Jangan mudah tertipu dengan mana-mana bengkel..
(WANITA TERUTAMANYA)
1. Minyak hitam.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu – setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier.
Kalu yg sintetik – mungkin 7,500km atau 10,000km.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu – setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier.
Kalu yg sintetik – mungkin 7,500km atau 10,000km.
2. Filter – sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa – 5000km
Minyak Synthetic – 7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)
Minyak mineral biasa – 5000km
Minyak Synthetic – 7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)
3. Spark plug – 20,000 km ikut schedule maintenance book!
Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal…benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar aje…Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji…
Tapi kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal…benda ni bukan critical sangat! Tapi kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar aje…Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji…
4. Bateri kereta – 18 bulan hingga 2 tahun,
terpulang pada cara penggunaan…kalau kita selalu topup airsuling tu,
ianya boleh tahan sampai 2 tahun…kalau selalu lupa topup dan selalu
kering…6 bulan pun bateri boleh kong!
Free maintenance battery lain pulak ceritanya…tak payah top up air ,
harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main
hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu…so , beli bateri
dari jenama yg boleh dipercayai… BOSCH, CENTURY… tapi ada juga jenama
yang tak terkenal tapi elok!
Bateri yang baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik.
bandingkan bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu anda
kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak
silap aku pakai NS40 atau NS40L..begitu la citernya!
5. Timing belt – 60,000km untuk kereta proton Wira,
Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai
160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak orang tak tahu,
depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa kereta
pun! Mekanik cina sengeh aje la, buat apa tolak rezeki dari duit orang
Melayu!
6. Clutch plat – Clutch plate ni ialah perkara
subjektif. Biasanya ikut pengalaman, hanya tukar bila ada simptom
“clutch slipping” berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara yang susah
nak terangkan,sebab tu mereka kata bila 100,000km baru tukar clutch!
7. Fuel Filter – tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah RM15-20je.
8. Air Filter atau Filter Udara – yang ni di tukar
setiap 20,000km. Tapi pada mereka yang tukar kepada K&N type, benda
ni tak payah tukar, tapi mampu dibersihkan sudah cukup.
9. ATF – Automatic Transmission Fluid. Minyak ni
memang penting bagi yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap
20,000km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km kepada mereka yang
nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar…jangan abaikan (contohnya
tak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox
perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perlu
Transmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel.
Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre. Ini membazir untuk
kita, tapi bukan pada pihak cina yang bikin servis. Caj hanya sekitar
RM200++. Kalau anda selalu tukar ATF, hanya tukar biasa aje, yang budget
kurang dari RM100…ikut saiz kereta anda!
10. Gear Oil – untuk mereka yg pakai manual gearbox.
Kereta anda tak perlu pakai ATF, tetapi sebaliknya pakailah Gear Oil.
Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.
11. Brake Fluid dan Power Steering Fluid – Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km.
12. Radiator Coolant -sebotol RM8-RM15… selalunya
warna hijau! 60,000km boleh la tukar sekali!!! Kalau air radiator korang
warna clear aje. Maknanya air paip biasa aje tu! Pakai coolant, enjin
lebih cepat panas dan juga tak mudah mendidih!
13. Air-Cond Belt/ Alternator Belt – Belt-belt ni
perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita terlupa tukar
sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator
mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini kerana
belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian “ribs”nya
dah ada”crack-crack” yang halus…maka eloklah ditukar belt tersebut.
Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt
ini. Akhir sekali, ingin admin ingatkan maintenance schedule yang ikut
“km” atau masa”3 bulan” “6 bulan” dan seterusnya ni hanya memudahkan
pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau dalam bahasa
enggeris lebih dikenali sebagai “preventive maintenance”
15.Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu
rosak, tapi kita dah tukar. Preventive maintenance ni mampu mengelak
dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang kritikal dimasa akan
datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect! Preventive
Maintenance Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit
sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu
ditukar. Ianya boleh juga menjadi suatu pembaziran bagi orang Melayu dan
keuntungan bagi orang cina.
16.Contohnya- kalau kita buta-buta ikut apa yg di
syorkan oleh pembuat alat ganti. Contohnya “shock absorber” perlu
diganti setiap 20,000km, tentu kita tidak mampu mengikutnya! Jadi anda
perlu ada asas ilmu seperti yang diterang kan di atas.
17. Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak
semi-sintetik utk 10,000km/6 bulan, minyak fully sintetik utk
15-20,000km/ 1 tahun. Kalau boleh elakkan beli minyak hitam di kedai
spare part cina tersebut sebab banyak minyak cap ayam yang cina telah
sediakan khas untuk tipu orang Melayu. Botol mungkin ada cap Castrol,
Shell, Petronas, Eneos dan lain-lain. Tetapi dalam tu sebenarnya adalah
minyak murah made in china. Dlm satu hari ada beribu-ribu botol minyak
hitam kosong wujud di bengkel-bengkel cina. Bos cina ini sentiasa
mengarahkan pekerja cinanya untuk mengambil botol-botol kosong ini dan
refil serta bubuh seal baru supaya dapat mengaut keuntungan dari duit
orang Melayu. Elok beli minyak di stesen minyak – confirmed genuine.
Unless kalau betul2 yakin dgn kedai spare part yg kita beli tu. Tapi apa
admin boleh katakan 90% sparepart serta bengkel cina semuanya
menggunakan kaedah ini.
18. Minyak gear manual ditukar setiap 40,000km untuk
kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000km utk kereta atas 5 tahun
atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama – bubuh
gearbox treatment. Minyak gear ATF – ditukar setiap 20,000km. Sama mcm
di atas.
19. Flush? kalau dlm buku takde kata – maka tidak
perlu. Air filter pun sama – 20,000km. Coolant – tukar tiap-tiap
20,000km. Nak tukar tiap-tiap 50,000km pun boleh dgn syarat guna air
suling or RO water. Timing belt – ditukar setiap 80,000km. Tapi pernah
terjadi stretch sampai 110,000km(Wira 1.6xli) tanpa masalah sebab
menggunakan timing original Mitsubishi dan ia selalu inspect timing belt
keretanya. Merekah takda, gigi still elok – tak perlu tukar. Aircond
belt, altrnator belt, power steering belt – tukar semasa tukar timing
belt atau apabila nampak crack.
20. Water pump - ditukar apabila menukar timing belt
untuk kali ke-2. Let’s say kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka
apabila kita menukar timing belt utk kali kedua pada 160,000km, elok
tukar sekali water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water
pump kena bukak timing belt. So kalau buat sekali, tiada extra labor
charge. Spark plug – every 20,000km. Atau selagi plastik kat tgh tu
masih putih dan tiada kesan terbakar. So kena check spark plug. Kalau
spark plug berminyak – engine dah agak uzur dan kena overhaul sebab
piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring
haus i.e. minyak hitam terbakar. BTW, ini bukan service biasa. Dah kira
major work jugak. Head gasket – tukar apabila minyak leaking kat area
tu. Atau sekiranya berlaku coolant loss akibat dari blown head gasket.
Buat grind valve sekali. Org panggil nie top-overhaul.
21. Biasanya top overhaul tidak diperlukan kepada
kereta bawah 7 tahun atau 200,000km. Tp ada gak yg 7-80,000km/kurang 5
tahun dah kena top overhaul sebab suka lenjan engine. Dok main red line
manjang. Ini pun major work la jugak skit. Brake pad – tukar bila haus
atau bila rasa brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali.
Minyak brake – pun sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama dari
brake depan biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga
dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu
pengeluar ke pengeluar yg lain.
22. Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan
camshaft yg di letak di dalam blok enjin. Secara standardnya pertukaran
timing belt pada setiap 100,000km ikut ketetapan pengeluar jepun.
tetapi Jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di
Malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear and tear
timingbelt yg dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass. Maka
itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara
90,000km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita perlu
menukar lebih awal, maybe 60,000km. Admin tak begitu pasti tentang ini.
23. Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo
mencadangkan pertukaran timing belt pada jarak hanya 30,000km bagi semua
enjin straight 4 twin spark dan juga enjin V6 bagi model sebelum tahun
1999. Pada tahun 1996 dahulu, ada juga pemilik cina yang kerek dan cakap
timing belt boleh tahan sampai 100,000km. Tak perlu tukar pada
30,000km. Then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt putus dan
enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000km. Maka
moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi service dan
penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan zaman sekarang telah
menggunakan timing chain sbg ganti kepada timing belt. Ini termasuk
Nissan, Honda dan Toyota .Toyota misalannya menggunakan timing chain
bagi semua kenderaan penumpangnya iaitu :-
Camry ACV30 – enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 – enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 – enjin 1NZ-FE 1500cc
Corolla Altis ZZE121 – enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 – enjin 1NZ-FE 1500cc
24. Model seperti CRV pada mulanya menggunakan
timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali
memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. ianya tidak memerlukan
pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos dan
menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi,
hanya perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih spt sedia kala.
sumber:
Facebook /menerusi amekaw
Tiada ulasan:
Catat Ulasan