Khamis, 28 Mac 2013

6 Penghalang Hidayah


ASSALAMUALAIKUM ...

Selamat pagi semua . Bila melihat gelagat manusia didepan mata dan sekeliling , maka hati sangat bersyukur kerana dibukakan pintu hati untuk menerima hidayah - Nya . Kadang - kadang rasa simpati pada orang yang  hatinya tertutup bila di ajak berbicara tentang agama . Kenapa mereka pintu hati mereka tidak terbuka ? Berikut ada jawapannya ...
 
 


Dari Al Fawa'id hal : 196 Ibnul Qayyim Rahmahullah :

1. Sibuk dengan kenikmatan dunia , lalai untuk mensyukurinya .
 
Setiap orang berusaha mencari kehidupan yang baik . Bekerja keras setiap hari untuk mendapatkan keselesaan hidup . Menikmati kehidupan , sesekali pergi bercuti , berbelanja - membeli barangan yang diimpikan . Tapi , berapa ramaikah yang sedar bahawa itu semua pemberian Nya ? Malah ada juga yang dengan megah berkata " aku dapat semua nih atas usaha aku sendiri " . Subhanallah ...

2. Cinta pada ilmu tapi tidak mengamalkannya .

Vee sentiasa mengingatkan diri sendiri bahawa entry di blog nih bukan sekadar untuk dikongsi tapi juga untuk Vee memperbaiki diri ... inshaa Allah .

3. Bersegera berbuat dosa tapi menunda taubat .

Kita memang pasti tidak tau bila akan mati , maka berhati - hatilah dengan apa yang kita lakukan . Bertaubatlah bila kita dapati apa yang kita buat itu dilarang Allah .

4. Bangga bergaul dengan orang soleh , tapi tak mahu meneladaninya . 

Jika kita seorang yang beriman , maka Allah akan hadirkan orang - orang yang beriman di sekeliling kita . Maka manfaatkanlah kehadiran mereka di sisi kita sepenuhnya . Jangan malu bertanya dan belajar apa yang kita tak tahu .

5. Tahu dunia berpaling menjauhi , tapi mereka berusaha mengejarnya .

Bila kita kejar dunaiwi , maka dunia akan meninggalkan kita . Bila kita kejar akhirat , maka dunia akan mendatangi kita . Pilihan adalah ditangan anda sendiri .

6. Takut akhirat mendatangani , tapi mereka berpaling menjauhi .

Sesetengah manusia berkata , " kita hidup hanya sekali , sebelum mati , nikmatilah kenikmatan dunia sepuasnya . " Kalau tahu dunia tu dah hampir nak kiamat , buatlah apa yang Islam mahu kerana hanya amalan di dunia yang dapat bantu kita di SANA nanti .

Sekadar renungan dan muhasabah untuk diri sendiri yang entah bila akan di ambil pergi . Semoga Allah terus memberi hidayah dalam meneruskan perjalanan hidup ini .
 http://veesandii.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pilihan