Jumaat, 12 September 2014

Zaman Ini Amanah Boleh Jadi Kisah Dongeng

Tersebutlah kisah seorang lelaki miskin akan tetapi sangat amanah tinggal bersama dengan isterinya. Mereka tinggal berhampiran dengan Baitul Haram. Pada suatu hari lelaki ini keluar dari rumahnya menuju ke Baitul Haram. Dalam hatinya ada kerisauan tentang hal dirinya yang sudah beberapa hari tidak punya sesuatu untuk dimakan.

Sesampainya di pintu Baitul Haram, ia mendapati ada sebuah uncang dicelah-celah batu. Lalu diperiksanya apa yang ada di dalam uncang itu. Alangkah terkejutnya ia kerana mendapati uncang itu berisi duit seribu dinar. Lelaki itu terus membawa pulang uncang tersebut ke rumah dan menceritakan kisah bagaimana ia menjumpai uncang tersebut.
 

Mendengar sahaja kisah tersebut, si isteri menggesa suaminya agar mengisytiharkan barang jumpaan itu di pintu masuk Baitul Haram. Maka lelaki itu tanpa berlengah lagi terus membawa uncang tersebut untuk diisytiharkan kepada sesiapa yang kehilangan ucang berisi duit seribu dinar. 

Setelah itu ia menjumpai seorang lelaki asing yang bertanya siapa yang menjumpai ucang yang mengandungi seribu dinar tersebut. Lelaki amanah itu mengakui bahawa dialah yang telah menjumpainya. Lelaki yang bertanya itu berkata : Ambillah duit itu, duit itu menjadi hak kamu dan akan ku tambah lagi sembilan ribu dinar.

Lelaki amanah itu merasa tersinggung lalu berkata : Adakah kamu ingin mempermainkan saya?. Lelaki asing itu berkata : Saudara!.. saya datang dari Baghdad dan seseorang telah beri kepada saya duit sebanyak 10 ribu dinar untuk disedekahkan kepada seorang lelaki yang amanah di Baitul Haram. Apabila aku bertanya bagaimana untuk mengenali lelaki yang amanah. maka ia mencadangkan agar aku membahagi duit itu kepada dua uncang. Uncang pertama itulah yang kamu jumpa dan kamu kemudian mengisytiharkannya. Maka kamu layak untuk memilikinya".

*Sumber dari ustaznaim.blogspot.com menerusi detik islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...