Isnin, 25 Mei 2015

Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC

Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC | Assalamualaikum. Beberapa hari yang lalu aku dengan rajin telah mengoogle blog blog yang berkisarkan fotografi. Entah macam mana potret ni betul betul buat aku teruja. Potret ni setanding dengan potret Monalisa yang pernah di hasilkan oleh Leonardo Da Vincci. Hebatnya fotografi sehingga mampu terlihat gah dan mampu ditafsir jika kita betul betul menghayati sesuatu potret tersebut. 



Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
Tambah kapsyen




Sejarah Ringkas Fotografi
Fotografi (bahasa inggeris : photography, yang berasal dari perkataan dalam bahasa Yunani iaitu photo : cahaya melukis) adalah proses melukis dengan menggunakan media cahaya. Fotografi bermaksud proses untuk menghasilkan gambar/foto dari sesuatu objek dengan merakam pantulan cahaya yang mengenai objek tersebut dengan menggunakan media yang peka cahaya seperti kamera misalnya. Tanpa cahaya, tidak akan ada foto yang terhasil. 

Sejarah fotografi bermula pada abad ke-19. 1839 merupakan tahun permulaan kelahiran fotografi. Pada masa itu, di Perancis dinyatakan secara rasmi fotografi merupakan satu kejayaan teknologi. Okay cukup lah tu. Yang lain u alls boleh google sendiri :)


Siapakah Sharbat Gula?
Sesuatu telah menarik aku untuk melihat lebih lama potret gadis ini. Mata nya seolah telah memukai. Ya, matanya lah yang telah menarik aku. Kadang kadang ada ketakutan yang menjerat aku untuk menatap lebih lama. Takut tersihir. Tapi itu hanyalah bayangan aku. Mata gadis ini seolah olah menyimpan sesuatu. Mata yang indah namun telah memperlihatkan penderitaan yang dialaminya. Siapa kah gadis didalam potret yang pernah menjadi kegilaan dan fenomena suatu ketika dahulu ini? Gadis ini di gelar " Afghan Girl".Gadis itu berusia 13 tahun saat dipotret kan oleh Steve Mc Curry (seorang jurnalis) ketika sedang membuat liputan perang di Afganistan. 

Saat sedang berlakunya perang, kamera nya tanpa sengaja tertuju kepada seorang gadis yang ketika itu sedang menyendiri di sebuah runtuhan bangunan di kota itu. Wajahnya telah menarik perhatian Steve untuk memotretkannya. Sekembalinya Steve ke negara asal, Steve telah mencetak hasil liputannya untuk National Graphic. Dia sendiri terkejut dengan hasil fotonya. Siapa lagi kalau bukan gadis itu !! 



Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
Pasti ramai yang tertanya tanya. Siapakah gadis ini sehingga digilai? Hebat sangatkah beliau? Masih hidupkah lagi? Pertanyaan itu terus berlegar legar di benak Steve sendiri sehingga membawa dirinya kembali ke Afganistan semula awal 1990-an demi mencari dan ingin mengetahui siapakah gadis bermata hijau yang memukau ini. Pencarian nya berlangsung berbulan lamanya namun tidak mendapatkan hasil yang baik. Kecewa nya berlangsung selama bertahun tahun lamanya. Steve kembali ke Amerika dengan tangan kosong. Namun Steve tidak pernah patah semangat untuk meneruskan pencariannya sekali lagi pada tahun 2001. Steve dengan nekad kembali semula ke Afganistan untuk menebus kegagalan yang lalu. 
Berbulan lamanya tanpa hasil, Steve mengalah. Sehinggalah suatu hari, seorang lelaki Afganistan yang telah di temu ramah oleh Steve mengaku sebagai suami gadis di foto yang dibawa oleh Steve. Lelaki yang bernama Rahmat Gula telah mengajak Steve datang ke rumahnya. Ketika di rumah, seorang wanita berusia 30-an sedang duduk di ruang tamu lengkap dengan pakaian muslim dan menutup mukanya namun tidak pula menutup mata hijaunya yang memukau. Mata itu akhirnya menjawab pertanyaan di benak Steve bertahun lamanya.
Akhirnya soalan yang sangat ingin ditanya kepada wanita itu pun diutarakan. 
"Siapakah nama anda?"...."Sharbat Gula"
Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
Sang suami telah mengizinkan Sharbat Gula mendedahkan wajahnya, demi memastikan perjuangan Steve selama bertahun - tahun dulu.

Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
Sharbat Gula, namanya menjadi sangat terkenal, Gadis yang memiliki mata hijau yang memukau. Sehingga kini fotonya masih disimpan dan mata indahnya tetap juga memukau bagi yang terlihat.

Dia masih ingat gambar nya di ambil tetapi tidak pernah menyangka yang gambar tersebut 
menjadi pujaan ramai. Sharbat seorang wanita yang agak pemalu dan muslimah yang taat pada agama. Sharbat Gula telah berkahwin dengan Rahmat Gul semasa berumur 16 tahun. Menurut abg nya , hari perkahwinan mereka berdua adalah hari yang paling menggembirakan dalam hidup Sharbat. Mereka dikurniakan 3 cahaya mata iaitu Robia 13, Zahida 3 dan Alia 1. Anak ke 4 meninggal dalam kandungan.
Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
Begitulah kehebatan lensa kamera. Sehingga pantulan cahaya mampu menghidupkan nilai sepasang mata dan membawa kita kepada kisah penderitaannya dahulu. | Potret Terhebat - NATIONAL GEOGRAPHIC
kanvasdakwat.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...