Khamis, 17 November 2011

Tahap-Tahap Tertentu Dunia Hacker


tingkat tingatan hacker di dunia Tahap Tahap Tertentu Dunia Hacker
1. Elite
Juga dikenali sebagai 3l33t, 3l337, 31337 atau kombinasi dari nombor tersebut; merupakan peringkat paling tinggi industri keselamatan rangkaian. Mereka memahami sistem operasi luar dan dalam, sanggup menetapkan & menyambung rangkaian secara global. Sanggup melakukan pemprogramman setiap hari. Satu anugerah yang jarang diperolehi, mereka biasanya lebih effisien & berketrampilan, menggunakan pengetahuannya dengan tepat. Mereka seperti halimunan kerana mampu memasuki sistem tanpa di ketahui, walaupun mereka tidak akan menghancurkan data-data. Kerana mereka selalu mengikuti peraturan-peraturan yang ada.
2. Semi Elite
Hacker ini biasanya lebih muda daripada Elite. Mereka juga mempunyai kemampuan & pengetahuan luas tentang komputer. Mereka memahami tentang sistem operasi (termasuk lubangnya). Biasanya dilengkapi dengan beberapa pengetahuan kecil program cukup untuk menukar program eksploit. Banyak serangan yang dipubliskan apabila dilakukan oleh Hacker berkaliber ini, Malangnya apabila kategori elit menggelarkannya sebagai golongan ‘Lamer’


3. Developed Kiddie
Sebutan ini diberi kerana umur kumpulan ini masih lagi muda & masih sekolah. Mereka membaca tentang kaedah hacking & caranya di pelbagai malumat yang ada. Mereka mencuba pelbagai sistem sampai akhirnya berjaya & mengisytiharkan kejayaan mereka kepada orang lain. Umumnya mereka masih menggunakan Grafik User Interface (GUI) & baru mempelajari asas dari UNIX, tetapi tidak mampu mencari lubang kelemahan baru dalam sistem operasi.
4. Script Kiddie:
Seperti developed kiddie, Script Kiddie biasanya melakukan aktiviti di atas. Seperti juga Lamers, mereka hanya mempunyai pengetahuan teknikal networking yang sangat minima. Biasanya tidak lebih dari GUI. Hacking dilakukan menggunakan trojan untuk menakuti & menyusahkan hidup sebahagian pengguna Internet.
5. Lamer:
Mereka adalah orang tanpa pengalaman & pengetahuan yang ingin menjadi Hacker (wanna-be Hacker). Mereka biasanya membaca atau mendengar tentang Hacker & ingin menjadi seperti hacker. Penggunaan komputer mereka terutama hanyalah untuk main game, IRC, tukar menukar software pirate, mencuri kad kredit. Biasanya melakukan hacking dengan menggunakan software trojan, nuke & DoS. Biasanya menyobongkan diri di IRC channel dan sebagainya. Kerana banyak kekurangan, mereka tidak akan mampu untuk mencapai tahap elite tetapi mampu berkembangan hanya keperingkat developed kiddie atau script kiddie sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...