Isnin, 10 Jun 2013

Bandar Elkader, Iowa Adalah Nama Orang Islam?

Elkader, Iowa
Elkader, Iowa adalah satu-satunya bandar di Amerika Syarikat yang dinamakan selepas revolusi Islam. Ia juga merupakan tempat di mana hubungan di antara Arab-Amerika yang masih kekal nama Abdul Kader sehingga ke hari ini.

 





Elkader terletak di antara pinggiran di Turkey River Valley di timur laut Iowa, daerah ini tidak seperti sebuah padang pasir Islam Algeria. Salji, banjir, hari-hari gelap, musim luruh, pokok maple telah kehilangan daun dan bendera Amerika menghiasi jalan-jalan utama di daerah ini.

Dengan 1,500 orang penduduk, bandar Elkader yang kemas berdiri dengan rumah-rumah ala zaman Victoria dan gereja bata adalah satu-satunya bandar di Amerika Syarikat yang masih kekal dengan nama Islam selepas revolusi Islam.

 
 
Sejarah Bandar Elkader Pertama 100 Tahun


 
 
Penduduk pertama Elkader tiba pada tahun 1836 apabila Elisa Boardman dan Horace Bronson menetap di tebing Sungai Turkey di Pony Hollow. Boardman membuka ladang pertama dan bersama-sama dengan peneroka awal lain yang telah membina rumah dan sekolah yang pertama di wilayah ini. Timothy Davis, John Thompson dan Chester Sage membentangkan rancangan untuk komuniti mereka secara rasmi pada 22 Jun, 1846. Davis merupakan seorang yang mengagumi dengan keberani dan penentang penjajah terkenal Abd El-Kader di Algeria, atau Emir Abd Elkader [ Algeria berlangsung selama lebih daripada 130 tahun melawan penjajah].
Abdul El-Kader [ wira Algeria ]
Mereka menamakan kampung baru dengan menggunakan nama Elkader [ atau Abd el-Kader ] ilham dari wira muda Algeria itu yang yang menyebabkan Timothy Davis meletak nama daerah baru dengan nama ElKader, dan ianya kekal sehingga sekarang di Iowa, Amerika Syarikat.
Bandar Dibawah Program Antarabangsa

Elkader-Maskara [Algeria] Bandar hubungan bermula pada tahun 1979 apabila seorang ahli United States Information Agency [U.S.I.A ] di Washington DC menghubungi Donna Menken, seorang editor Clayton County Register di Elkader bertanya bagaimana masyarakat Elkader menerima nama itu. Cik Menken menyerahkan cerita kepada U.S.I.A. yang kemudiannya disiarkan dalam majalah agensi bahasa Arab, "Al Majal".

Beberapa tahun kemudian Benaoumer Zergaoui, berasal dari Mascara [Algeria] bekerja untuk Kedutaan AS di Algeria mendapati artikel Donna Menken dalam "Al Majal" dan seterusnya melawat Elkader pada tahun 1983. Zergaoui mengambil amanat persahabatan yang ditawarkan oleh masyarakat Elkader dan Mascara, Algeria serta Kedutaan AS di Algiers. Kedutaan Amerika Syarikat mencadangkan bahawa Elkader dan Maskara menjadi masyarakat berkembar di bawah program Antarabangsa [ Elkader-Mascara Sister City connection ].
 http://wanhayden1040.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...