Sabtu, 31 Disember 2011

mykad baru | ciri-ciri mykad baru



mykad baru | ciri-ciri mykad baru 
Wah Mykad baru dah nak kuar….memang sesuai sangatla…memandangkan Mykad mummy ni memang buruk benor dah rupernyer sejak mula mykad 1st kluar lagik mummy la diantara orang yang memula pi buat time tu sampai skang…. dah ruper aper dah sopak saner sini…tiap kali gi bank cam segan jek nak tunjuk siap org bank senyum2 siap tanyer my kad tenggelam dik banjir ker….huhu teruk tul….tapi cipnyer ok jer jadik  memang malas nak gi tukar…nak beratur bagaikan…tapi kali ni memang kena tukar…nak bergambar cantik2 sikit hehe…orang kater nak nengok orant tu lawa ke tak lawa tengok gambar Kat Mykad…betul ke? .hehe

Info MyKad baru 2012

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan mengeluarkan MyKad baru 2012  yang mempunyai ciri-ciri keselamatan terkini secara berperingkat mulai Selasa ini, kata Ketua Pengarahnya, Datuk Jariah Mohd Said.

Pengeluaran MyKad baru akan dilaksanakan secara berperingkat bermula di JPN Putrajaya dan JPN Shah Alam, Selangor, sebelum dilaksanakan sepenuhnya di seluruh negara selepas 15 Februari ini.orang ramai digalak menukarkan kepada MyKad baru itu tetapi ia bukan wajib.

ciri-ciri mykad baru
  • MyKad baru yang berstruktur baru memiliki reka bentuk dan ciri-ciri keselamatan seperti diperbuat daripada bahan polikarbonat yang lebih tahan dan menggunakan cip baru yang lebih tahan.
  • MyKad baru mempunyai “ghost image” yang menggunakan teknologi turisan laser pada permukaan kad bagi mengelakkan pemalsuan berlaku . imej sinar ultra lembayung atau UV timbul dari kad pengenalan yang baru
  • Pihak JPN yakin MyKad baru yang mengikuti piawaian antarabangsa tidak mudah rosak dan ia dapat mengatasi masalah berkaitan kualiti dan ketahanan MyKad termasuk kualiti cip yang sering dibangkitkan akhir-akhir ini.
  • MyKad baru sudah menambahbaik keseluruhan percetakan keselamatan MyKad dengan teknologi terkini dan ia memperkukuhkan daya lekatan antara lapisan cetakan dengan “overlay” dengan reka bentuk yang ditambahbaik.
cawangan JPN di negeri-negeri lain seperti Kluang dan Ipoh akan mengeluarkan MyKad baru pada 10 Januari, Johor Bahru (14 Januari), Kuantan (15 Januari), Melaka (17 Januari), Kuching dan Kota Bharu (20 Januari), Kuala Terengganu dan Pulau Pinang (29 Januari).

pejabat JPN Alor Setar akan mengeluarkan MyKad baru pada 2 Februari, Miri (6 Februari), Kota Kinabalu dan cawangan-cawangan lain pada 7 Februari serta cawangan di Wilayah Persekutuan pada 15 Februari. JPN akan mengambil tempoh masa sehari untuk mengeluarkan MyKad struktur baru di cawangan-cawangan JPN manakala. Lain -lain cawangan JPN akan mengambil masa 10 hari bekerja di Semenanjung dan maksimum 30 hari di Sabah dan Sarawak

mummycute

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...