Ahad, 6 November 2011

REMAJA 14 TAHUN, CEO TERMUDA DI DUNIA



Remaja 14 Tahun Jadi CEO Termuda di Dunia-Ketika remaja eumurannya menghabiskan waktu bermain Facebook atau bergosip tentang remaja lelaki, Sindhuja Rajamaran yang berumur 14 tahun telah menjawat sebagai CEO termuda dan animator 2D (dua dimensi).Penglibatannya ini membuatkn dia dianugerah Guinness World Record sebagai CEO termuda di dunia.

Sindhuja lahir dari keluarga yg meminati dunia kartun. Ayahnya seorang pembuat karikatur yang juga mengenalkan Sindhuja apa itu karikatur digital. Sedangkan, adiknya adalah penulis haiku (puisi pendek) termuda di India.

Kini Sindhuja menjalankan perusahaan animasi bernama Seppan. Dari membuat filem animasi pendek dengan mengangkat isu global warming dan TBC. Di usia remaja, dia telah menguasai banyak software komputer, seperti Flash, Photoshop,Corel Painter, After Effects dan Maya.

Saat ini, remaja ini menggiatkan perusahaan karyawan yang dianggotai pekerja berusia 18 sampai 25 tahun untuk membuat iklan digital animasi.
Semua kelebihan pada remaja ini datang dari Ayahnya sendri, Tamil Nadu. Ayahnya yang seorang duta dari CorelDRAW, software pengolah gambar, didatangi oleh the Indian Territory Manager of Corel.Ketika itulah dia mengetahui bahwa Sindhuja dapat menyesuaikan diri dengan Corel sejak 11 tahun.

“Saya diundang pada beberapa acara produk Corel dan merasa sangat bangga sebagai pembuat karikatur digital dan kartun termuda,” ujar gadis ini, seperti dipetik dlm laman Times of India.
Sindhuja sangat berkeinginan memiliki rumah produksi sendiri dan membuat filem-filem berkualiti yang diakui secara global. Dia membuat dirinya sebagai pencipta lapangan pekerja bagi para ahli dan pemula

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...