Selasa, 27 Disember 2011

Aku Bertanya, Allah Menjawab


Ada beberapa persoalan yang sering bermain di benak difikiranku... Namun Allah telah menjawabnya untukku...

1. Kenapa aku diuji Ya Allah... Aku kan dah beriman dan taat kepadaMu..

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
(Surah Al-Ankabut : 2-3)

2. Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idamkan ? Apa yang aku nak tak dapat, apa yang tidak ku pinta, itulah yang ku dapat ...

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
(Surah Al-Baqarah : 216)


3. Ya Allah, mengapakah aku diuji dengan ujian seberat ini ? Bolehkah aku menghadapi semua ini ...

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo`a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".
(Surah Al-Baqarah : 286)

4. Ya Allah, kadang-kadang aku kecewa Ya Allah... aku ini lemah Ya Allah...

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.
(Surah Ali-Imran : 139)

5. Ya Allah, bagaimana aku dapat menghadapi semua ujian Mu ini ? Bagaimana ya Allah ...

Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.
(Surah Ali Imran : 200)

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.
(Surah Al-Baqarah : 45)

6. Kepada siapalah yang dapat aku harapkan dalam menghadapi semua ujian Mu Ya Allah ...

Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung.
(Surah At-Taubah : 129)

7. Sampai bila aku akan harus menerima ujian ini dari Mu Ya Allah ...

Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
(Surah Al-Insyirah : 5 dan 6)

8. Apalah yang aku peroleh dari semua ujian Mu ini Ya Allah... Adakah ujian Mu ini ada kebaikannya
untukku atau hanya sia-sia sahaja ...

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Qur'an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.
(Surah At-Taubah : 111)

Terima kasih Ya Allah.. Engkau telah menjawab segala persoalanku dan aku percaya dan berpegang pada janjiMu. Aku beriltizam untuk menjadi hambaMu yang bertaqwa. Dan aku juga redha dan sabar menerima segala ujian dari Mu Ya Allah

hidupbiarbest

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...