Jumaat, 22 Februari 2013

Kaabah Di Atas Buih Yang Keras

ASSALAMUALAIKUM ...


Sebelum Allah menjadikan langit dan bumi , Arasy atau singgahsana yang dimiliki Allah swt terletak di atas muka air . Perkara ini dikuatkan dengan sepotong ayat suci al - Quran dalam surah Hud ayat 7 yang bermaksud :

" Dan Dialah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa , dan adalah Arasy - Nya ( sebelum itu ) di atas air , agar Dia menguji siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya . "


Selepas itu Allah menghantarkan angin yang kencang bagi menggelombangkan air tadi . Pada masa itulah timbul seketul buih yang terlonggok seperti kubah ( menara ) dan buih itu pula keras seperti batu .

Ketika itu Allah Azzawajalla menghamparkan bumi dibawahnya ( seperti satu hamparan ) , bersama itu ditimbulkan bukit bukau .

Maka Allah swt pun menyuruh malaikat - malaikat yang berada di bumi supaya membina Kaabah di tempat yang terdapat buih itu . Sesudah siap dibina , malaikat - malaikat tersebut pun terus mengerjakan tawaf .

Jarak masa binaan tersebut dengan datangnya nabi Allah Adam a.s. ialah dua ribu ( 2000 ) tahun .

" Dari mana saja kamu keluar ( untuk mengerjakan solat ) maka hadapkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram ( Kaabah ) . Dan di mana saja kamu berada , maka hadapkanlah mukamu ke arahnya supaya tidak ada lagi sebarang lagi alasan bagi orang - orang yang menyalahi kamu kecuali orang yang zalim di antara mereka . Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepada - Ku ( sahaja ) . Dan supaya Aku sempurnakan nikmat - Ku kepadamu dan juga supaya kamu beroleh petunjuk . "

( surah al - Baqarah ayat 150 )
 http://veesandii.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...