Khamis, 3 Oktober 2013

10 Rawatan Untuk Orang Gila Paling Mengerikan Di Dunia


Bagi kebanyakan orang , penyakit jiwa dianggap memalukan, namun juga mengerikan . Tidak jarang pula orang menganggapnya sebagai penyakit keturunan.

Berikut Inilah 10 rawatan Untuk Orang Gila Paling Mengerikan Di Dunia :


1 . Trepanasi ( Melubangi Kepala)






Trepanasi adalah satu kaedah rawatan sakit jiwa yang  tertua , bahkan digunakan oleh manusia yang hidup di zaman purba. Cara rawatan ini disebut mengerikan kerana kepala pesakit dibedah dan tengkoraknya dilubangi .

Tujuan dari trepanasi adalah untuk mencari tahu apa yang salah dengan kepala pesakit yang mengalami sakit jiwa atau masalah harus berakhir dengan maut. Kaedah ini juga popular di Eropah pada abad ke-17.


2. Menghilangkan Organ- Organ Tubuh






Bagi Dr . Henry Cotton, gangguan jiwa disebabkan oleh jangkitan. Satu- satunya pengendalian adalah dengan menghilangkan oragn -organ tubuh yang dijangkiti.

Praktiknya bermula sejak awal abad ke-20. Awalnya, dia mengambil gigi pesakit satu persatu, dan jika penyakitnya masih belum sembuh juga dia akan mengambil organ lain.

Sepanjang kerjayanya, hanya ada 50% yang bertahan hidup dengan kaedah ini. Padahal, belum tentu juga pesakit itu berjaya sembuh secara mental. Ketakutan kaedah ini sampai diabadikan dalam buku berjudul madhouse , yang ditulis Andrew scull .


3. Lobotomi



 



Pencetus lobotomi adalah Edgar Monis yang sempat berkesimpulan bahawa masalah kejiwaan berpunca dari lobus frontal (salah satu bahagian di dalam otak) . Dan satu- satunya cara untuk menghilangkannya adalah dengan menghancurkan bahagian tersebut . Doktor memasukkan alat perubatan, ke dalam rongga mata untuk memotong saraf bahagian depan otak. Pemecah ais adalah alat yang paling sering digunakan untuk kaedah ini.

Awalnya lobotomi berjaya memberikan kesembuhan untuk para pesakit. Namun setelah berjaya dan dijalankan banyak orang, baru terungkap bahawa dalam jangka panjang , pesakit akan mengalami kelumpuhan kekal.


4. electroshock







Melihat namanya , mungkin kalian sudah boleh membayangkan elektrik berarus tinggi yang dialirkan ke tubuh pesakit. Elektroshock pertama kali digunakan oleh doktor Itali setahun sebelum perang dunia pertama. Elektrik 400 volt dialirkan lewat otak , dan berpotensi menyebabkan amnesia dan kerosakan otak. Walau sangat kontroversi dan berbahaya, namun masih banyak psikiater yang menggunakan cara ini.

5. dicipta Koma






Koma adalah keadaan yang cukup menakutkan di dunia perubatan. Namun Manfred Sekel justru menggunakan kaedah koma untuk menyembuhkan pesakit. Bagaimana boleh ?

Dia pertama kali menggunakan kaedah ini pada penagih dadah , dengan cara menyuntik insulin dalam jumlah yang besar. Setelah bangun dari tidur panjang , pesakit mengaku sembuh. Kaedah yang sama ternyata juga boleh menyembuhkan pesakit sakit jiwa.

Namun pada akhirnya , kaedah ini dihentikan kerana kesan sampingan mengerikan mula muncul. Pesakit mulai banyak yang meninggal akibat berlebihan insulin.

6. Metrazol Treatment






Psikiater asal Hungaria Ladislas von Meduna sempat meraih populariti gara- gara penemuannya ini . Dia menggunakan sejumlah ubat -ubatan untuk menenangkan schizophrenia . kesan dari ubat- ubatan ini adalah membuat pesakit kejang- kejang, namun pada akhirnya bersikap lebih tenang. Namun setelah beberapa kali digunakan , muncul keanehan dari perilaku pesakit , sehingga penggunaan ubat ini akhirnya dihentikan.

7. hidroterapi

Jika mendengar kata hidroterapi , mungkin kalian akan berfikir soal tab yang dipenuhi air hangat dan selesa. Tapi jangan salah , terapi yang dimaksudkan di sini ternyata sangat menyakitkan! Pesakit disembur dengan air bertekanan tinggi untuk mengurangkan sikap agresifnya . Boleh saja mereka disembur sambil berdiri, atau diikat di tab mandi dengan tekanan tinggi.
8. terapi Putaran

Terapi ini memang boleh dikatakan aneh. Bagaimana tidaknya, pesakit diputar- putar, baik secara manual dengan alat . Harus diakui bahawa terapi yang dibangunkan datuk Charles Darwin ini memang tidak berbahaya dan tak menyisakan trauma. Namun pastinya , pesakit bakal mengalami pusing hebat selepas menjalaninya.
9. menghilangkan Rahim






Kaum hipokrat percaya bahawa histeria, adalah kelainan mental wanita yang berkaitan dengan rahim yang bergeser. Satu- satunya cara untuk menghilangkan ini adalah dengan memperbaiki kedudukan rahim.

Namun pada abad ke-20 , cara gila mula dilakukan. Alih -alih memperbaiki kedudukan, kaedah oophorectomy langsung menghilangkan ovari wanita yang yang menderita histeria . Padahal, kaedah ini sama saja dengan kaedah kastrasi , yang membuat wanita tak mungkin hamil dan melahirkan .

10. kaedah Mesmer

Walau kaedah yang diterapkan Frantz Mesmer ini terkesan gila , sekurang-kurangnya cara ini tidak terlalu membahayakan . Beberapa magnet ditempatkan ke dalam tubuh pesakit untuk mengawal kesan graviti bulan terhadap tubuh. Dia sempat memaparkan teori yang cukup rumit tentang teorinya ini . Dan tak lama kemudian, beberapa pesakit mengaku sembuh dengan cara ini. Malangnya, akhirnya cara ini dianggap tidak relevan dengan rawatan penyakit mental.
zamrispoon 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...