Khamis, 14 Mac 2013

Sarawak Ranger – Pasukan Elit Pertama Asia Tenggara



sarawak ranjer 
 
Pasukan Elite Pertama Asia Tenggara 1951 ( Sarawak Ranger ) atau lebih dikenali dengan nama The Headhunter Team. Mereka ini juga pernah mendapat mendapat pengiktirafan Pasukan Terbaik Dunia pada ketika itu oleh Sir Gerald Templer..Antara kejayaan dan pengiktirafan :





1. Pasukan Penjejak Terbaik Dunia – menewaskan pasukan komunis ketika zaman darurat disekitar Temasik ( Singapura), Malaya ( Sem. Malaysia ), Siam ( Thailand ).

2. Sebilangan nya pernah dihantar ke Vietnam bagi membantu tentera Amerika menentang Viet Kong pada ketika itu.

3. Pasukan yang mempunyai taktik serangan gerila paling digeruni pada ketika itu,hinggakan pasukan elite British SAS ( Special Air Service ) tidak mampu menandingi pasukan ini pada ketika itu,dan sebilangan jurulatih SAS ini mendapat latihan tidak formal dari pasukan ini.

4.Pasukan ini juga yang mampu menewaskan PARAKU / tentera Indonesia yang kebanyakannya kebal / halimunan / mampu menghilangkan diri ketika era kofantrasi. Pernah diakui oleh mantan presiden indonesia pada ketika itu Sukarno – ” Tentera Iban ini datangnya tidak diundang,saat pergi semua bala tenteraku hilang nyawa..banyak yang bercerai badan dan kepala. Mereka sungguh pantas hinggakan tidak terlihat oleh mata manusia”.

5.Warisan pasukan ini juga bertanggungjawab dalam menjaga keamanan ketika rusuhan kaum pada 13 Mei, kerana kebanyakkan mereka berpendirian natural tidak menyebelahi mana-mana kaum.

6.Pasukan ini juga merupakan satu-satunya pasukan keamanan di dunia yang mempunyai kepakaran dalam pertempuran jarak dekat. – diakui oleh KOPASUS ( Tentera elite Indonesia ).

Sangat bangga kerana antara mereka disini (gambar) adalah warisku.
Sumber – ATM
mynewshub
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...