Ahad, 28 Julai 2013

Artis cantik dari Indonesia ini memeluk Islam

 
REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA: Setelah cukup lama vakum di dunia hiburan, artis dan model Bella Saphira melabuhkan hatinya pada Islam. Perempuan berusia 39 tahun tersebut bersyahadat di Masjid Istiqlal, Jumat (26/7). Tak ingin menjadi bahan gosip, Bella pun enggan mengkhabarkan keislamannya.
Sekitar pukul 09.45, Bella didampingi keluarganya yang Muslim tiba di Istiqlal. Ingin persendirian, ia yang telah memakai tudung itu pun menuju ruang VIP masjid sebelum ke ruang utama untuk bersyahadat. Saat melantunkan syahadat, Bella sangat fasih membacanya. Ia pun sempat menitiskan air mata.


Artis Bella Saphira (kanan) saat mengucap dua kalimat syahadat di Masjid Istiqlal, Jakarta Pusat, Jumat (26/7). 
Acara persaksian keislaman Bella pun ditutup dari awam. Wartawan yang ingin liputan juga dilarang masuk. Ruang masjid lokasi syahadat dijaga cukup ketat.
Menurut Imam Besar Masjid Istiqlal, Ali Mustafa Ya'qub, perempuan berdarah batak itu takut timbul masalah di kemudian hari dengan beredarnya kabar keislamannya. "Dia tidak mau diberitakan. Tadi bilang ke saya kalau ingin tidak menimbulkan masalah dalam rumah tangganya," ujar imam kepada Republika ketika ditemui di ruangannya.
Imam Ali pun sempat memberikan nasihat pada artis kelahiran Magelang tersebut agar selalu menjaga adab sebagai seorang muslimah. Ia juga memberikan beberapa literatur Islam untuk Bella. Antara lain, buku Islam di Amerika, Islam antara Perang dan Damai, 20 Minit Bersama Obama, Ramadhan bersama Ali Mustafa Yaqub, majalah Nabawi, dan lain sebagainya.

 
Ketika ditanya kesinambungan bimbingan bagi Bella, Imam berkata, setiap muslim berkewajiban membimbing saudaranya. Orang awam pun sama dengan manusia lain, tak ada yang istimewa. "Siapa saja yang memerlukan bimbingan ya kami siap membimbing," ujarnya.

Baik Bella, keluarga atau pembantunya, tak ada yang berkenan komen. Saat keluar dari masjid, Bella pun bergegas dan tak mengucap sepatah kata pun.

Bella yang mempunyai nama lengkap Bella Saphira Veronica Simanjuntak tidak diwajibkan untuk menukar nama.

Menukar nama memang banyak dilakukan oleh orang-orang yang memutuskan memeluk agama Islam.
 
Imam Besar Masjid Istiqlal, Ali Mustofa Yakub, mengatakan hal itu bukanlah satu hal yang wajib. Begitu juga dengan Bella, ia tidak perlu menggantikan nama.
"Tidak ada perubahan nama, kerana tidak ada kewajiban hal itu dalam Islam," kata Ali Mustofa ketika ditemui usai membimbing Bella Saphira mengucap dua kalimah syahadah, Jumaat (26/7) di Masjid Istiqlal.

Proses Bella Saphira mengucap dua kalimat syhadat sendiri berlangsung dalam penjagaan ketat beberapa lelaki berbadan tegap. Para lelaki itu mengawal sejak kedatangan hingga Bella meninggalkan Masjid Istiqlal.
-republika-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...