Ahad, 10 Februari 2013

10 Tempat Luar Biasa Di Dunia Ini


10 tempak menarik dan pelik di dunia ini yang di antaranya kita tidak pernah lihat.
Bagi yg gemar fotografi dan melancong,ianya boleh dijadikan alasan yg menarik untuk dikunjungi ke luar negara.





1-Cube Houses Of Rotterdam

Arkitek Belanda Piet Blom yg terkenal telah mereka bentuk kompleks ini di Rotterdam, Belanda,
Dibina pada tahun 1984, Kijk-Cubus atau kiub rumah diduduki oleh pemilik mereka dan digunakan sebagai sama ada rumah atau bangunan perniagaan. Ia terbuka untuk pengunjung.


 
 
2-Monster Kabinett
 
 
Monster Kabinett di Jerman adalah tempat pameran benda2,binatang,patung2 yg pelik dgn pemasangan robotik dan ukiran yang menyerupai wajah cacat, serangga gergasi dan lain-lain makhluk2 yang pelik. Sebelum Monster Kabinett mengambil tempat ini pada tahun 1995, bangunan itu telah terbiar kosong kerana ia telah digunakan untuk menyembunyikan keluarga Yahudi dari Nazi pd thn 19'40s dalam bilik rahsia yang masih tidak disentuh.

3-Devils Postpile


 
 
Pembentukan geologi dikenali sebagai Devil’s Postpile adalah contoh terbesar yang diketahui basalt kolumnar. Ini jenis pembentukan berlaku apabila lava basalt (Sejenis batu/lava dari gunung berapi) membentuk tasik, menyejuk perlahan-lahan, dan retak sepanjang semasa tekanan. Agak pelik ialah longgokan keping-kepingan yg serupa dan pembentukan seperti mozek,ia dinamakan Devil Lego.

4-Hobgoblin’s Playground


 
 
Ini pembentukan batu pasir merah di Nevada adalah benar-benar pelik berjuta-juta tahun dalam proses pembentukkanya yg disebabkan oleh gabungan yang ajaib spt unsur angin dan air.

5-The Stone Waterfalls


 
 
Pada pandangan pertama ia kelihatan seperti air terjun beku, adalah mustahil dalam iklim yang sederhana di selatan Mexico,wujud air terjun beku. Ia sebenarnya adalah air terjun batu, di sini ia adalah atas tarikan pelancong Hierve el Agua (The Water Boils) ) di Oaxaca adalah apa yang benar-benar kelihatan seperti air terjun beku. Pelancongan utama di sini adalah kerana mata air mineral yg semula jadi.

6-Blue City of Chefchaouen, Morocco


 
 
Chefchaouen adalah destinasi pelancongan Maghribi popular kerana berdekatan dengan Tangiers. Ia dinamakan sempena puncak gunung berkembar yang menghadap ke bandar. Chefchaouen adalah penting bukan untuk puncak gunung berkembar itu, tetapi untuk satu lagi sebab segala-galanya adalah biru.

Dalam tradisi yang dimulakan oleh peneroka Yahudi pada tahun 1930-an, hampir setiap rumah dan bangunan di seluruh bandar dicat dengan warna biru.
 Ia adalah sebuah bandar yang cantik di sehingga menuju ke Central Plaza atau Plaza Uta el-Hammam. Rantau ini juga merupakan salah satu pengeluar ganja di Maghribi.

7-McMurdo Sound Ice Shelf

McMurdo Sound di Antartika-kawasan yg diliputi salji sepanjang masa.


 
 
8-Antelope Canyon


9-The Wave

Padang pasir Arizona di mana bukit-bukit pasir purba-lapisan atas lapisan di bawah tanah yg terjadi beberapa juta tahun yang lalu.

10-Dallol Volcano

 
 




 
 
Di padang pasir Ethiopia, di rantau yang sangat jarang didiami, terletak di kawah gunung berapi yang dikelilingi oleh pelbagai banyak mineral. Sulfur, garam, besi, dan oker melimpah ruah. Terdapat juga kolam renang berasid dan air panas semua perkara yang berkaitan dengan aktiviti gunung berapi dan panas bumi. Tiada apa-apa yang luar biasa di sini, cuma utk fotografi sahaja.

Kawasan ini jarang dilawati sebab bertoksik dan semua bahan kimia yang pelik, dan ia berlaku kerap mencatat suhu purata tertinggi di kawasan yang terkenal panas.
wanhayden104oblogsport

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...