Isnin, 15 September 2014

Tips Mengatasi Perasaan Gemuruh.


Sape tak pernah gemuruh?? sapa yg tak pernah ada perasaan gemuruh adalah manusia yang tidak normal...Perasaan gemuruh ni kalau tidak berjaya dikawal akan  menyebabkan timbul kesan yang buruk semasa atau jangka panjang yang melibatkan kesihatan (darah tinggi, sawan) dan Psikologi (Malu, rendah diri, fobia). So jom sama -sama kita tengok antara langkah yang boleh diambil bagi mengatasi atau setidak-tidaknya mengurangkan perasaan tersebut....semoga perkongsian boleh membantu...
 

1. Pernafasan- lakukan pernafasan sehingga 30 kali iaitu pastikan nafas yang disedut hingga ke pusat dan tahan selama 7 saat dan hembuskan kembali. Bagi memastikan nafas disedut dalam2, maka cuba gunakan tangan kanan pegang dibahagian dada dan tangan kiri di bahagian pusat. jika kedua2 tangan terasa bergerak ,maka anda telah berjaya melakukannya
 
2. Persediaan dan latihan amat diperlukan. Jika anda takut untuk berucap atau temu duga persediaan apa sahaja isi atau bahan berkenaan perlu dibuat. Selepas itu anda boleh berlatih seorang di hadapan cermin. Pastikan anda tersenyum apabila berhadapan dengan penemu duga ataupun khalayak. Jangan terlalu memikirkan mereka hanya memberikan tumpuan pada anda dan mewujudkan sangkaan  negatif pada diri anda. Sebenarnya mereka lebih berminat supaya anda dapat sampaikan secara yang baik ikut kemampuan anda. Berapa banyak masa yang kita perlu gunakan untuk bersedia? Peraturan yang satuialah gunakan seberapa masa yang diberi. Jika anda diberi masa 2 bulan, jangan tunggu sehingga minggu terakhir. Jika anda diberi semalaman, sama juga, lakukan lah yang terbaik!
 

3.Rasa gemuruh makin dilawan makin menjadi kesannya. Jadi anda perlu terima dalam keadaan tenang kerana ini cara badan anda untuk respon supaya anda dapat buat yang terbaik . Anggapkan rasa gemuruh sebagai ‘kawan’ dan bukanya lawan anda. Dengan cara ini anda akan dapat mengawal perasaan tersebut dengan lebih mudah lagi.
 
4. Sematkan kata-kata positf dalam diri anda bahawa anda yakin anda pasti boleh melakukan. Lakukan berulang-ulang dengan penuh emosi dan percaya diri.
 
5.Hubungan mata sangat memainkan peranan penting dalam mempengaruhi tingkat keyakinan anda . Elakkan dari bercakap dengan keadaan yang menunduk dan juga tiada hubungan mata.
 
6. Amik wuduk dan berselawat
Air dapat menyejukkan perasaan. Insya’Allah kalau kita niat dalam hati perkara yang baik mesti kita dibantu olehNYA.cBanyakkan berselawat, beristigfar sebanyak mungkin. Niat supaya jangan gemuruh semasa melakukan perkara-perkara yang mendatangkan perasaan gemuruh.
 
7. Motivasikan diri sendiri
Belajar mendisplinkan diri, motivasikan diri, yakinkan diri sendiri dalam melakukan sesuatu perkara. Belajar jadi orang yang berfikiran positif. Jangan tengok kelemahan diri malah tengok kelebihan diri sendiri.
 
8.Gambaran minda yang berulang-ulang perlu dilakukan supaya anda menyampaikan mesej kepada minda bawah sedar anda. Bayangkan anda dapat melakukan perkara yang anda takuti dengan jayanya. Anda dapat laksanakan secara hebat dan orang lain berasa kagum pada anda. Kesannya apabila anda melakukan pada masa sebenar, kesan secara otomatis akan berlaku tanpa anda sedar.
 
9.Teknik doa adalah paling berkesan seperti doa nabi Musa
 
Doa Nabi Musa AS
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي

Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, supaya mereka faham perkataanku;
(Surah Taha : 25 -27 )
 
10.Katakan pada diri anda bahawa apa sahaja yang anda buat walaupun apa sahaja kesilapan anda sedia untuk menanggungnya atau reda terimanya. Cara ini menjadikan minda anda tidak tertekan dan rasa santai yang menyebabkan anda boleh melakukan dengan lebih baik dan lebih baik lagi.
 
11. Cuba hipnosis. Hipnosis ialah keadaan separa sedar yang membuatkan seseorang tenang (fizikal dan mental) hingga membolehkan dia membuat perubahan kelakuan seperti dikehendakinya. Kaedah hipnosis telah diiktiraf sebagai sebahagian rawatan alternatif untuk membantu pesakit menyelesaikan masalah pada diri mereka sendiri. Kaedah ini bukan bertujuan mengambil alih rawatan moden, sebaliknya melengkapkan kaedah rawatan sedia ada bagi kebaikan pesakit. Ia sebagai rawatan alternatif asalkan mereka yakin dan percaya dengan cara yang dipilih. Yang paling penting kaedah hipnoterapi tidak menggunakan sebarang ubatan dan tiada kesan sampingan. Kesan hipnoterapi ini juga berbeza antara individu. Ada yang memerlukan hanya lima jam untuk menampakkan keberkesanan, bergantung kepada tahap ketenangan masing-masing. Hipnosis juga boleh dilakukan sendiri dengan berbaring di katil dan rehatkan semua otot serta lapangkan fikiran. Kaedah hipnosis sendiri ini jika diamalkan selama 21 hari boleh membantu memupuk sifat positif, keyakinan dan keupayaan diri. Apabila mahir, ia boleh dilakukan di mana saja, termasuk ketika menunggu kenderaan awam supaya anda sentiasa tenang.
 http://www.kakisembang.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...