Jumaat, 29 Mac 2013

Mesin Basuh Pakaian Pertama Dicipta

Tahukah anda, mesih basuh pakaian  pertama dicipta bila? Pada zaman dulu, orang membersih pakaian mereka dengan menyental dan menggosok pakaian mereka dengan pasir pelelas,mereka pergi jauh di tepi-tepi sungai tempatan. Bukti sabun basuh purba ditemui di Bukit Sapo di Rom, di mana abu yang mengandungi lemak haiwan sembelihan digunakan sebagai sabun.
 
 
 

Papan Penggosok

Mereka mencipta papan penggosok pada kemudian utk menyental pakaian.

 
 
Mesin Basuh Pakaian Manual.

Mesin basuh terawal dicipta pada tahun 1797 di Amerika oleh James King yg membentukkan mesin basuh yang pertama dgn menggunakan dram,dan pada tahun 1851, King membuat yg menyerupai mesin moden, walau bagaimanapun, ia masih menggunakan kuasa tangan utk memutar.

Mesin Basuh Berputar
  1. Pada tahun 1858, Hamilton Smith mencipta mesin basuh putar.
  2. Pada tahun 1874, William Blackstone dari Indiana telah mencipta mesin basuh utk hari jadi untuk isterinya. Tetapi semua mesin masih lagi menggunakan secara manual.
Thor Washing Machine (Mesin Basuh Thor)

JenamaThor adalah yang pertama mengeluarkan mesin basuh berkuasa elektrik yg diperkenalkan pada tahun 1908 oleh Syarikat Mesin Hurley Chicago, di Illinois, mesin basuh Thor telah dicipta oleh Alva J. Fisher. Thor adalah sejenis gendang mesin basuh dengan tab pemangkin dan motor elektrik. Bentuk itu telah dijual sepenuhnya pada Ogos 9, 1910.

Fakta Mengenai Syarikat Terkenal Beberapa Washing Machine

Perbadanan Maytag bermula pada tahun 1893 apabila F.L. Maytag mula pembuatan alat-alat ladang di Newton, Iowa. Perniagaan agak lembah bila masuk musim sejuk, jadi untuk menambah barisan produk dapan pendapatan,mereka memperkenalkan mesin basuh tab kayu pada tahun 1907.

Perbadanan Whirlpool bermula pada tahun 1911 sebagai Upton Machine Co, yang diasaskan oleh St Joseph di Michigan, untuk menghasilkan motor elektrik yang dipacu oleh alat pemerah pencuci.

Syarikat Schulthess Group telah bermula lebih 150 tahun lalu. Pada tahun 1909, mereka mula pengeluaran mesin basuh pertama mereka.Pada tahun 1949, Schulthess Group menggunakan alat kawalan kad perakam waktu untuk mesin basuh keluaran mereka. Pada tahun 1951, pengeluaran mesin basuh automatik yang pertama di Eropah telah bermula. Pada tahun 1978, mikrocip diguna buat kali pertama untuk mengawal mesin basuh automatik telah dihasilkan.
 http://wanhayden1040.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...