Selasa, 5 Februari 2013

Kenapa Tak Boleh Kawan / Gunakan Jin?


ASSALAMUALAIKUM ...
Ada orang kata , dengar cakap jin atau kawan dengan jin tak pe asalkan kita tak ikut cakapnya . Vee pernah menonton satu program agama kat tv . Ustaz tu kata , " kalau kita dengar cakap jin , jatuh kufur , kalau kita ikut cakap jin , jatuh syirik " . 

Vee fikir ada lebih baik kita jauhkan diri dari jin nih walaupun dia Islam sebab kita tak nampak dia , tapi dia nampak kita malah boleh baca hati dan fikiran kita . Jadi dia akan gunakan kelebihan ni untuk menyesatkan kita dan juga menghasut kita supaya bermusuh / berperasangka buruk dengan orang lain .

Ada 7 sebab kenapa Islam tak nak kita kawan / guna jin dalam kehidupan kita .
 
 

1. Mendatangkan kemudaratan .

Allah berfirman dalam surah al - Jin ayat 6 yang bermaksud : " Dan sesungguhnya ada beberapa orang dari manusia meminta perlindungan ketua - ketua golongan jin , maka jin - jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan . " 

Allah SWT telah memberi amaran , azab neraka bakal menimpa melalui firmannya dalam surah al - An 'am ayat 128 yang bermaksud : " Dan ( ingatlah ) hari ( kiamat yang padanya ) Allah akan himpunkan mereka semua , ( lalu berfirman ) : " Wahai sekalian Jin ! Sesungguhnya kamu telah banyak pengikut - pengikut dari manusia " . Dan berkatalah pula pengikut - pengikut mereka dari golongan manusia : " Wahai tuhan kami , sebahagian kami ( manusia ) telah bersenang - senang ( mendapat pertolongan ) dengan sebahagian yang lain ( jin - jin ) , dan telah sampailah kepada masa kami ( hari kiamat ) yang Engkau telah tentukan bagi kami " . ( Allah berfirman ) : " Nerakalah tempat kediaman kamu , kekal kamu di dalamnya , kecuali apa yang dikehendaki Allah " .

2. Rasulullah SAW dan para sahabat tidak pernah meminta pertolongan jin .

Imam Al - Alusi dalam tafsirnya , jilid ke 19 , halaman 83 , terdapat 6 pertemuan antara rasulullah dan jinatas urusan dakwah dan penyampaian ilmu . Tiada langsung unsur meminta bantuan bagi urusan duniawi hatta bagi menghadapi peperangan .

3. Melihat dan menguasai jin , mukjizat khusus untuk para nabi dan rasul .

Firman Allah dalam Al  A'raf , ayat 27 yang bermaksud : " Sesungguhnya ia ( jin ) dan pengikut - pengikutnya melihat kamu dari satu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka . "

Imam Muslim meriwayatkan bahawa : " Satu ketika Rasulullah hendak bersolat , tiba - tiba syaitan datang mengganggu Baginda . Lalu baginda berjaya menangkapnya dan dicekik leher syaitan sehingga baginda dapat merasa sejuk lelehan liurnya . Lalu baginda bersabda , " Kalau bukan kerana aku teringat doa saudara ku Sulaiman , pasti akan ku ikat syaitan itu pada tiang masjid supaya menjadi mainan kanak - kanak di Madinah . "

4. Tipu daya jin sangat licik .

Dalam surah Al A'raf ayat 16 - 17 yang bermaksud : " Iblis berkata : Oleh kerana Engkau ( wahai Tuhan ) telah menyesatkan aku , maka aku akan menghalang anak - anak Adam dari melalui jalan Mu yang benar . Kemudian aku akan mendatangi mereka dari hadapan mereka , dari belakang mereka , dari kanan mereka , dari kiri mereka ,dan Engkau tidak akan dapati melainkan hanya sedikit sahaja dari mereka yang bersyukur . "

5. Hanya orang jahil bersahabat dengan jin .

Syeikh Abdul Wahhab Asy - Sya'rani menegaskan di dalam kitabnya Yawaqitu wal Jawahir , " Barang siapa memilih dan melebihkan persahabatan dengan jin berbanding bersahabat dengan para ulama , maka orang itu sangat jahil . Kerana menjadi tabiat jin untuk berlebih - lebih dalam perbuatan dan perkataannya dan selalu berdusta sebagaimana tabiat orang fasik . Maka orang yang berakal harus mengelakkan diri dari bersahabat dan bersekutu dengan jin , sepertimana dia perlu mengelak dari bersahabat dan bersekutu dengan manusia yang fasik . Aku tidak pernah melihat seseorang yang bersahabat dengan jin itu mendapat kebaikan , kerana asal kejadian jin dari api dan api sangat banyak geraknya , maka perbuatan dan perkataan orang itu hanya berlebih - lebihan . "

6. Jin tidak akan rela melakukan kerja - kerja khadam .

7. Bersahabat dengan jin adalah evolusi upacara menurun .

Firman Allah dalam surah al - An'am ayat 112 , " Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap - tiap Nabi itu musuh dari syaitan - syaitan yang terdiri dari kalangan manusia dan jin , setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain dengan kata - kata dusta yang indah - indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya . Dan jika Tuhanmu menghendaki , tentulah mereka tidak melakukannya . Oleh itu , biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada - adakan ( dari perbuatan yang kufur dan dusta ) itu . "

Surah Fathir ayat 6 : " Sesungguhnya syaitan musuh bagi kamu , maka jadilanlah dia musuh ( yang mesti dijauhi tipu dayanya ) ; sebenarnya dia hanya mengajak golongannya menjadi penduduk neraka . "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...