Rabu, 9 November 2011

Benarkah Linux Kebal 2?

Scam dalam talian

Anda sangka laman web SSL selamat? Tidak selamat...

Dengan mengubah laman web palsu menjadi seperti laman web Bank. Malware boleh bersembunyi di dalam web browser. Ia tidak perlu mencuri kata laluan, hanya menunggu mangsa login.

Anda sangka sudah log out? Mungkin tidak...

Brian Krebs melaporkan Scam Man-in-the-Browser(MitB)(sejenis malware).Hanya dikesan dalam Windows dan menunggu mangsa log in.


Menurut Krebs lagi: MitB memulakan helahnya dengan memberi mesej kepada mangsa, duit telah dimasukkan ke dalam akaun mangsa secara tidak sengaja, dan akaun mangsa telah dibekukan sehingga mangsa memulangkan duit tadi. Apabila mangsa melihat baki akaun, MitB mengubah amaun dalam akaun mangsa didalam browser; memang ada sejumlah wang yang besar dalam akaun mangsa. Mangsa disuruh untuk segera memulangkan wang tersebut untuk mengelakkan daripada akaunnya di tutup. Dan Malware tersebut menyediakan borang online transfer fund.

Berita baiknya, langkah untuk elakkan daripada MitB adalah mudah. Guna Linux...

Bagi yang banyak melakukan transaksi online seperti saya. Apa yang anda boleh cuba:
1. Install Linux dalam USB.
2. Dapatkan bank alert apabila ada amaun besar di'transfer' keluar daripada akaun anda. Sebolehnya melalui SMS atau perkhidmatan seperti TAP banking yang ditawarkan oleh bank Islam.




Sumber: http://www.michaelhorowitz.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...