Khamis, 21 Februari 2013

Subhaanallah, Tahukah Anda, Allah Jadikan Jalan Di Gunung-Gunung

Tahukah anda apakah kegunaan gunung? Dan tahukah anda, Allah jadikan jalan di gunung-gunung tersebut?

"Dan Dia mencampakkan di bumi gunung-gunung supaya ia tidak goncang bersama kamu, dan sungai-sungai dan jalan-jalan agar kamu mendapat petunjuk". Q.S.Al-Nahl; 15:15
 
 
 

PENJELASAN AYAT

Ulama tafsir yang bernama Imam Al-Tabari mengatakan: Allah mencampakkan di bumi ini gunung-gunung yang sangat kukuh sehingga ia tertancap kuat supaya ia yakni bumi tempat kediaman kamu itu, tidak goncang bersama kamu.

Dalam ayat ini juga Allah menerangkan adanya jalan-jalan yang terbentang dari bawah menuju ke atas agar kamu mendapat petunjuk lahiriah menuju arah yang anda kehendaki dan agar kamu tidak tersesat.

FAKTA ILMIAH

Penemuan ilmiah yang dilakukan para saintis baru-baru ini menunjukkan kepada kita bahawa pada gunung terdapat jalan-jalan yang berbagai bentuk yang membujur mengikuti arah gunung agar kita tidak tersesat. Fungsi diciptakannya gunung itu sendiri selain ia menjulang tinggi dan besar pada kerak bumi, juga dimaksudkan sebagai pasak bumi dan memperkukuhnya.

Dalam ayat di atas, al-Quran menyebut "Allah mencampakkan" boleh jadi pencampakkan yang dimaksudkan adalah terjadinya pertembungan yang besar atau gempa yang dahsyat pada awal penciptaan alam semesta yang mengakibatkan lahirnya gunung-gunung seperti yang kita lihat sekarang ini.

SISI ILMIAH MUKJIZAT AL-QUR'AN

Al-Quran telah berbicara kepada kita sejak 14 abad lalu tentang pentingnya gunung sebagai pasak bumi dan juga jalan-jalan yang terbentang sepanjang gunung tersebut. Hal ini menunjukkan kepada kita bahawa ayat ini adalah salah satu mukjizat ilmiah al-Quran dan ayat ini juga menegaskan kepada kita bahawa tidak ada pertembungan antara ayat-ayat Al-Quran dan ilmu pengetahuan.

Subhanallah ....

Diterjemahkan dari sumber islampos.com/detikislam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...