Khamis, 25 September 2014

Info - Jenis Gangguan Haid

Jenis Gangguan Haid

Perempuan boleh mempunyai pelbagai masalah dengan haid / haid mereka. Masalah tersebut dapat berupa tidak mengalami haid sama sekali hingga haid berat dan berpanjangan. Pola haid boleh saja tidak teratur, tetapi jika jarak antar menstruasi kurang dari 21 hari atau lebih dari 3 bulan, atau jika haid berlangsung lebih dari 10 hari maka Anda harus mewaspadai adanya masalah ovulasi atau kondisi medis lainnya.

1. Amenorea

Amenorea adalah tidak ada haid. Istilah ini digunakan untuk perempuan yang belum mula haid selepas umur 15 tahun (amenorea primer) dan yang berhenti haid selama 3 bulan, padahal sebelum ini pernah haid (amenorea menengah).

Amenorea primer biasanya disebabkan oleh gangguan hormon atau masalah pertumbuhan. Amenorea menengah boleh disebabkan oleh rendahnya hormon pelepas gonadotropin (pengatur kitaran haid), menyusui, stres, tiada selera makan , penurunan berat badan yang melampau, gangguan tiroid, sukan berat, pil KB, sista ovari dan masalah organ pembiakan lain.

Pada usia remaja dan tengah baya, amenorea tidak selalu menunjukkan gangguan. Haid cenderung sangat tidak teratur pada beberapa tahun pertama haid dan boleh menjadi tidak teratur lagi apabila seorang wanita mendekati menopause.

2 Sindrom Pramenstruasi (SPM)

Sindrom senggugut (SPM) adalah sekumpulan gejala fizikal, emosi, dan tingkah laku yang umumnya terjadi pada minggu terakhir fasa luteal (seminggu sebelum haid). Gejala biasanya tidak bermula sampai 13 hari sebelum kitaran, dan selesai dalam masa 4 hari selepas pendarahan bermula. SPM mempengaruhi sebanyak 75% wanita.

Beberapa gejala SPM yang sering dirasakan:
  • Kram perut
  • Kesakitan payudara
  • Kemurungan , mudah tersinggung, murung dan emosi tidak stabil ( mood swing )
  • Tidak berminat seks (libido menurun)
  • Jerawat berkala
  • Perut kembung
  • Sakit kepala atau sakit sendi
  • Sukar tidur
  • Sukar buang air besar (BAB)
Sebahagian besar wanita yang menderita SPM hanya mengalami beberapa dari gejala di atas. Ketika gejala SPM sangat parah, keadaannya disebut gangguan pra-haid disforik ( pre-menstrual dysphoric disorder ) . Kira-kira tujuh peratus wanita mengalaminya (sumber: mayoclinic).

Penyebab SPM tidak diketahui dengan pasti. Namun, ada teori tentang faktor-faktor yang boleh menyebabkan sindrom. Gejala seolah-olah berubah mengikut turun naik hormon, yang menunjukkan bahawa kitaran perubahan hormon boleh menjadi penyebab utamanya. Perubahan kadar serotonin, suatu neurotransmitter yang terlibat dalam pengendalian mood , juga boleh menyebabkan SPM. Aspek-aspek tertentu dari diet seperti rendahnya tahap vitamin dan mineral juga dapat bertanggung jawab atas beberapa gejala SPM. Makanan masin boleh menyebabkan SPM dengan meningkatkan pengekalan air.

3 Dismenore

Dysmenorrhea adalah haid menyakitkan. Kesakitan haid terjadi di perut bahagian bawah tetapi boleh merebak hingga ke punggung bawah dan paha. Sakit juga boleh disertai kejang perut yang teruk. Kejang tersebut berasal dari penguncupan dalam rahim, yang merupakan sebahagian normal proses haid, dan biasanya pertama dirasakan ketika mula pendarahan dan terus berlangsung hingga 32 - 48 jam.
Dismenore yang dialami remaja umumnya bukan kerana penyakit (dismenore primer). Pada wanita lebih tua, dismenore boleh disebabkan oleh keadaan / penyakit tertentu (dysmenorrhea menengah), seperti fibroid uterus, radang pelvis, endometriosis atau kehamilan ektopik .

Dismenore primer dapat diperingan gejalanya dengan ubat penghilang kesakitan / anti-keradangan seperti ibuprofen, Ketoprofen dan naproxen. Bersenam, memampatkan dengan botol air panas, dan mandi air hangat juga dapat mengurangkan rasa sakit. Bila sakit haid tidak hilang dengan ubat pelega kesakitan, maka kemungkinan merupakan dysmenorrhea menengah yang disebabkan penyakit / keadaan tertentu.

4 Menoragia

Menoragia adalah istilah perubatan untuk pendarahan haid yang berlebihan. Dalam satu kitaran haid normal, perempuan rata-rata kehilangan sekitar 30 ml darah selama kira-kira 7 hari haid. Bila pendarahan melebihi 7 hari atau terlalu deras (melebihi 80 ml), maka dikategorikan menoragia.

Penyebab utama menoragia adalah ketidakseimbangan jumlah estrogen dan progesteron dalam tubuh. Ketidakseimbangan tersebut menyebabkan endometrium terus terbentuk. Ketika tubuh membuang endometrium melalui menstruasi, perdarahan menjadi parah. Menoragia juga bisa disebabkan oleh gangguan tiroid, penyakit darah, dan peradangan/infeksi pada vagina atau leher rahim.

5. Perdarahan Abnormal

Pendarahan faraj abnormal (di luar haid) antara lain:
  • Pendarahan di antara tempoh haid
  • Pendarahan selepas hubungan seks
  • Perdarahan setelah menopause
Pendarahan abnormal disebabkan banyak hal. Doktor anda mungkin memulakan dengan memeriksa masalah yang paling umum dalam kumpulan usia anda. Masalah serius seperti fibroid uterus, polip, atau bahkan kanser boleh menjadi sebab pendarahan abnormal.

sumber : http://majalahkesehatan.com/ menerusi http://supplements-for-healths.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...