Isnin, 22 September 2014

SUBHANALLAH! - Satu Pasukan Pemain Muda Bola Sepak Cameroon Memeluk Islam di UAE

Sebuah pasukan bola sepak Cameroon yang terdiri daripada pemain muda telah mengisytiharkan memeluk Islam selepas menghabiskan masa selama dua bulan di sebuah kem latihan bola sepak di Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Kesemua anggota pasukan bola sepak kebangsaan Cameroon termasuk jurulatih dan paderi mereka telah memeluk agama Islam, lapor Jabatan Hal Ehwal Islam dan Aktiviti Kebajikan Dubai (IACAD), Emiriyah Arab Bersatu.
 
 
Seramai dua puluh tiga pemain yang berumur dalam lingkungan 20-an yang datang sebagai sebahagian daripada program yang dikendalikan oleh sebuah akademi bola sepak untuk orang-orang miskin, tiada tempat tinggal dan anak-anak muda yatim di Cameroon, secara terbuka dibacakan kesaksian iman mereka di Hal Ehwal Islam dan Aktiviti Jabatan Kebajikan (IACAD) di Dubai. 
 
Javeed Khateeb, penasihat agama kanan di IACAD, berkata kepada The National, "Ia adalah perkara luar biasa yang mana pada usia yang kebanyakan orang hanya mahu bermain dan bersenang-senang, manakala orang-orang muda ini mencari iman dan pencerahan." 
 
Dilaporkan bahawa pemain dan jurulatih membuat keputusan untuk memeluk Islam atas pelbagai sebab, termasuk keamanan mereka rasakan dalam agama dan kebaikan orang Islam yang mereka temui sepanjang berada di negara ini. 
 
"Mereka sangat kagum dengan cara kelakuan orang Islam, tetapi kebanyakannya mereka kagum dengan kebaikan dan rasa hormat yang mereka terima. Ini adalah anak-anak muda miskin dan mereka memeluk seperti saudara, "kata Khateeb. 
 
"Kami menghabiskan masa selama dua sesi berasingan, dalam seharian bercakap tentang Islam dan menjawab semua soalan-soalan mereka dan mengurangkan apa-apa keraguan," tambah Khateeb. 
 
"Kami mahu memastikan mereka mempunyai pemahaman yang betul tentang Islam. Banyak soalan-soalan mereka ajukan seperti halal dan haram, minum arak, dan bagaimana Nabi Isa digambarkan dalam Islam. "
 
Semua kecuali dua pemain bola sepak yang melawat memutuskan untuk memeluk Islam semasa lawatan mereka ke IACAD pada hari Khamis sebelum kembali ke Cameroon pada hari Sabtu, walaupun begitu baki dua pemain itu meminta maklumat lanjut sebelum mereka membuat keputusan mereka, kata Khateeb.
tao tau ajer

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...