Isnin, 22 Disember 2014

5 faktor liga bola sepak Thailand kian maju

  
Penjagaan rumput yang berkala dilakukan oleh pihak stadium bola sepak di Thailand.

Bola sepak Thailand dilihat telah maju setapak ekhadapan dengan pasukan dalam liganya sudah berkualiti tinggi seperti Chonburi FC, Bangkok Glass F dan  Muang Thong United yang memacu pembagunan bola sapak di sana.

Menurut satu rencana yang telah di siarkan oleh kaskus.co.id telah mengatakan pembagunan pasukan-pasukan ini telah menarik perhatian hangat peminat-peminat bolsa sepak di Thailand.

Perrubahan ini teah membuatkan liga mereka telah berjaya menarik perhatian ramai pihak termasuk gergasi-gergasi bola sepak dunia.

Ini memberi harapan yang tinggi di mana bakat-bakat mereka boleh di ketengahkan ke peringkat lebih tinggi. Contoh terdekat iaah Terasil Dangda yang bermain untuk pasukan Almeria FC di dalam liga Liga BBVA.

Dipetik daripada rencana yang pernah disiarkan laman web kaskus.co.id. menyatakan kehadiran mereka mendapat sambutan hangat peminat kelab dan boleh berkembang cepat dalam hal peminat mereka.

Perubahan tersebut menjadi awal penerokaan potensi industri yang memberikan harapan tinggi peminat agar liga tempatan dapat menarik seperti halnya liga besar Eropah.

Berikut ialah petikan rencana tersebut.

Kumpulan terbaik di Asia Tenggara pada masa ini adalah Thailand Premier League (TPL) berdiri sejak 1996, namun baru "berkembang" tahun 2007. Kiblat bola sepak di Thailand adalah Liga Inggeris, kelab-kelab seperti Buriram United, Muangthong United, Chonburi FC mendominasi TPL. Pemain-pemain dari BPL pernah merasakan keghairahan TPL seperti Robbie Fowler & Jay Bothroyd (Muangthong United), Jay Simpson (Buriram United). Bekas pelatih pasukan kebangsaan Inggeris, Sven Goran Erikson pernah menjadi pengarah teknik kelab asal Thailand BEC Tero Sasana FC.

5 hal yang membuat liga Thailand kian maju

Bola sepak Thailand memang sejak lama kelasnya lebih tinggi dari Indonesia. Meski begitu mereka terus berbenah untuk boleh seperti kumpulan-kumpulan besar seperti J-League dan Liga Eropah.

Berikut ini faktor-faktor yang meningkatkan kualiti liga bola sepak Thailand yang memang lebih teratur dari Liga Indonesia:

1. Cheerthai Power Group, organisasi suporter yang menggalakkan kembalinya bola sepak Thailand sejak 2004 menanamkan motto "Ball Nork Kae Sa Jai, Ball Thai Eu Nai Sai Leod" yang ertinya, 'bola sepak antarabangsa hanya untuk kesenangan, bola sepak Thailand ada dalam darah'.

2. Sejak 2008, kelab-kelab Thailand yang sebelum ini dikendalikan oleh persatuan dan kelab, sekarang menjadi badan usaha atau syarikat. Di Thailand, penggunaan itu mendapat sambutan hangat dan ketika musim 2009 bermula Persatuan Bola Sepak Thailand (FAT) telah membentuk Thailand Premier League Company Ltd (TPLC), bertindak sebagai badan penganjur di bawah FAT dengan mewujudkan kelab peserta dituntut untuk berjalan sebagai syarikat.

3. Munculnya kelab-kelab baru yang menggunakan cara pengurusan kelab Eropah seperti Muang Thong United, Chonburi FC dan Bangkok Glass FC. Kehadiran mereka mendapat sambutan hangat peminat kelab dan boleh berkembang cepat dalam hal peminat mereka. Perubahan tersebut menjadi awal penerokaan potensi industri yang memberikan harapan tinggi peminat agar liga tempatan dapat menarik seperti halnya liga besar Eropah.

4. Thailand mengikuti pedoman AFC yang menyarankan bahawa bola sepak dijauhkan dari pengaruh politik untuk kepentingan pembangunan jangka panjang. Mereka memberi nota bahawa penglibatan politik boleh menjejaskan sebuah pasukan atau kelab menjadi kurang baik.

5. Dalam kumpulan Thailand terdapat peraturan bahawa bangku cadangan hanya untuk pemain gantian, 3-4 kakitangan pelatih, ketua jurulatih dan pengurus pasukan. Ketua atau presiden kelab harus duduk di tempat VIP. Pada dasarnya ini adalah mendorong mereka untuk fokus kepada perniagaan, tetamu VIP mereka, penaja, pelabur dan rakan-rakan mereka tetapi juga untuk mencegah mereka mempengaruhi pasukan mereka sendiri dan pengadil.
-Siakapkeli.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...