Sabtu, 17 Disember 2011

TIP & PETUA Mata Cantik, Mata Sihat

                                                                       
Rias mata
        
Assalamua'laikum dan Salam Sejahtera, malam ni al nak berkongsi beberapa TIP & PETUA tentang kesihatan serta kecantikan mata dengan anda semua. Diantara Tip dan Petua tesebut ialah seperti di bawah.

1. Hilangkan lebam bawah mata.
Ambil sebiji timun dan hiris dengan ketebalan sederhana. Kemudian, tekapkan hirisan timun tadi pada kedua-dua belah mata selama beberapa minit. Selain timun, anda boleh juga menggunakan buah tomato.

2. Petua segarkan mata.
Ambil dua uncang teh yang sudah digunakan dan lekapkan pada kedua-dua belah mata selama lima minit. Amalkan selalu supaya mata sentiasa segar dan bersinar.

3. Rawatan untuk mata rabun.
Jika mata anda rabun, amalkan pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin A dan D seperti kangkung, lobak merah, epal, mangga dan betik. Semoga tahap rabun anda berkurangan.

4. Sembuhkan sakit mata.
Jika anda mengalami sakit mata, ambil lah satu sudu besar garam dan masukkan ke dalam besen berisi air. Kacau garam tersebut sehingga larut. Kemudian, masukkan muka kedalam air campuran garam tersebut dan pejam celikkan mata beberapa kali. Hasilnya, insyaALLAH sakit mata anda akan berkurangan.

5. Redakan mata yang gatal.
Ramas beberapa helai daun sirih dan rendamkan di dalam air suam selama 10 minit. Kemudian, tapis air tersebut. Gunakannya untuk mencuci mata anda sehingga rasa gatalnya berkurangan.

P/s : Selamat mencuba, insyaALLAH semuanya atas izin ALLAH...

mlmsms2u

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...