Jumaat, 22 Februari 2013

Resepi Ikan Bilis Gesek

Sila jangan percayok ngan tajuk... hahaha... Ni kes kawan kat opis lah cakap dia buat ikan bilis gesek ni sedap kebabom pedas meletopssss u olls.. eh apa kena aku dah macam Fifihotfm nie.. hahaha..

Tapi aku dah tukar sikit resepi.. tukar banyak kot? hahaha... ikut tekak sendiri la kattewkannn... 

citer banyak tak moh jom salin resepi.. bila google resepi semua orang cakap resepi orang bujang sebab memang senang dan dasar pemalas.. eh aku rasa leceh lah jugak.. hahah..sebab orang lain buat mentah kot tu yang senang.. tapi tekak ai tak lalu lah kalau ikan bilis mentah je ko tumbuk gitu je.. tekak ai kan ngengader..so aku goreng!!!! 

 
 
 
 
 
 
RESEPI IKAN BILIS GESEK GORENG

 segenggam ikan bilis / semangkuk kecil (dibasuh dan ditoskan)
1 biji bawang besar dihiris nipis
1 biji bawang putih
20 biji cili padi (kalau tecirit nasib kau lah labu)
sedikit garam
1-2 biji limau kasturi

CARA-CARA
Tumbuk cili padi hingga lumat, masukkan bawang tumbuk lumat tak lumat sangat la.. masuk garam sikit tumbuk jugak.. asingkan bahan tumbuk dan tumbuk ikan bilis pulak... jangan lumat sangat.. ala kadar sahaja.
Panaskan minyak dan goreng bilis hingga garing..kemudian masukkan bahan tumbuk (bwg dan cili padi).. goreng dengan api perlahan lama-lamaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... sampai nampak garing. 
angkat sambil toskan minyak.. alas dengan tissue masak tu kat pinggan.. bila dah serap minyak baru letak kat pinggan elok-elok.. perahkan limau kasturi...kemudian boleh lah snap gambar ;)

 
 
lawankan pulak ngan Sup Ayam. Perghhhhhhhhhhhhhh bedesingggggggggggggg telinga.. hahah pedas nak mampos okeh.. selamat 2 pinggan nasik T____________________T

 
 
Ini baru sepinggan... muahahahaaaaaa...

Bagi aku ikan bilis tu sedap.. memang selera mak lah kan.. tapi malangnya laki tak suka...haku fedulik haper.. tekak dia kan tekak aliennnnnnnnnnnnnnnnnnnnn *merajuktekupmukakatbantal*
http://kasihaleeya.blogspot.com




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...