Ahad, 10 Mei 2015

Keajaiban Berfikiran Positif

download (4)

Apa Itu Berfikiran Positif?

Mari kita mula dengan sekeping ayat motivasi,
“Berfikir positif adalah amalan yang disukai semua. Juga dapat menghantar para pengamalnya ke syurga.”
Berfikir positif adalah ‘mindset‘ tindak balas pada segala sesuatu dengan sikap yang terbaik. Sikap yang terbaik akan terjadi dengan tindak balas spontan pada yang selalu berada dalam sikap yang positif.




One Drop Perfumes
Sebagai contoh pengalaman yang dialami, perniagaan join venture kami bersama One Drop Perfumes 4 tahun lalu,
Jika ramai kata mahal, kita kaji harga kita.
Jika ramai kata tak cantik, kita kaji pilihan kita.
Jika ramai kata produk tak sesuai, ubah produk kita.
Jika ramai kata 123 bermasalah, kita cari penyelesaikan untuk 123 dan cuba semula.
Maka, dengan hanya setitis minyak wangi Syarikat One Drop Perfume sedang berkembang pula ke bidang hartanah! Kes ditutup.

Sebagai contoh lain untuk kejadian harian kita, apabila kita makan sesuatu yang tidak bersih atau tidak sedap. Kita akan cuba untuk berhenti makan. Jika terus dilakukan, kita secara spontan akan mengeluarkan makanan ini dari perut.

Ini dipanggil sebagai muntah! Makanan yang otak rasakan tidak perlu, tidak sedap atau jijik akan dimuntahkan keluar dari perut.

Begini juga otak kita berfungsi. Jika ada maklumat yang otak kita celaru, buntu, jiwakacau, tidak faham, keliru dan tidak selesa. Otak kita akan bertindak untuk menyekat maklumat-maklumat seterusnya daripada masuk ke otak kita.

Jika kita tidak faham asas matapelajaran sains, tidak mungkin kita dapat faham pelajaran yang seterusnya. Semudah itu.

Kisah Dua Orang Pelajar Berumur 10 Tahun

Jika kita ambil dua orang pelajar berumur 10 tahun. Adik A, bapanya bergaji rendah serta hidup susah. Kais pagi untuk makan pagi. Begitu juga petang. Adik B, bapanya ahli perniagaan One Drop yang mempunyai aset jutaan ringgit.
Pelajar berumur 10 tahun
Serta mempunyai syarikat yang besar. Maka 20 tahun kemudian kemungkinan ini senarionya. Adik A bekerja makan gaji dengan gaji RM1,500 sebulan dan bekerja 12 jam sehari. Mustahil bagi pemikiran Adik A untuk mendapat jutaan ringgit.

Adik B, membangunkan sebuah syarikat jutaan ringgit yang baru tetapi bekerja hanya 6 jam sehari. Anda mungkin sedang berfikir…
“Memang sesuailah, Adik B dibantu oleh bapanya sendiri”
Tetapi mari kita lihat dengan lebih dekat pemikiran kedua-dua orang adik ini. Adik A terasa mustahil untuk membuat wang jutaan ringgit. Sedangkan lebihan pun beberapa ratus sebulan.

Jika bekerja 50 kali ganda lebih dari sekarang belum tentu untuk dapat duit sebanyak itu. Mustahil!

Maka Adik B terasa senang saja untuk menghasilkan wang jutaan ringgit. Beliau tengok sendiri bagaimana ayahnya dan rakan-rakan bisnes melaksanakan. Jika mereka boleh, susah tentu beliau juga boleh. Mustahil tidak boleh!

Dalam kata lain, jika Adik A fikir dia perlukan pemikiran, tenaga dan masa yang terlalu banyak untuk menghasilkan jutaan ringgit. Adik B pula berfikir adalah sesuatu yang langsung tidak mustahil untuk menghasilkan jutaan ringgit tersebut.

Melalui dua pemikiran ini, kita dapat rasa, sudah tentu Adik B akan berjaya.

Bagaimana Pemikiran Memerangkap Diri Kita Sendiri?

Orang yang miskin dengan sikap yang positif adalah tidak layak untuk menuntut ilmu pengalaman. Nanti seperti mencurah air di atas daun keladi.

bagai mencurah air di daun keladi
Jika kita mengharapkan sesuatu yang mudah di hadapan, maka kita akan mengelak dari segala halangan dan menyelesaikannya masalah.

Jika kita mengharapkan sesuatu yang sukar di hadapan, maka kita akan mula mengelirukan diri sendiri. Jadi realiti akan berubah sejajar dengan perubahan sistem kepercayaan dan pemikiran, jika kita bukan antara anak kepada seorang bapa yang banyak wang.

Oleh sebab itu, mulai saat ini jangan kita berfikir hendak menipu, putus asa atau tidak puas hati. Mungkin ada hikmah disebalik halangan yang terjadi. Segala apa yang kita lakukan, mesti dengan kejujuran.

Percaya Tuhan Sebagai Pemberi Rezeki

Ingat! Bukan sahaja jangan menipu, tetapi jangan pernah berfikir hendak menipu dan didiklah hati supaya jangan terlintas di benak kita sesuatu yang negatif. Jangan kita berusaha mendapatkan dunia dengan cara yang hina.

Percaya kepada Tuhan sebagai pemberi rezeki
Hanya fikiran positif sahaja perlu ada dalam benak kita. Dengan izin Allah S.W.T jualah kita dapat mencapai rezeki, yang sudah menjadi bahagian kita tanpa disangka-sangka.

Antara langkah terbaik adalah, menyucikan hati dengan membaca ayat suci Al-Quran dan juga mendirikan solat ketika tiba waktunya.

Sekian sahaja. Saya kongsi apa yang tahu, saya beri apa yang ada. Yang baik dari Allah yang Maha Mengetahui. Yang buruk dari kesalahan saya sendiri.
 http://www.pikodot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...