Warga emas berusia 100 tahun ni telah berjaya menamatkan marathon di Kanada. Fauja Singh dari Biritain adalah pelari tertua yang menyertai Toronto Waterfront Marathon, dia mengambil masa 8 jam 25 minit 16 saat untuk menamatkan lariannya.
Fauja lahir pada tahun 1911, di India, dia bekerja sebagai petani di Punjab, kemudian berpindah ke London pada tahun 1960-an. Dia  mula berlari sejak 11 tahun lalu, selalu melakukan latihan untuk menguatkan stamina. Petua untuk dia sihat dan kuat ialah hidup tanpa tertekan,  suka minum teh dan makan kari,  jauhkan diri dari orang-orang yang negatif di sekeliling dan selalu gembira.
Warga emas ini juga pemegang rekod bagi  pelari bawah 90 tahun dan menyertai larian di Toronto pada 2003, berjaya menamatkan larian dalam masa 5 jam 40 minit, meletakkan namanya di dalam Guinness World Record.
Dalam acara Toronto waterfront Marathon yang disertainya dia berjaya memecah 8 rekod bagi pelari-pelari yg berusia 100 tahun dengan menamatkan larian yang jaraknya 100m hingga 5 ribu meter.
p/s : dasyat tak? nak badan sihat dan kuat selalulah bersenam, selalu senyum berfikiran positif dan kurangkan tekanan
nurizspace
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...