Hubungan suami isteri memainkan peranan penting dalam menjalani kehidupan yang normal dan bahagia. Ia turut memberi kesan terhadap tahap tekanan seseorang individu. Kajian sekumpulan penyelidik di Switzerland, mendapati pasangan suami isteri yang sering berpelukan, berkucupan dan sentiasa mengekalkan kemesraan mempunyai para tekanan yang rendah dalam badan.

Wow! Itu sememangnya penemuan yang pasti digemari oleh pasangan suami isteri. Bahkan ia juga cara mudah untuk mengurangkan tekanan.



Penyelidikan dilakukan dengan meneliti paras cartisol dalam air liur pasangan. Cartisol merujuk kepada hormone dalam badan yang turut berperanan dalam perubahan akibat tekanan. Ia dihasilkan kelenjar tertentu dan dirujuk sebagai ‘hormon ketegangan’ atau tekanan.

Kadar cartisol akan tinggi apabila tubuh memberi reaksi balas terhadap sebarang tekanan. Paras tinggi cartisol lebih ketara pada sebelah pagi dan paling rendah pada waktu malam.

Peningkatan kecil paras cartisol terbukti memberi kesan positif kepada tubuh, khususnya dalam penghasilan metabolisma glukos dan tekanan darah lebih teratur.

Pasangan yang lebih banyak melakukan hubungan intim  secara fizikal sama ada berpegangan tangan, bersetubuh, berkucupan serta berpelukan, mencatatkan paras cartisol yang rendah. Malah, pasangan yang mempunyai banyak tekanan akibat bebanan kerja dapat mencatatkan paras cartisol rendah dengan hanya mempraktikkan kemesraan itu.
pama