Selasa, 26 Mac 2013

PEGANG TANGANKU KE MASJID..!

"Baru saja azan, iqomah lama lagi..."
"Sebentar lagi la baru pergi masjid..."
"Imam pun biasa lambat jugak...takkan aku tak boleh lmbat sikit"
"Aduh!! Kerja penuh berlambak atas meja ni.."
"Malas la nak pergi...kat rumah pun boleh"

banyak sungguh bisikan yang telah ditiupkan oleh syaitan di telinga aku..
namun tetap aku turuti..
Walaupun aku tahu bisikan tersebut akan menjauhkan diriku daripada rahmat dan keredhaan-NYA..
betapa lemahnya keimananku..

Bagaimana mahu dirikan Masjid?? andai Masjid itu pun hanya sekali-sekala aku datangi..
Malang sungguh buat diriku..


TAHUKAH KAMU........................
Mush'ab bin Abdillah bercerita tentang 'Aamir bin Abdillah bin Zubair yang dalam keadaan sakit parah :
 



'Aaamir bin Abdillah mendengar muadzin mengumandangkan adzan untuk solat maghrib, padahal ia dalam keadaan sakaratul maut pada nafas-nafas terakhir, maka iapun berkata, "Pegang tanganku ke masjid…!!" merekapun berkata, "Engkau dalam keadaan sakit!" , Diapun berkata, "Aku mendengar muadzin mengumandangkan adzan sedangkan aku tidak menjawab (panggilan)nya? Pegang tanganku…!" Maka merekapun memapahnya lalu iapun solat maghrib bersama Imam berjama'ah, diapun solat satu rakaat kemudian meninggal dunia.
[ Taariikh Al-Islaam 8/142 ]
Berbeza sungguh dengan diri aku. Padahal, ALLAH SWT kurniakan aku nikmat kesihatan yang tidak terhingga.
Azan berkumandang..tapi hanya sekadar dibuat halwa telinga..
Betapa malasnya diriku..

 p/s: muhasabah diri. . .
 http://kum-pun.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...