Ahad, 19 Julai 2015

Jangan Mencaci Hujan


Sungguh menakjubkan urusan orang beriman. Semua urusannya baik. Dan yang demikian tidak dapat dirasakan oleh siapapun selain orang beriman. Jika ia memperoleh kebahagiaan, maka ia bersyukur. Bersyukur itu baik baginya. Dan jika ia ditimpa mudharat, maka ia bersabar. Dan bersabar itu baik baginya. (HR.Muslim)

Saat ini, hampir seluruh wilayah di Indonesia dilanda hujan. Bahkan, sejumlah daerah sudah mengalami banjir. Bahkan mediapun dibanjiri berita banjir yang terjadi dikota-kota besar.

Kejadian hujan dan banjir oleh sebahagian rakyat dianggap sebagai musibah atau bencana bukan dianggap sebagai rahmat. Anggapan seperti ini adalah bentuk negative thinking dalam menyikapi fenomena alam. Padahal, sebagai umat yang berfikir maju ke depan seharusnya hujan dan banjir disikapi dengan positive thinking, sehingga semua akan dapat diselesaikan dengan baik dan merancang.


Memang benar ada hujan dan banjir yang merupakan suatu bencana bagi penduduk tertentu sebagaimana yang terjadi pada masa Nabi Nuh AS (QS Hud [11]: 37, al-Qamar: 11-12)

Atau hujan batu pada masa Nabi Lut AS.

Hal ini berbeza jika banjir yang berlaku seperti pada keluarga Saba '(Abd Syams bin Yasyjab bin Ya'rab bin Qahthan (QS Saba' [34]: 16) dengan pelbagai kriteria yang dinyatakan dalam Al-Quran.

Hujan adalah Berkah

Apa pun bentuknya, hujan adalah rahmat yang diturunkan oleh Allah, sebagaimana firman Allah dalam surah al-Anfal [8]: 11), al-Furqan [25]: 48-49, dan lain-lain.

Hujan itu menjadi berkat untuk membersihkan dari berbagai hal, menumbuhkan tanah yang mati, dan lain sebagainya. Jika kita melihat struktur air, maka boleh didapati dalam satu molekul air terdiri daripada satu atom oksigen yang besar (bercas positif) ditampal dua atom hidrogen yang kecil (bercas negatif).

Oleh itu, bahagian oksigen molekul air tersebut masih boleh menarik atom hidrogen dari molekul air yang lain, termasuk bahan-bahan kimia lain. Selain sebagai pelarut yang baik, air juga termasuk makanan yang sangat penting bagi manusia, selepas oksigen dari udara untuk bernafas.

Dalam salah satu hadisnya, Nabi SAW menyatakan bahawa doa ketika sedang hujan oleh Allah dikabulkan. "Dua ketika (di mana doa) tidak ditolak atau sedikit sekali yang ditolak: (iaitu) berdoa ketika azan dan ketika pertempuran sedang berkecamuk (dan dalam satu riwayat mengatakan) dan ketika hujan." (HR Abu Daud).

Sedangkan kejadian banjir kerana hujan tidak diperkenalkan dalam Al-Quran. Sebab, Al-Quran memperkenalkan hujan sudah sesuai dengan saiz yang sesuai dengan kapasiti bumi. (QS al-Mu'minun [23]: 18). Banjir merupakan human and social error, kesalahan manusia dan kesalahan sosial, kesalahan persekitaran sosial yang tidak akrab dengan ekosistem dan bukan "God Error." Curah hujan tetaplah sebagai rahmat Allah untuk alam semesta. Hanya saja, penghuni alam semesta ini (utamanya manusia) menolaknya dengan berbagai cara.

Penyebab terjadinya banjir adalah kerana kesalahan manusia. Bagi orang yang beriman, banjir tidak semata-mata musibah, tapi bagaimana ia menjadi rahmat. Caranya adalah dengan berupaya melakukan jangkaan atau mengatasi banjir tersebut. Dengan banjir, banyak ahli bermunculan.

Dengan banjir, terdapat pelbagai lapangan pekerjaan. Malah, dari banjir orang boleh beramal melalui penghimpunan dana untuk membantu mangsa banjir. Kerana itu, dengan adanya banjir, hendaknya kita senantiasa mensyukuri nikmat Allah untuk saling berkongsi dengan rakan-rakan. Kita harus banyak mengingat Allah SWT yang maha bijaksana atas segala kuasa-Nya.

Semoga kita termasuk orang yang bersyukur kerana hany itulah senjatan paling canggih dalam mengharungi hidup didunia agar selamat sampai tujuan akhir kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...