Rabu, 27 Mac 2013

Ayat-Ayat Penyedap Hati Bila Kantoi SPM

Tahniah kepada adik-adik SPM yang bakal berjaya memperoleh result yang cemerlang dalam SPM. Dan takziah diucapkan buat yang bakal gagal. Bak kata Ustazah Siti Nor Bahyah, "anda buat, anda dapat". Tapi, jangan risau. Ini abam ada senaraikan ayat-ayat penyedap hati buat adik-adik yang resultnya kurang cemerlang dan tidak lupa juga buat yang kantoi hancur lebur resultnya. Juga boleh digunakan sebagai alasan untuk menyedapkan hati sendiri atau member-member, nak cover malu dan bagi menggalakkan pelempang hinggap di muka.

Selamat mencuba!



 

1. "Insan yang cemerlang datangnya dari akal, jiwa yang tenang, jiwa yang mantap. Bukannya SPM!" -Dr Fadzilah Kamtumi.

2. Aku baca buku "if you want to be rich and happy, don't go to school".

3. Idola aku Syed Mukhtar Al-Bukhari, Bill Gates, dan Boon Siew. Diorang tak pandai pun boleh kaya.

Who's the boss?

4. Neil Amstrong tak ambik SPM pun steady ja dia pi bulan. Albert Einstein ada ambik SPM? Takde kan?

5. Kalau semua orang cemerlang SPM, siapa nak kerja kilang, Tesco, Giant, jadi nelayan, buruh, penoreh getah, driver lori, mekanik?

6. Walaupun IQ aku rendah, tapi EQ aku bagus. Kemahiran lebih penting la.

7. Apa ada hal? SPM boleh di'repeat' seberapa banyak yang kau nak. Paper Julai pun ada.

8. Result SPM teruk pun boleh masuk ipt la sekarang ni. U bersepah kat Malaysia ni. Swasta lagi ler berlambak.

9. Biasanya yang SPM kantoi tu lah yang akan skor cemerlang pointer CGPA kat ipt nanti.

10. Aku belajar ikhlas. Bukan semata-mata kerana nak exam. Sengaja aku pura-pura gagal sebagai bukti keiikhlasan aku.

11. Aku sengaja taknak dapat result cantik. Aku taknak kena culture shock kat U nanti. Terutamanya kalau belajar kat oversea macam..... (if you know who i mean)

12. Takpe. Yang penting ada rupa, ada bakat. Boleh jadi artis. Boleh jadi popular walaupun SPM hampeh. Nak masuk Mentor, Pilih Kasih, Raja Lawak tu bukannya diorang mintak sijil SPM pun.

13. Ramli tu tak skor 9A macam anak jiran sebelah pun boleh skor gol untuk Manchester United. Baik aku jadi football player je. Kaya hape. Boleh kahwin dengan retis lagi.

14. Perempuan takpe takde SPM pun. Besok-besok ada la tu orang masuk minang.
15. Bukan boleh bawak masuk kubur pun sijil SPM tu. SPM tu duniawi semata-mata. Yang penting sebenarnya Soalan Padang Mahsyar (SPM jugak).

16. Masuk je sekolah pondok. Jadi Huffaz, hafal Al-Quran. Tak pun ambik STAM, boleh pergi Mesir.

17. Jadi orang yang berjaya tapi tak berguna pun tak boleh pakai jugak.

18. SPM bukanlah penentu masa depan. Tapi, anda sendiri yang menentukan masa depan anda.

19. Spm is something. Not everything. Gagal sekali bukan gagal selamanya. Jadikan kegagalan sebagai batu loncatan untuk menjana yang negatif to positif.

20. Lagi? Ada lagi nak tambah?


p/s: Ini adalah entry repost yang tahun lepas punya. Itulah antara ayat-ayat penyedap hati yang sentiasa kedengaran bila result SPM keluar. Yang baik, jadikan motivasi. Yang loyar buruk tu, tak payah praktik. Heheh.




SZ : Sijil yang paling berharga adalah diri anda.
 http://www.szlihin.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...