Khamis, 9 Julai 2015

Sebab Kenapa Orang Yang Suka Ketawa Lebih Sihat Dan Bahagia

Pernah dengar ke orang tengah sedih ketawa? Macam pelik saja kan. Orang yang ketawa selalunya mereka yang gembira dengan hidup mereka dan suka berfikiran positif. Lagi seronok bila kita lepak dengan orang yang suka ketawa kan? Pernah tak anda gelak hanya dengan mendengar kawan anda ketawa?
Jom tengok kenapa orang yang suka ketawa lebih sihat dan bahagia.
#1. Kurangkan stress
Dalam satu kajian yang dibuat Indiana State University, penyelidik mendapati ketawa boleh mengurangkan tekanan dan meningkatkan peluang hidup pesakit kanser dan HIV
 
#2. Mengurangkan perasaan takut dan bimbang
5 Sebab Kenapa Orang Yang Suka Ketawa Lebih Sihat Dan Bahagia
Ketawa melepaskan rasa baik hormone dopamine, serotonin dan endorphin yang mengembalikan mood anda jadi ia boleh mengatasi kebimbangan dan ketakutan yang memudaratkan kesihatan emosi.
#3. Meningkatkan kesihatan pernafasan
Ketawa dapat menyingkirkan paru-paru anda dengan udara segar dan membantu bernafas dengan lebih mendalam. Orang yang suka ketawa secara tidak langsung meningkatkan kadar jantung dan mencergaskan badan mereka apabila ketawa
#4. Lebih rendah peluang penyakit jantung
Ketawa menyebabkan tisu yang dikomposisikan lapisan saluran darah berkembang dan membolehkan aliran darah yang lebih baik.
#5. Hubungan yang lebih kukuh
Ketawa boleh mencetuskan perasaan gembira dan memupuk hubungan emosi yang boleh meningkatkan hubungan. Orang yang suka ketawa bersama pasangan, keluarga atau rakan-rakan dengan menonton filem komedi dan sebagainya boleh menguatkan lagi ikatan kasih sayang.
Jadi, tak ada sebab kenapa anda tak mahu ketawa. 
Sumber : Era/ pen patah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...