Rabu, 17 Julai 2013

7 Makanan Yang Seharusnya di Hindari Ketka Perut Kosog

Sebelum menjalani aktiviti, kebanyakan orang mengambil makanan terlebih dahulu. Namun, jangan mengambil makanan sesuka hati.
 
Seperti dikutip dari web GeniusBeauty, ada beberapa makanan yang tidak boleh dimakan ketika perut anda kosong: 
 

1. Pisang
Buah pisang mengandungi banyak magnesium. Ini akan menyebabkan merosakkan batas keseimbangan kalsium dan magnesium dalam tubuh. Akibatnya, risiko penyakit kardiovaskular meningkat. 
2. Yoghurt
Yoghurt baik diminum dua jam setelah makan atau sebelum tidur. Jangan mengambilnya ketika perut anda masih kosong. Sebab, manfaat yang terkandung dalam yoghurt akan hilang malah menimbulkan penyakit kardiovaskular.
3.Buah Limau
Buah limau mengandung asid sitrat yang tinggi. Apabila anda makan limau semasa perut masih kosong, ia akan memicu reaksi alergi dan menyebabkan peradangan pada lapisan perut (gastritis @ radang perut).

3. Tomato
Makanan ini mengandungi pektin dan asid tannic yang memiliki konsentrasi tinggi sehingga kedua-dua zat tersebut berkontribusi pada pembentukkan batu lambung. 
4. Bawang putih, makanan dalam tin, dan daging
Perut masih kosong dan anda makan jenis makanan ini, anda akan terkena kejang lambung [gastrospasma]. 
5. Mentimun, paprika, dan kubis
Meskipun termasuk dalam jenis sayuran, tiga jenis makanan ini dapat menyebabkan iritasi lambung [keadaan atau rasa tidak selesa (gatal-gatal, pedih, sakit, bengkak, panas dsb) pd sesuatu bahagian tubuh akibat sesuatu rangsangan, kerengsaan]
6. Ubi keledek
Makanan ini dapat menimbulkan sensasi "perut berat" apabila anda memakannya ketika perut anda masih kosong. 
7. Minuman manis
Banyak orang yang menganggap minuman manis dapat memberikan energi dan sering dijadikan sebagai pembuka makan pagi. Namun, sebenarnya anggapan itu salah. Minuman manis harus dihindari ketika perut anda belum terisi apapun. Hal ini dapat menimbulkan peningkatan kadar gula dalam darah dan keseimbangan asid-bes pun terganggu. [GeniusBeauty]/orang muo

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...