Ahad, 6 November 2011

PERKHIDMATAN CEKAP, KEBAJIKAN TERBELA - JAMINAN PR KEPADA KAKITANGAN AWAM


Masalah utama yang melanda kakitangan awam kini ialah ketidakselarasan tenaga kerja menyebabkan wujudnya pertindanan tugas antara jabatan-jabatan kerajaan. Sebagai contoh, dalam penguatkuasaan di jalanraya sahaja, terdapat pelbagai agensi yang terlibat - antaranya polis, peronda lebuhraya, Jabatan Pengangkutan Awam, Jabatan Alam Sekitar dan lain-lain.

PAS yakin sekiranya tugasan tersebut dapat diselaraskan, ia akan dapat mewujudkan dan meningkatkan keberkesanan dalam perkhidmatan awam yang secara langsung juga akan meningkatkan daya saing kerajaan. Ia juga akan 
meningkatkan sikap kebertanggungjawaban dalam jabatan-jabatan kerajaan sekaligus dapat mengurangkan jumlah insiden ketirisan, keborosan dan elemen rasuah yang dilaporkan dalam Laporan Audit setiap tahun. 

Itulah fokus utama Pakatan Rakyat untuk mengubah nasib kakitangan awam sekiranya diberi mandat berkuasa nanti, dan bukannya soal mengecilkan jumlah kakitangan awam.


Dengan pentadbiran bersih dan kebolehan Pakatan Rakyat seperti yang ditunjukkan di negeri-negeri kuasaan mereka, sekiranya diberi mandat nanti, PAS yakin pendapatan dan bajet kerajaan akan bertambah sihat dengan pengurangan hutang
 negara secara berperingkat.

Pada masa itu, rakyat, terutamanya para kakitangan awam bakal mengecapi pulangan yang lebih baik berbanding zaman pemerintahan
 BN. InsyaAllah. Oleh itu, apa yang penting sekarang ialah untuk menyedarkan seluruh kakitangan awam bahawa mereka perlu bangkit membuat perubahan demi masa depan yang lebih baik.

Soal pengecilan (
downsizing) atau penambahan (upsizing) kakitangan awam bergantung kepada kepentingan dan keperluan masa depan negara. Soal mengecilkan jumlah kakitangan awam tidak timbul kerana prospek keperluan mana-mana negara akan diselaraskan dengan keperluan pembangunan negara yang sentiasa bertambah tahun ke tahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...