Jumaat, 4 November 2011

Hanya Sedikit Yang Bekerja Untuk AGAMA

imagePONTIAN – Golongan yang dianggap ‘pilihan’ Allah yang bekerja menegakkan agamaNya begitu sedikit jumlahnya berbanding yang gemar beribadat semata-mata, kata Ustaz Adam Said, Ahli Jawatankuasa Dewan Ulamak PAS Terengganu.

Menurut beliau lagi adalah menjadi satu kefardhuan bagi mereka yang terpilih mempersiapkan diri dalam segenap perkara kerana di hadapan mereka banyak ujian dan cabarannya.

Sehubungan itu beliau mengingatkan, untuk menjadikan persiapan itu dilakukan dengan penuh kesungguhan maka sabar menunaikan perintah Tuhan, sabar bila berdepan dengan musuh dan mencari muslihat untuk menggagalkan strategi musuh, haruslah dipasakkan di dalam hati.

”(orang) yang bekerja untuk agama, sangat sedikit. Kita dipilih Allah swt, golongan sedikit ini menjadi satu fardhu yang dipilih ini ialah persiapan kita untuk laksanakan kerja yang mencabar ini.

”Jihad kerja mencabar. Mereka akan bertemu banyak ujian berbanding seorang abid (kuat beribadat). Hendaklah bersungguh-sungguh bina persiapan diri antaranya sabar tunai perintah Allah swt, sabar berdepan dengan musuh dan mencari persiapan helah akan musuh.” terangnya lagi.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan kuliahnya di perkarangan Markas Unit Peti Undi (UPU) Tampok, Dun Benut, dekat sini, baru-baru ini.

Dalam pada itu, kesukaran menghadapi kelicikan musuh dianggapnya tidak sama seperti kesukaran membina agama, kerana hal itu memerlukan pengorbanan dan iltizam yang tinggi.

Justeru beliau menaruh harapan bahawa perlu ada segolongan yang menjadi penolong agama Allah berbanding penyumbang kepada kemenangan.

”Tak ramai bina keyakinan tapi berdepan dengan syaitan pada sebelam malam, kadang-kadang kita kalah. Bina iman lebih mustahak !.

”Tidak ramai pejuang Islam jadi penolong untuk kejayaan Islam, yang ada hanya penyumbang untuk dapatkan kemenangan.

”Orang kafirpun boleh (menyumbang kemenangan), tapi jangan harap dapat bantu kita dalam kejayaan ‘agama’. Jelasnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...