Selasa, 16 April 2013

PENYEJUK HATI MERAIH SYURGA DUNIA

Ungkapan ulama soleh terdahulu, "Sungguh kasihan orang-orang yang cinta dunia, mereka (pada akhirnya) akan meninggalkan dunia ini, padahal mereka belum merasakan kenikmatan yang paling besar di dunia ini." Maka ada yang bertanya, "Apakah kenikmatan yang paling besar di dunia ini?" Ulama ini menjawab, "Cinta kepada ALLAH, merasa tenang ketika mendekatkan diri kepada-NYA, rindu untuk bertemu dengan-NYA, serta merasa bahagia ketika berzikir dan mengamalkan ketaatan kepada-NYA."

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah pernah berkata, "Sesungguhnya di dunia ini ada jannnah (syurga), barangsiapa yang belum masuk ke dalam syurga di dunia ini maka dia tidak akan masuk ke dalam syurga di akhirat nanti."


HARLEY DAVIDSON SPORTER

Rock 'N Bike, modifikasi menarik sebuah Sportster. Ianya langsung tidak kelihatan seperti Sportster asal dan nampak sangat futuristik. Motosikal ini dihasilkan oleh Cyril seorang pereka motosikal yang berasal dari Perancis.


jom kita tengok................ gemtaq hoi



BAJU KALIS PELURU KEBAL TEMBAKAN AK-47!.

Jurutera senjata rusia telah mencipta perisai kalis peluru baru yang dinamakan Zabor untuk tentera mereka.
Perisai ini paling kuat di dunia dan boleh menahan tembakan AK-47 dan Sniper Rifle (SVD).
AK-47 dan SVD memang cukup menggerunkan.Dicipta untuk membunuh dan meninggalkan kerosakan kekal pada tubuh manusia sehingga kini
 
 

- Lukisan Optik Oleh Oleg Shuplyak

Oleg Shuplyak adalah pelukis berbakat dari Ukraine yang menggunakan imej tersembunyi untuk menjadikan karya-karya beliau sebagai karya berteraskan ilusi optik.  Lukisan minyak yang menakjubkan ini menunjukkan imej yang luar biasa dua kali bersembunyi di sebalik adegan dramatik dan landskap tenang. Melalui objek yang diletakkan dengan berhati-hati, watak, warna dan bayang-bayang, imej kedua bijak disembunyikan dalam imej pertama. Karya seni yang benar-benar pintar dan menarik! Bolehkah anda mencari imej yang tersembunyi di dalam lukisan di bawah ini?
 
 
 

Seni Kreatif Dari Straw Yang Cantik!

Straw boleh digubah menjadi sebuah karya seni yang sangat indah dan mempunyai nilai yang tinggi.  Argentina Nestea, seorang warga Argentina yang mengubah straw menjadi sebuah karya seni,
Berikut adalah gambar2:

Gambar Seni Kreatif Dari Straw Yang Cantik! 



7 Roller Coaster Paling Menggerunkan di Dunia! Berani Cuba?

salah satu permainan yang menjadi pilihan kebanyakan orang adalah roller coaster. kerana apa? kerana melalui permainan ini anda berasa bebas dan bebas menjerit sekuat hati. namun hati-hati untuk anda yang takut ketinggian dan masalah jantung lemah. kenapa? kerana roller coaster memang melewati rel-rel besi sampai mencapai ketinggian tertentu dan membuat kan ada merasakan berputar-putar sampai tak sedar kan diri.

 di bawah ini ada lah 7 roller coaster yang paling gerun dan menakutkan.. kalau anda ingin merasa sesuatu yang extrem boleh la cuba...


Deria Rasa Yang Kelima : Rasa Umami?

Sejak dahulu lagi, dalam buku teks Sains kita mengatakan hanya ada 4 rasa asas yang boleh dikesan oleh lidah, iaitu manis, masin, masam dan pahit. Setiap kawasan lidah, mempunyai kepekaan tersendiri terhadap rasa asas yang tertentu, contohnya rasa manis pada lidah yang paling hujung dan rasa pahit pada lidah yang paling dalam.


Deria Rasa Yang Kelima : Rasa Umami? 

Namun, pada tahun 1908, seorang Profesor dari Universiti Imperial Tokyo, Profesor Kikunae Ikeda telah mencadangkan satu lagi rasa asas yang baru iaitu UMAMI.



Asal Usul Perkataan "Rock Kapak"

 
 Jom baca asal usul nama Rock Kapak.. .

Statement yg selalu buat orang selalu confuse dan kerap kali di misunderstood kan.

Tapi kajian theory aku menunjuk kan bahawa, "Rock Kapak" itu bermula dari perkataan "Rock kapa" -without the "K" at the end.

"Rock kapa" adalah shortform dari gabungan perkataan "Rock kah atau apa?" (Terjemahan omputih: "You rock? or what?"
 
 
 

Petua Perkahwinan Tetap Mekar

 
Semua pasangan suami isteri inginkan rumah tangga yang dibina kekal bahagia hingga ke akhir hayat. Namun, tanpa usaha dan doa ia sukar dicapai.

Lakukan yang terbaik untuk memastikan alam perkahwinan anda terus segar dengan semarak kasih sayang. Petua berikut mungkin dapat membantu impian tersebut.


Secebis Kisah Kemanisan Dan Kenikmatan Di Dalam SYURGA

Sesungguhnya di dalam syurga itu berupa sesuatu yang belum pernah di lihat oleh mata, belum pernah terdengar oleh telinga dan belum pernah terlintas oleh hati manusia. Ahli syurga bagaikan raja bersenang-lenang dengan penuh kenikmatan sedangkan umur mereka seusia dengan putera. Usia mereka kekal selamanya 33 tahun yakni seusia ketika nabi Isa AS di angkat ke langit, manakala tinggi mereka pula setinggi nabi Adam AS yakni setinggi 60 hasta dan dalamnya lintang 7 hasta. 

Mereka sangat kacak dan suara mereka sangat merdu. Mata mereka seakan bercelak, putih kulitnya, tiada berbulu badannya kecuali di kepala (kerinting rambutnya), alis dan kelopak mata. Sedang janggut, misai, ketiak dan kemaluan licin tidak berbulu. Mereka tidak kencing dan tidak buang air besar, tidak berludah dan tidak berhingus dan peluh mereka berbau kasturi. Bejana mereka dari emas dan perak, sisir rambut mereka dari emas, kayu bakar mereka dari kayu gahru yang harum (kayu kemenyan). Mereka sentiasa merasa aman dari azab. Hati mereka sentiasa bersatu dan tidak pernah berselisih dan benci membenci antara sesama mereka.


5 Kelebihan Wanita Yang Digunakan Syaitan untuk Melemahkan Lelaki

Wanita adalah makhluk yang sangatlah unik. Berbeza. Dan memiliki keistimewaan tersendiri. Islam memandang wanita adalah makhluk yang sangat special dan bahkan memberikan satu surah dalam Al-Quran untuk wanita. An-Nisa. Rasulullah berkata bahawa makhluk yang harus kita cintai setelah Allah SWT dan Rasulullah adalah : Ibu, Ibu, Ibu, barulah Ayah. Itu menunjukkan apresiasi yang sangat tinggi yang diberikan oleh Islam kepada wanita.


Terguris

 
Kadang-kadang hati sakit bila disindir, tapi itu adalah lebih baik daripada bercakap di belakang, bila disindir menangis sebentar tapi impak selepasnya amat besar. Perubahan diri yang ketara dan lebih baik dari sebelumnya.
Belajarlah menerima sindiran walaupun sebenarnya tidak begitu beradab menyindir orang. Semuanya kerana di atas paksi kebaikan dan kemaslahatan yang lebih besar pada masa hadapan.

Apakah Keajaiban Tawakal?



Kita sedang berada didalam proses semakin hari, semakin bertambah usia kita. Tidak ada siapa yang boleh menjangka apa yang berlaku pada hari esok secara tepat tetapi hanya Allah swt yang menentukan kehidupan ini.

Kadang-kadang, apabila kita merasakan kita tidak mampu untuk melakukan sesuatu perkara, tetapi jika Allah swt izinkan, maka ia pasti akan berlaku. Dan ada orang yang merasakan dirinya besar dengan segala kekuatan dan kekuasaan yang ada padanya, tiba-tiba dia gagal di dalam kehidupnya.
 
 

Keindahan Bunga dan Alam

Bunga...ciptaan Ilahi yang sungguh cantik dan berwarna-warni. Hanya mekar dalam jangkamasa yang singkat untuk menjadi tarikan setiap makhluk sebagai penyambung generasinya. Bunga-bunga yang cantik mekar memukau pandangan...menenangkan jiwa...mendamaikan minda...

Alam...ciptaan Ilahi yang pelbagai bentuk dan rupa sungguh menakjubkan pandangan. Mentari bersinar di langit yang di selaputi awan...Bukit dan gunung membentuk tanah yang tinggi dan di kakinya terbentang tanah, tasik dan sungai yang airnya mengalir menuju terus ke laut yang luas. Begitu unik dan indahnya rupa alam...mendamaikan serta menangkan hati dan minda.

Keindahan ciptaan Ilahi...Bunga dan Alam...jika di satukan...bagaikan syurga dunia yang terindah...
Nikmati keindahan bunga-bungaan dan alam semulajadi yang memukau dan mempersonakan. Relaks minda anda...rasakan ketenangan, kedamaian dan kesegaran bersama bunga dan alam ciptaan Ilahi...


Kisah Berpisahnya Roh Dari Jasad

Dalam sebuah hadith daripada Aisyah r.a katanya, "Aku sedang duduk bersila di dalam rumah. Tiba-tiba Rasulullah S.A.W datang dan masuk sambil memberi salam kepadaku. Aku segera bangun kerana menghormati dan memuliakannya sebagaimana kebiasaanku di waktu baginda masuk ke dalam rumah. Nabi S.A.W bersabda, "Duduklah di tempat duduk, tidak usahlah berdiri, wahai Ummul Mukminin." Maka Rasulullah S.A.W duduk sambil meletakkan kepalanya di pangkuanku, lalu baginda berbaring dan tertidur.

Isnin, 15 April 2013

Kisah Seorang wanita cemerlang ditemuduga oleh sebuah Syarikat


wanita temuduga 
Pada suatu pagi, berlangsungnya satu temuduga di sebuah syarikat yang terkenal di Malaysia.

Semasa menemuduga salah seorang calon, pengurus syarikat tersebut mendapati seorang calon temuduga perempuan mempunyai rekod akademik yang baik sejak dari sekolah menengah sehinggalah sepanjang pengajiannya di universiti. Setiap semester calon tersebut memperoleh keputusan yang cemerlang.

Pengurus itu bertanya, “Adakah awak mendapat apa-apa biasiswa di sekolah atau universiti?”

Gambar Mutiara Dalam Tiram Yang Mengagumkan


Gambar Mutiara Dalam Tiram

Gambar Mutiara Dalam Tiram Yang Mengagumkan | Sebenarnya admin baru terjumpa gambar mutiara dalam tiram. Subhanaallah. Kuasa Allah Maha Esa.

Sesiapa yang belum pernah tengok gambar mutiara dalam tiram, admin akan kongsikan bersama-sama.
Tiram adalah sejenis haiwan bercangkerang (kerang-kerangan) dengan kulit yang agak leper. Dagingnya memiliki kalori yang rendah dan isinya mengandung kalsium dan vitamin A. Tiram paling terkenal kerana menghasilkan mutiara secara semulajadi.

Top 10 Pelumba MotoGP 2013

Berikut merupakan senarai/profile 10 pelumba MotoGP yang terbaik sepanjang musim 2013 ini. diharap skill dan kemampuan jentera mereka boleh memeriahkan lagi MotoGP pada tahun ini. Gua harap Rossi dapat mempamerkan skill beliau yang terbaik, musim lepas katanya tak serasi dengan Ducati. Kalau yang minat superbike tu tahu la perbezaan antara motosikal ni.


W57 : Apartmen Berbentuk Piramid Di New York



Di New York sebuah apartmen berbentuk akan dibina di West 57 Street. Apartmen ini direka oleh firma Big Architect dan akan mempunyai 38 tingkat dan 750 buah apartmen. Selain daripada menjadi tempat kediaman ia juga menempatkan pusat komuniti dan ruang niaga pada bahagian bawahnya. Yang uniknya tentang apartmen piramid ini ialah pada bahagian tengahnya terdapat sebuah taman untuk penduduk bersantai bersama keluarga. Very nice. Tambah nice lagi 20% apartmen akan dijual pada harga murah kepada keluarga berpendapatan rendah. Way to go! 

"sah dakyah illuminati dan eye of horus!"

Gambar Pemandangan Indah Dan Menakjubkan Di Afrika


Afrika boleh dikatakan sebagai sebuah benua menarik yang banyak menyimpan khazanah alam. Afrika merupakan benua kedua terbesar di dunia dan benua kedua paling ramai dari segi populasi penduduk.
Dengan keluasan sebesar 30.2 juta kilometer persegi, benua yang juga terkenal dengan habitat semulajadi spesis-spesis haiwan liar ini merangkumi kira-kira 6 peratus daripada keluasan permukaan bumi dengan kira-kira 1 billion jumlah penduduk. Afrika memang terkenal dengan khazanah alam yang mempunyai pemandangan indah yang menakjubkan, seperti Gurun Sahara yang pernah saya paparkan sebelum ini. Kali ini saya nak paparkan tentang pemandangan menakjubkan di benua Afrika yang gambar-gambar di bawah telah diambil oleh jurugambar George Steinmetz. Kesemua gambar ini diambil dari atas udara yang pastinya lebih menonjolkan keindahan permukaan benua ini. Enjoy!
 
 

Lawak Si Pemandu Kereta

Dalam sebuah kemalangan besar seorang anggota polis bertanya kepada pemandu kereta yang telah melanggar 50 orang mangsa dengan keretanya.

“Bagaimana kamu memandu, kenapa kamu langgar sampai 50 orang dalam pasar malam tadi…?” Tanya polis tersebut.

Pemandu itu menjelaskan,”Sebenarnya saya cuma mengurangkan jumlah kecelakaan tuan, inilah akibatnya…”


Resepi - Mee Udang

Alhamdulillah....semalam dan hari ni makan mi udang. Terlaksana jugak hasrat di hati nk buat sendiri. Kebiasaannya main beli jer atau makan kat restoran. Kdg2 tu ada saja yg tak kena dgn rasanya. Buat rugi jer beli semangkuk sebesar muka, tp rasanya tawar dan hambar. Kat mana eh ada satu tempat ni kat area Ampang, mi udangnya tersangatlah sedap...tp di mana ya??...nanti2 cuba recall kalau ingat. 
 
Dengan semangat yg berkobar2 ditambahkan lagi dgn rasa laparnya, maka, DJ berjaya gak buat mi udg satu periuk. Eh, bukan, DJ buat kuahnya dulu. Mi nya DJ letak kemudian (semasa menghidang). Kang tak psl2 mi tu kembang setaman...hehe. Yalah, nak buat byk kan, takkan nak letak mi skali. Sebaliknya, DJ celur jer dulu mi kuning tu bersama tauge n sayur sawi. Pas tu barulah letak kuahnya semasa menghidang. Memang sangat2 sedap dan menyelerakan!
 
 

Waktu Subur Wanita – Fahami Kitaran Haid Wanita


 
Haid juga dikenali sebagai menstruasi. Ia menunjukkan anda kini menjadi seorang wanita. Apabila haid berlaku, anda akan mengalami pendarahan dari faraj. Haid yang berlaku adalah berbeza dari seorang wanita dengan wanita lain. Setiap kitaran haid adalah selama 3-7 hari. Tempoh antara sebuah kitaran haid ke kitaran seterusnya adalah berbeza iaitu di antara 21-35 hari.


Kisah Menyayat Hati Saydatuna Aisyah difitnah oleh kaum munafiq


kubur Saidatina Aisyah, isteri Rasulullah
Ni gambar kubur Saidatina Aisyah, isteri Rasulullah

Peristiwa Ghazwah Bani Mustaliq pernah merekodkan satu pengalaman pahit kepada umat Islam yang menyentuh rumahtangga Rasulullah S.A.W, di mana Saydatuna Aishah dituduh bermukah dengan Safwan bin Mu’attal, seorang Sahabat Nabi juga tentera Islam yang tabiatnya suka tidur selepas selesai berjuang di medan pertempuran. Di dalam sirah Ibnu Hisham, diriwayatkan Safwan bin Mu’attal memang suka tidur selepas perang sehinggalah beliau ditinggalkan keseorangan oleh kumpulan tentera-tentera Islam yang lain.

Itulah rutin yang kerap dilakukan oleh Safwan, seorang Sahabat Nabi setiap kali berakhirnya perang. Namun, setelah Safwan tersedar daripada lenanya beliau mendapati Aishah, isteri Baginda S.A.W tertinggal keseorangan daripada kumpulan yang sepatutnya beliau bersama Rasulullah S.A.W menuju pulang ke Madinah.


Umur Para Nabi Yang Mungkin Kita Tidak Tahu

Nabi dalam Islam merujuk kepada orang yang diberi wahyu (ajaran Islam yang mengandungi peraturan tertentu) oleh Allah sebagai panduan hidup, sementara rasul pula adalah nabi yang diperintahkan Allah untuk menyampaikan wahyu tersebut kepada manusia sejagat pada zamannya.

Rasul dan nabi terakhir ialah Nabi Muhammad yang ditugaskan untuk menyampaikan Islam dan peraturan yang khusus kepada manusia di zamannya sehingga hari kiamat. 
 
Selepas kewafatannya, tugasnya itu disambung oleh orang Islam yang menjadi pengikutnya. Sebagai seorang Islam, perlu patuh kepada Rukun Iman yang kedua iaitu percaya kepada Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul.
 
 

Perkongsian: Pencarian Iman



Hari ini kita terleka, mungkin juga pada keesokkan juga kita terleka. Dan sampai bilakah akan kita dapat merasai bahawa betapa ruginya kelekaan itu. Kelekaan yang akhirnya menambahkan timbangan dosa dan titik hitam dihati.

Senang sekali untuk kita menambah dosa, tetapi sukarnya untuk menambah iman dan akhirnya pahala. Cuba kita lihat sekeliling, berapa peratuskah keadaan sekeliling yang mampu membawa kita kearah keimanan? Berapa kerat manusia yang hatinya sentiasa berpaut pada masjid?
 
 

Terguris



Kadang-kadang hati sakit bila disindir, tapi itu adalah lebih baik daripada bercakap di belakang, bila disindir menangis sebentar tapi impak selepasnya amat besar. Perubahan diri yang ketara dan lebih baik dari sebelumnya.
Belajarlah menerima sindiran walaupun sebenarnya tidak begitu beradab menyindir orang. Semuanya kerana di atas paksi kebaikan dan kemaslahatan yang lebih besar pada masa hadapan.
 
 

Kisah bidadari syurga yang memandikan mayat ibu Nabi Isa

Nabi Isa adalah nabi yang dilahirkan tanpa ayah dengan izin Allah dan Maryam adalah ibu yang telah melahirkan, menjaga dan mendidik Nabi Isa dengan penuh kasih sayang.

Suatu hari Nabi Isa telah berkata kepada ibunya, “Sesungguhnya dunia ini adalah kampung yang akan musnah dan sesungguhnya akhirat itu adalah kampung yang kekal, oleh itu, marilah ibu bersama saya”. Setelah berkata demikian, maka berangkatlah mereka menuju ke gunungLubnan.
Apabila sampai di gunung tersebut, maka Nabi Isa dan ibunya berpuasa di siang hari dan mendirikan solat di malam hari.

Makanan mereka terdiri daripada pohon kayu dan meminum air hujan sahaja.


Ahad, 14 April 2013

ROH SUAMI Kembali Meniduri Isterinya Yang Masih Hidup? | KISAH NYATA Yang MISTERI

Soalan: Ustaz, suami saya telah kembali ke rahmatullah kira-kira tiga bulan yang lalu. Bagaimanapun sejak akhir-akhir ini ada sesuatu yang pelik berlaku pada diri saya, iaitu pada setiap malam arwah mendatangi dan bergaul dengan saya. Kemusykilan saya ;


i) Bolehkah suami yang telah kembali ke rahmatullah, mendatangi semula dan bergaul, sepertimana mereka hidup pada malam-malam hari sebelum kematiannya?



Taum Sauk : Empangan HIdroelektrik Paling Unik Di Dunia (16 Gambar)

Stesen janakuasa hidroelektrik biasanya memerlukan sungai yang diempang sebagai sumber air yang kemudian mengerakkan turbin generator. Empangan hidroelekrtik terbesar dunia sekarang terletak di Three Gorges Dam China dengan jumlah output tenaga maksimum 22 500 MW.

Taum Sauk ialah sebuah empangan hidroelektrik yang  lain dari yang lain. Ini adalah kerana empangan yang dibina di Gunung St Francois, Missouri ini terletak di atas bukit! Taum Sauk menyimpan air di dalam sebuah kolam gergasi dan eletrik dijanakan dengan mengalirkan air dari empangan ke sebuah stesen janakuasa yang terletak 2 kilometer di bawah bukit. Empangan ini hanya menjanakan tenaga elektrik ketika waktu puncak di waktu siang. Ia mampu menjana sebanyak 550 MW sehari. Pada waktu malam air dari Sungai Black berdekatan dipam semula naik keatas Gunung Francois untuk disimpan di dalam empangan. 


Guinea Pigs Menjadi Model Untuk Kalendar Sukan 2013 - Comel Siot!

Maverick Arts publisher telah mengeluarkan sebuah kalendar sukan 2103 yang unik dimana model - model yang beraksi dalam kalendar tersebut adalah Guinea Pigs. Acara - acara yang disertai oleh Guinea Pigs ini adalah seperti berbasikal, berenang, larian dan lari lompat pagar. Tujuan sebenar syarikat ini adalah untuk mengumpul dana bagi memelihara spesies Guinea Pigs yang comel ini.

                                jom layan kecutean aksinya ................


CEO dengan Gaji Tertinggi di Dunia

Dari 1.426 miliarder dengan catatan kekayaan bersih hingga menembus US$ 5,4 triliun, sebanyak 442 orang terkaya berasal dari Amerika Serikat (AS). Dan hampir 10% dari daftar konglomerat itu adalah CEO perusahaan publik di negara AS.
Walaupun rekening para miliarder sudah sesak dengan harta kekayaan, namun taipan-taipan ini juga mengantongi gaji serta bonus yang cukup tinggi.
Berikut 10 CEO dengan bayaran tertinggi di dunia seperti dikutip dari laman Forbes, Kamis (11/4/2013).

1. Richard Kinder

http://specials-images.forbes.com/imageserve/00geeKga0LgzH/0x600.jpg?fit=scale&background=000000 

Sunrise Tower : Konsep Asal Bangunan Angkasa Raya KL


Bangunan Angkasa Raya ialah sebuah bangunan yang sedang dibina di tengah-tengah Kuala Lumpur. Bangunan ini ada kami paparkan tahun lalu dan ianya bangunan yang paling kami nantikan pembukaannya kerana keunkan senibinanya. Tahukah anda sebelum rekaan bangunan bercantum yang sedang di bina ini dipiliah, pihak Zaha Hadid Architecture menghasilkan sebuah konsep yang juga unik. Konsep Sunrise Tower rekaan mereka mempunyai dua lubang besar pada permukaan bangunan. Cool stuff! Nampak banyak angka lapan. Seperti Angkasa Raya bangunan ini menempatkan pusat memberli belah, rumah kediaman dan pusat komuniti. Sila enjoice!
 
 

Ukiran Pencungkil Gigi Yang Mengagumkan



Siapa sangka, dengan hanya menggunakan pencungkil gigi sahaja boleh menghasilkan satu hasil seni yang mengagumkan. Kali ni edy nak kongsi dengan korang beberapa ukiran daripada kayu pencungkil gigi yang sangat menakjubkan. Jom kita tengok sama-sama.

Tahukah Anda? Asal Usul Tanda Baca



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Entri untuk pagi ini edy nak berkongsi dengan korang tentang tanda baca. Kalau dalam pelajaran bahasa melayu, sering dititik beratkan tentang tanda baca ni, begitu jugak dalam bahasa inggeris. Betul tak? Tapi, pernah tak korang tahu asal-usul tanda baca? 

Sebelum tu, edy nak berikan sikit definisi apa itu tanda baca. Tanda baca ialah simbol yang bertindak untuk menunjukkan struktur serta penyusunan penulisan dan biasa juga, untuk intonasi (turun naik nada suara) dan penghentian sebenar ketika membaca dengan suara yang lantang. Beberapa aspek dalam penggunaan tanda baca adalah stilistik dan oleh itu, bergantung kepada pilihan penulis. Jom kita kenali pulak asal-usul beberapa tanda baca:
 
 

3 Cerita Lawak Untuk DiFikir2

Payung Terjun
payung_terjun 
Dalam satu kejadian yg agak susah nak diterima akal, iaitu sebuah kapal terbang telah mengalami kerosakan enjin dan sedang menjunam hendak terhempas, terdapat 5 org penumpang di dalamnya tetapi beg parachute
kecemasan hanya ada 4.

Berkata laa penumpang pertama, “Aku Hafiz Hashim. Malaysia perlukan aku. Kalau aku tadak, mcmmana nanti Malaysia nak menang All England lagi?”. Lalu dia mengambil beg pertama dan terus terjun.

Penumpang kedua pulak berkata, “Aku Hillary Clinton, bekas wanita pertama US. Aku seorang yg paling bercita2 tinggi dan aku juga senator New York. Aku juga berpotensi nak jadi seorang President”. Dia pula mengambil satu > beg dan terus terjun.


Tips Kesihatan Yang Wajib Diikuti


Marilah kita sama-sama share tips kesihatan di atas jika kita betul-betul prihatin kepada orang di sekeliling kita.Kita tidak perlu mengeluarkan tenaga atau duit untuk tekan butang share...Tepuk dada anda, tanyalah diri anda sendiri. 
islam itu suci.com

Kerepek Epal Berkaramel: Snek Yang Ohsem



Kepada para penggemar snek, hari ni edy nak berkongsi dengan korang satu resepi yang mudah dan ringkas untuk korang. Iaitu kerepek epal berkaramel. Korang mesti kadang-kadang bosan makan snek yang sama sebagai kudap-kudap, kan? Jadi, apa kata ubah selera korang untuk makan kerepek epal berkaramel ni. Jarang kan kita nampak kerepek epal. Korang baca entri ni dan salin bahan-bahan dan cara nak buat. Sangat senang tau. Jom kita tengok cara membuat snek yang ohsem ni. 
 
 

Tempat paling ekstrem di sistem suria kita!

Jika diperkirakan bahawa Grand Canyon adalah ngarai paling ngeri, Jurang Mariana adalah jurang terdalam, Gunung Everest adalah gunung paling tinggi dan letusan Krakatoa adalah letusan paling kuat pernah berlaku di dunia, Ia tidak dapat dibayangkan jika pembaca melihat secara keseluruhan rupabumi di seluruh sistem suria kita.
Untuk kali ini, apa kata kita lihat satu persatu rupa bumi ekstrem di seluruh sistem suria kita.

Awan ribut Planet Musytari
Awan ribut berkelajuan sehingga 600 km/jam telah menghantui planet gergasi ini selama 345 tahun sejak ia pertama kali telah terjadi di Planet Jupiter selama hampir 346 tahun sejak pertama kali direkodkan berlaku pada tahun 1665. Awan ribut yang lebih dikenali dengan Giant Red Spot tersangat besar saiz sehingga menyamai saiz keratan rentas bumi.
 


Mongol dan Islam, Apa Yang Pembaca Perlu Tahu..

Bangsa Mongol adalah bangsa daripada Asia Tengah yang menetap di kawasan yang sekarang ini dikenali Mongolia. Namun, pada satu ketika dahulu, empayar Mongol mencecah hampir satu per tiga dunia.

Pada abad pertengahan, bangsa Mongol bangkit sebagai bangsa yang kuat dan berdisiplin ketika dalam peperangan. Mereka tidak bergantung sepenuhnya kepada teknologi terkini melainkan teknik dan kemahiran mereka menunggang kuda. Hampir setiap bangsa seperti Turki, Barber, Mamluk, Anglo-Saxon mahupun Franco di Eropah takut dan gerun dengan kehebatan dan kebengisan Mongol di saat pertempuran. Beberapa ulama dan cendikiawan membicarakan tentang bangsa Mongol ini sebagai bala Allah swt kepada negara-negara yang mereka perangi terutama sekali empayar Islam.

 

4 Syarat Wanita ke Syurga


Sahabat yang dirahmati Allah,

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud : “Apabila seorang wanita (isteri) itu telah melakukan sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, menjaga maruahnya dan mentaati perintah suaminya, maka ia dijemput di akhirat supaya masuk Syurga mengikut pintunya mana yang ia suka (mengikut pilihannya).”
(Hadis Riwayat Ahmad, Ibnu Hibban dan Thabrani)

Berdasarkan hadis di atas jelaslah kepada kita bahawa Allah s.w.t Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang telah memberi peluang keemasan kepada setiap wanita yang beriman bahawa untuk memasuki Syurga-Nya yang penuh kenikmatan adalah melalui empat syarat sahaja.
 
 

Hati Tenang Apabila Sujud dan Syukur kepada NYA

 Keredhaan akan membuahkan  rasa syukur yang merupakan  tingkat keimanan yang paling tinggi. Dalam tahap iman, rasa syukur itu adalah  puncaknya. Orang yang besyukur adalah orang yang paling menikmati hidup.  Mereka menjalani hidup dengan tenang setiap masa.

Setiap insan yang dilahirkan di muka bumi ini tidak pernah dapat lari daripada masalah. Masalah ini seolah-olah mengejar hidup setiap insan. Jika tiada masalah maka ia tidak boleh dinamakan kehidupan. Masalah ini kadangkala mampu meningkatkan diri kita sama ada dari segi kerjaya mahupun personaliti kita. Masalah juga kadang-kadang mendesak kita mengubah hidup kita seperti apa yang telah kita rancang sejak dari awal. 
 


9 Pembaziran Yang Sering Dilakukan Manusia



Ibnu Qayyim al-Jauziyah, ulama dan tokoh gerakan dakwah Islamiah ialah murid ulama terbilang, Syaikh Al-Islam Ibnu Taimiyah. Beliau mempunyai banyak karya ilmiah yang menjadi panduan dalam gerakan dakwah Islam.Ibu Qayyim dilahirkan pada tahun 691 Hijrah (1292 Masihi) dan meninggal dunia pada 751 Hijrah (1350 Masihi). Beliau mengatakan bahawa ada sembilan pembaziran yang sering dilakukan manusia. Apakah pembaziran-pembaziran tersebut?

Ibnu Qayyim al-Jauziyah mengatakan ada sembilan pembaziran yang sering dilakukan manusia iaitu:
 
 

Sabtu, 13 April 2013

Samiri Yang Misteri: Siapa Samiri?

Gunung Sinai menjadi saksi kejahilan bani Israil
Dalam surah Thaahaa ada menyatakan kisah Nabi Musa dan kaumnya yang disesatkan oleh seorang lelaki misteri bernama Samiri semasa Nabi Musa pergi bermunajat kepada Allah swt di Gunung Sinai. Samiri digambarkan dalam al-Quran sebagai lelaki yang bertanggungjawab mengukir patung sapi emas untuk menjadi bahan sembahan kaum Bani Israil. Patung sapi betina yang diukir oleh Samiri memiliki ‘kuasa’ ajaib sehingga mampu mengeluarkan kata-kata dan suara. Akibat tertarik dengan patung tersebut, hampir seluruh kaum bani Israil lupa terhadap pesanan Nabi Musa untuk kekal menyembah Allah yang Esa.
 
 

Gambar buat Pencinta Alam Semulajadi

Tapi aku nak kongsi jugak keindahan alam semulajadi yang tiada tara ni. Subhanallah.. Siapalah yang mampu mencipta alam yang sesempurna ini kecuali Allah yang maha esa? Klik gambar cantik ni untuk paparan yang lebih besar dan boleh dijadikan wallpaper :)

 


Gua Yang Unik Di Kamchatka, Siberia

Gua ini terletak 70km daripada selatan Petropavlovsk-Kamchatsky. Gua ini terletak berhampiran dengan gunung berapi Mutnovsky. Gunung berapi Mutnovsky antara gunung berapi di dunia yang diliputi salji. Sungai yang mengalir di dalam gua ini datang dari kolam air panas Gunung Berapi Mutnovsky dan di atas gua ini merupakan salji yang telah menjadi mampat.



1


Kolam Renang Yang Menarik (Terutama Di Musim Sejuk)

Salam sejahtera
So Wordless today.

Villa Honegg, Switzerland
 


Garisan Merah Di Hungary

Korang rasa ni Photoshop?




Korang silap..gambar ini menunjukkan keadaan selepas pencemaran aluminium disekitar Hungary


Menakjubkan : Seni Ukir Daun

Seni lukis ataupun seni ukir pada permukaan yang keras dan lebar atau besar bisa dikatakan sudah biasa. Seniman sudah biasa melukis atau mengukir diatas permukaan kanvas atau batu, marmer dan sebagainya. Namun sangat jarang sekali orang yang mampu melukis dan mengukir diatas daun. Seni ukir daun ini datang dari negeri tirai bambu, China.

Tingkat kesulitan seni ukir daun ini yang bahasa kerennya : Leaf Carving Artwork, dikatakan sangat sulit karena prosesnya harus menipiskan permukaan daun (yang sudah tipis), membuat polanya sehingga menjadi sebuah bentuk lukisan, baik itu orang, hewan, pemandangan atau lainnya.


Perkara Lawak Tentang Kentut

Sesuatu yang lawak tentang kentut, yang korang patut ambik tahu supaya tahu kentut tuh lawak dan sungguh menggeli hati jadi untuk itu sila baca di bawah ini untuk maklumat lebih lanjut...

1) Budak kecik anggap kentut adalah perkara yang lawak, tak caya kentut kat bebudak mesti diorang kan main suka gelak... bagai tak hingat.

2) Terdapat variasi bunyi kentut, ada yang berbunyi panjang meleret-leret, pendek tersemput-semput, bergegar seisi alam dan sebagainya.

Resepi - Tauhu Masak Taucu

Resipi ni simple tapi sedap, sampai first time dapat pujian dari ayah..hehe. Untuk pengetahuan you all, ayah aku ni cerewet bab makanan. Tapi kali ni ayah puji lebih-lebih, siap minta masakkan sekali lagi petang ni. Maksudnya memang sedap la tu. Jom kita masak

 


Zat Berbahaya Pada Makanan


Saat ini di pasaran masih banyak terdapat bahan-bahan tambahan makanan berbahaya pada sejumlah produk pangan olahan industri rumah tangga dan industri kecil. Hal itu terjadi karena kurangnya wawasan pengusaha terhadap keamanan pangan (food safety).

Banyak contoh pelanggaran telah terjadi di lapangan, sebagai wujud ketidaktahuan akan resiko bahaya yang tersembunyi di balik tindakan tersebut. Sebagai contoh ada pedagang ikan asin yang menyemprotkan obat pembasmi serangga (nyamuk) ke ikan-ikan asin dagangannya dengan tujuan agar dagangannya tidak dikerubungi lalat. Akhirnya, zat ber-racun obat nyamuk tersebut malahan menempel pada ikan asinnya.


 

10 Sebab Manusia Membunuh

Kita sering membaca berita mengenai kejadian pembunuhan kanak-kanak mahu pun orang dewasa di dalam dan di luar negara. Banyak pula adegan pembunuhan dipaparkan dalam filem yang pernah kita tonton. Mengapa manusia sanggup membunuh dan apa pula motif pembunuhan yang mereka lakukan?

Mari kita tengok apa yang sempat aku fikirkan. Apa yang terkurang, tambah saja nanti di kotak komen.


Beza Antara Cemburu Sayang Dan Cemburu Buta

 
Kata-kata yang sering kita dengar adalah “I cemburu kerana I sayang”. Betul ke kalau sayang kena cemburu? Kalau tiada perasaan cemburu tu maknanya tak sayang ke? Bagaimana pula kalau cemburu tu sampai ketahap yang tak mampu dikawal, dalam erti kata lain obses sehinggakan menyekat kebebasan pasangan. Pasti ada bezanya dalam menilai cemburu sayang dan cemburu buta kan.


10 Ucapan Paling Beracun Seorang Penuntut Ilmu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, berikut disenaraikan antara 10 ucapan paling beracun bagi seorang penuntut ilmu yang dikongsikan oleh Prof Dr Muhaya.

 
 
1. ‘Saya Tidak Tahu di Mana Nak Mula.’

Ini masalah biasa. Jangan gelabah. Biasalah, kalau kita bingung dengan jumlah subjek yang banyak untuk di-pelajari. Mulakan dengan menyenaraikan semua perkara yang kita perlu tahu dan yang boleh dicari daripada sukatan pelajaran atau segala yang diberitahu oleh pensyarah. Bahagikan beban kerja pada beberapa bahagian yang boleh diurus. Belajar mengutamakan kerja yang utama dan jadualkan masa kita secara realistik. Displinkan diri dengan membiasakan diri kita selama beberapa minit tempoh antara kuliah untuk megulangkaji nota-nota kuliah. Elakkan menangguh kerja ke saat-saat akhir dan mula belajar seawal mungkin dengan tempoh minima empat jam sehari.
 

7 Faktor Seseorang Menjadi Sombong dan Takabbur

Imam Al-Ghazali menyebutkan tujuh perkara yang boleh menjadi faktor seseorang menjadi sombong dan takabbur :

1. Ilmu

Sombongnya orang yang berilmu disebabkan hatinya tidak bersih. Apabila hatinya tidak bersih maka dia merasakan diri besar, dirinya berilmu, dirinya lebih baik dari orang lain, merasakan dirinya perlu dihormati dan dipuji, dirinya sudah sempurna tidak perlukan teguran dan nasihat, melihat dirinya bertaraf tinggi sebaliknya orang yang tidak berilmu lebih rendah, merasa dirinya sahaja yang akan selamat dan hampir dengan Allah. Justeru ilmu ini menjadi punca terbesar sifat sombong dan takabbur jika hatinya tidak bersih.
 
 

10 Sebab Buta Hati

Assalamualaikum.
NOTE: Jagalah hati, jangan kau kotori. Pernah dengar lagu nie

Kisah Pelepah Tamar Menangis Kerana Rasullulah SAW

(Di kawasan Raudhah di Masjid Nabawi,Madinah inilah kejadian pokok tamar menangis)
Kisah ajaib yang mendidik jiwa. Kisah ajaib yang sukar diterima akal yang terbatas. Disebabkan itu islam mendidik kita dengan konsep dipanggil sebagai 'keimanan' . Mempercayai segala sesuatu yang disyariatkan dengan hati yang tekad tanpa ragu-ragu. 
Jika diikutkan , banyak kisah yang menguji keterbatasan akal kita. 

Seperti kisah Nabi Muhammad saw naik ke langit ke tujuh menerima wahyu dan kisah baginda membelah bulan kepada dua dan mencatumkannya semula. 
 
 

Jumaat, 12 April 2013

Pengalaman Bertemu Lembaga Hodoh Di Wad Hospital

Tidak semua orang pernah mendapat rawatan di dalam wad hospital. Pengalaman tinggal di hospital adakalanya membosankan kerana tidak tahu apa yang ingin dilakukan selain mengikuti rutin memakan ubat setiap hari. Namun terdapat satu kisah di mana pengalaman seorang pesakit ini telah diganggu satu lembaga hodoh di hospital. Lembaga tersebut muncul dan cuba menakut-nakutkan lelaki tersebut. Ikuti kisah di bawah ini.

                                 Sekadar gambar hiasan


TOPI KAYU YANG BOLEH DILIPAT

Boisyang diperbuat dari kayu Mahogani. Terdapat 5 rekaan topi yang boleh dipilih dan setiap satu boleh dilipat apabila tidak digunakan.


Wah! Lukisan Hidup

Waaaaa!!!! Hebat nye pelukis ni..... nak sainnnn! haha.
 
Hm, amazing kan lukisan dia ni. Tak pernah lagi Omak jumpe pelukis sehebat ini. Cuba tengok hasil nukilan pelukis Mexico, Omar Aritz ni

20110927 enfoque1 600x559 Exquisite Hyper Realist Painting by Omar Ortiz 
 
 
 

Spesies Baru dan Unik, Kelawar Mirip Panda

Kelawar-panda dengan nama latin Niumbaha superba, merupakan spesies baru yang baru ditemui di Sudan Selatan. Kelawar ini disebut kelawar panda kerana memiliki corak yang mirip dengan panda.  Disepanjang punggung kelawar ini juga mempunyai corak atau jalur putih.  Oleh sebab  terdapat corak putih-hitam pada tubuhnya yang menyerupai panda maka kelawar ini diberi nama kelawar-panda

Kreatif !! Seni Melipat Duit Yang Menakjubkan


Wang, yang sinonim sebagai alat pembayaran dan alat tukar, kini mempunyai nilai seni yang sangat tinggi. Mirip dengan origami, seni melipat kertas, wang boleh dilipat dan dijadikan bentuk apa saja yang dikehendaki. Seni melipat wang ini boleh dijadikan prospek cerah bagi yang ingin menjalankan perniagaan. Umumnya seni melipat wang ini dimanfaatkan sebagai hantaran perkahwinan. Beberapa gambar di bawah ini adalah bentuk unik seni melipat kertas.

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...