Khamis, 10 Mac 2016

Mengapa Umat Islam Mengelilingi Kaabah? Zakir Naik Menjawab

Dalam sebuah forum terbuka yang dihadiri ribuan orang dan disiarkan di Peace TV, seorang lelaki bertanya kepada Dr Zakir Naik mengapa umat Islam mengelilingi kabah saat haji dan umrah. Adakah alasan saintifik dan logiknya?
"Aku ingin mengetahui tentang Kaabah. Maksud saya, apa penjelasan secara kajian keilmuan dan logik pentingnya Kaabah? Dan mengapa umat Islam mengelilingi Ka'bah? "
Inilah jawapan Dr Zakir Naik mengapa Muslim mengelilingi Kaabah


Saudara ini bertanya dengan bagus. Apa pentingnya Kaabah menurut kajian keilmuan dan logik? Dan mengapa umat Islam mengelili Kaabah?
Banyak non muslim beranggapan bahawa umat Islam menyembah Kaabah. Saya akan memberikan jawapan saya dan nanti saya akan memberikan jawapan secara ilmiah. Saya akan satukan bersama. Menjawabmu dan menjawab non muslim lain atas salah faham ini.
Kaabah adalah kiblat, sebagaimana firman Allah dalam Al Qur'an:

وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ
"Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke ke arah Kaabah" (QS. Al Baqarah: 144)
Dalam bahasa Arab, kiblat. Jadi Kaabah hanya sebagai berjalan. Sebagai contoh, contohnya sekarang kita sembahyang, beberapa menghadap selatan, ada yang menghadap utara, ada yang ke timur, ada yang ke barat. Ke arah mana yang kamu ikuti? Jadi demi persatuan, kami menghadap pada satu arah: Kaabah.
Jadi Kaabah adalah kiblat kami. Tidak ada seorang muslim pun yang pernah menyembah Kaabah.
Dan ketika yang berlainan geografi dunia pertama kali adalah muslim yang membuat itu pertama kali. Adalah Al Idrisi pada tahun 1154 yang membuat peta dunia, bahkan muslim yang membuat peta dunia itu. kutub selatan ada di atas dan kutub utara ada di bawah dan Ka'bah berada di tengah-tengah.
Kemudian orang Barat melancarkan kartografi (pembuatan peta) dan mengubah kutub utara ke atas dan kutub selatan ke bawah, bahkan Kaabah masih tetap berada di tengah-tengah.
Jadi di bahagian mana pun kamu berada di dunia, jika kamu berada di utara menghadap ke selatan, jika kamu berada di timur menghadap ke barat, jika kamu berada di barat menghadap ke timur, jika kamu di selatan menghadap ke utara. Semua muslim di dunia menghadap pada satu arah iaitu Kaabah dan Kaabah adalah kiblat.
Sekarang, apabila kamu pergi umrah, ketika pergi haji, kita melakukan thawaf mengelilingi Ka'bah. Kita berjalan mengelilingi Kaabah. Kenapa kami berjalan mengelilingi Kaabah? Pada dasarnya adalah kerana Tuhan Pencipta. Dan Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam melakukan itu.
Kamu bertanya, apa alasan logiknya? Ini tidak disebutkan dalam Quran dan hadis. Jika aku adalah orang yang berakal mau berfikir, kenapa kami berjalan mengelilinginya? Alasan yang boleh aku fikirkan adalah setiap lingkaran hanya punya satu titik tengah. Kita berjalan mengelilingi Ka'bah adalah untuk membuktikan bahawa hanya ada satu Tuhan.
Kerana lingkaran hanya punya satu titik tengah tidak akan ada dua titik tengah. Jika kita berjalan mengelilingi Ka'bah adalah untuk membuktikan bahawa hanya ada satu Tuhan.
Dan pernyataan Umar bin Khattab radhiyallahu 'anhu ketika mencium Hajar Aswad yang ada di Kaabah, "Hajar aswad ini hanyalah batu yang tidak dapat memberikan kebaikan dan keburukan. Aku menciumnya kerana melihat Nabi menciumnya. "Jadi tidak ada muslim yang menyembah Kaabah.
Bahkan di zaman Nabi, ada sahabat yang melaungkan azan di atas Ka'bah. Tidak ada orang yang menyembah sesuatu lalu berani berdiri di atasnya.
Jadi Kaabah adalah kiblat, hanya berjalan. Bukan disembah.

*sumber http://www.jurnalhajiumroh.com/ /detik islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...