Khamis, 16 Julai 2015

Tips Hafal A-Quran Dari Ibu Bapa Kepada Tiga Hafizh Termuda Di Dunia


Salah satu keluhan ramai orang yang berusaha menghafal Al Qur'an adalah mudah lupa. Malam hari hafal, besuk siangnya sudah lupa. Hari ini hafal, pekan depan lupa. Bagaimana agar tidak lupa hafalan Al Quran, berikut ini tips dari Dr. Kamil el Laboody dan Dr. Rasya Abdul Mun'im el Ghayyar, ibu bapa dari 3 hafizh termuda di dunia:
 
 

Membiasakan solat tahajud

Apabila seseorang mengeluh mengapa ia mudah lupa hafalan Al Quran, Dr. Kamil el Laboody menyarankan agar orang tersebut membiasakan solat tahajud. Solat tahajud merupakan satu cara mendekat kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala yang dahsyat dan memberi kesan pada bersihnya hati sehingga mudah mengingat Al Quran. Sebaliknya, hafalan Al Quran sukar bersatu dengan hati yang kotor.

Memperbanyakkan doa

Sebab Allah-lah yang menguasai hati manusia. Dia yang menurunkan kalam-kalam sucinya sebanyak 114 surat. Dia pula yang berkehendak meletakkan hafalan kalam suci ke dalam hati hamba yang dikehendakiNya. Maka perbanyaklah doa kepada Allah, khususnya di sepertiga malam yang terakhir setelah solat tahajud agar Allah berkenan menjadikan kita penghafal Al Quran.

Mengulang hafalan dalam solat sunnah

Surat atau ayat yang telah dihafal hendaknya dibiasakan dibaca semasa solat sunnah. Dengan demikian, hafalan itu terjaga secara berulang-ulang dalam masa yang lama.

Wirid harian

Ketika diwawancara oleh penulis buku Rahsia Kejayaan 3 Hafizh Qur'an Cilik Mengguncang Dunia, Dr. Rasya Abdul Mun'im el Ghayyar menyarankan agar penghafal Al Quran merutinkan wirid harian. Setelah ketiga anaknya hafal 30 juz, mereka bertiga rutin membaca tiga juz Al Quran setiap hari. Wirid harian dengan membaca tiga juz inilah yang menjadi muraja'ah mereka. Untuk menyelesaikan wirid harian tiga juz ini, mereka rata-rata memerlukan masa 2.5 jam.

Dengan empat tips ini, terbukti Tabarak, Yazid dan Ziinah bukan hanya hafal Al Quran di usia 4.5 tahun sehingga menjadi 3 hafizh termuda di dunia, namun Allah juga menjaga hafalan mereka. (Baca juga: Ini yang dilakukan Ibu 3 Hafizh Termuda di Dunia Saat Hamil)

Semoga kita dimudahkan Allah menjadi penghafal Al Quran. Semoga anak keturunan kita juga dimudahkan Allah menjadi penghafal Al Quran. Dan kita semua dijaga oleh Allah sehingga tidak lupa hafalan Al Quran.

*sumber bersamadakwah.net/ detik islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...